Skip to main content
Zelfbouw

Gastest?

Meer
17 mrt 2019 14:49 #76577 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Gastest?
Ik denk dat dat wel meevalt. Maar is iets om eens uit te proberen. Zal wel wat gekraak opleveren denk ik.

Tjerk, 9ZZ
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Cees PA1DBA

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
17 mrt 2019 12:55 #76575 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Gastest?
Dan zal die pit ook wel microfonisch zijn ,indien je er in bedrijf tegen aan tikt.

Cees- pa1dba

Meer
17 mrt 2019 06:56 #76568 door PE9ZZ
Inderdaad. Contaminatie. Als ik tegen de buis tik verandert de stroom. Koud meet ik met m´n DMM 1/4 gigaohm tussen pin 6 en 7. Voldoende om een hoogohmige instelling om zeep te helpen.

Tjerk, 9ZZ

Meer
16 mrt 2019 21:29 #76560 door PE9ZZ
Ik denk dat ik het weet. Dit is een contaminatie in de buis zelf. Bijvoorbeeld in de glasballon of in de mica isolatie. Als je de buis koud in de jig prikt is de stroom er al. Met een anodespanning van 200 V kom ik op een weerstand van 100-200 M. Vond nog een exemplaar met hetzelfde verschijnsel en die gaf zelfs nog een wat lagere weerstand. Wel te hoog om met mijn DMM te meten maar wellicht kan mijn gemodde Heathkit er wat mee. Die geeft nog een gigaohm aan. Hoop dat de batterijen nog goed zijn. Anders is het een kwestie van een multimeter in serie met een voeding en de TUT en dan de spanning meten. Beetje als een condensator testen op lek. Een goede buis heeft een roosterstroom van rond de 5 nA. Begin nu toch te denken dat die ECC801S inderdaad slecht vacuum had...

Tjerk, 9ZZ

Meer
16 mrt 2019 20:19 #76555 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Gastest?

Als die buis gas heeft moeten beide systemen dat hebben.

Helemaal mee eens, waarde confrère...

Cees- pa1dba
De volgende gebruiker (s) zei dank u: PE9ZZ

Meer
15 mrt 2019 21:48 #76531 door PE9ZZ
Welnu. M'n Q'n'D jig uitgebreid met een roosterspanningspotmeter. M'n TUT kan ik nu mooi op I(g)=0 uA instellen. I(a) is dan 1-2 mA. Met m'n meetweerstand in serie met het rooster blijft dat ook zo. Alleen op het andere systeem loopt er dan 0.1 V/82k=1 uA. De anodestroom wordt ook hoger. Huh? Dat kan natuurlijk helemaal niet. Als die buis gas heeft moeten beide systemen dat hebben. Een andere TUT heeft het niet maar heeft een I(g) die niet helemaal nul is.

Ik geloof het wel weer voor vanavond. Morrege verder (als ik weer terug ben uit Rosmalen).

Tjerk, 9ZZ

Gemaakt door Kunena