Skip to main content
Zelfbouw

Antennetrafo voor buizenradio

Meer
11 okt 2020 10:33 #85948 door PE9ZZ
Ik heb een actieve antenne op zolder die met een telegevoede coaxkabel naar mijn radiokamer komt. De impendantie is 50 Ω maar dat past slecht aan op de antenneingang van de meeste radio's. Die zijn hoogohmig. Daarom een trafo. Deze doet een ratio van pakkumbeet 1:20 dus 50 Ω naar 1k. Bovendien kan ik meteen de voeding naar die actieve antenne voeren en is ook meteen de aarde van de radio goed aangesloten:

Ik had wat simulaties gedaan en het bleek dat de zelfinductie vrij fors moet zijn om het juiste frequentiebereik te krijgen. Lang-midden-kort zeg maar. Ik moest goed zoeken naar een ringkern die genoeg A(l) had. Deze ringkern komt uit een netfilter van een schakelende voeding. Meen ik. De aansluiting naar de radio gaat gewoon met twee korte kabeltjes met bananenpluggen.

Dit is het resultaat:

De prestaties zijn boven verwachting! De sim had een frequentiebereik beloofd van 0.1-25 MHz (-3 dB punten) en dit ding doet dat ook! Ongekend.

Uiteraard meteen aangesloten op mijn KY525 en die speelt het er prima op. De storing van de zooi in mijn radiokamer (digitale klok) is weg en de signalen komen prima door. Ook lange- en kortegolf doen het goed. Dit gebakje gaat in mijn doosje met testadapters.

Tjerk, 9ZZ
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Kees van Dijke, Bert Kn, admin, Cees PA1DBA

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena