Skip to main content
Zelfbouw

Voorversterkers met hun Miller effect

Meer
01 apr 2018 15:46 #71806 door Kees van Dijke

PE9ZZ schreef : Niet helemaal eerlijk omdat de anodeweerstanden niet gelijk zijn (47k, 100k, 220k). En, met de EF86 moet C(ag1) bijna nul zijn, dat zie ik hier niet terug. Ik denk dat het eerder C(in) (of: C(g1k)) is die hier de boel verkloot. Zou ik kunnen simuleren...

Ik heb het ook geprobeerd met 47K en 100K, maar scheelt maar weinig in frequentieverloop. C(in) en C(gk) worden niet versterkt en zijn volgens mij dan ook verwaarloosbaar.

Wat wel wat helpt is het weglaten van de kathode elco.

Je mag gerust mee simuleren. Wellicht zie ik ook wat over het hoofd.

groetjes,
-=Kees=-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
01 apr 2018 14:26 #71803 door Jan Bus
Bij de EF86 en ook andere penthodes wordt de lage Cag gevormd door de serie schakeling van de buiscapaciteiten: Cg1g2, Cg2g3 en Cg3a en die is enorm laag. In de triode-schakeling vervallen de laatste 2 omdat anode en schermrooster met elkaar verbonden zijn en hebben we in feite te maken met Cg1g2 en die is een stuk hoger. Dat de uiteindelijke invloed op de hoge tonen nog meevalt komt door de vrij lage versterking.
Hoe hoger de versterking van een triode is des te sterker het Miller-effect. De ECC82 heeft er minder last van dan de ECC83 (zeker als deze een anode-weerstand van 220 kohm heeft, want dan is de versterking het hoogst).

Meer
01 apr 2018 13:54 #71802 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Voorversterkers met hun Miller effect
Niet helemaal eerlijk omdat de anodeweerstanden niet gelijk zijn (47k, 100k, 220k). En, met de EF86 moet C(ag1) bijna nul zijn, dat zie ik hier niet terug. Ik denk dat het eerder C(in) (of: C(g1k)) is die hier de boel verkloot. Zou ik kunnen simuleren...

Tjerk, 9ZZ

Meer
01 apr 2018 13:32 #71801 door Kees van Dijke
Ik heb de EF86 er eens bijgehaald.

Je ziet dat de versterkingsfactor zeer hoog is, maar ook daar heb je last van het Miller effect.

Als triode is de EF86 beduidend beter dan een ECC81 of ECC83. De versterkingsfactor is wel vrij laag, maar je hebt ook weinig tegekoppeling nodig als je daar een SE versterkertje mee gaat bouwen.

groetjes,
-=Kees=-
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Cees PA1DBA

Meer
01 apr 2018 12:59 #71800 door Cees PA1DBA
Duidelijk verhaal Kees !
Heb je dit effect ook gezien bij een penthode die als triode is geschakeld ?
Bijvoorbeeld een EF86 ?

Cees- pa1dba

Meer
01 apr 2018 11:41 - 01 apr 2018 11:52 #71799 door Kees van Dijke
In het verleden heb ik vaak SE versterkertjes gebouwd met ECC81 en EL84 buizen. Uitgangstrafo's waren de grote Philips types (helaas ben ik die nergens in de Philips catalogie regengekomen) die dezelfde afmetingen en vorm hadden als de raster trafo's in de Philips 23TX371A TV's.
In het begin paste ik geen tegenkoppeling toe en ik vroeg me af waarom ik hoge tonen te kort had. Dit loste ik wel op door een kleine loudness condensator toe te passen naast de loudness regeling voor de lage tonen.

Ik zet wat simulaties neer met ook oplossingen.

Hier zie je de invloed van Cag. Cag wordt versterkt en de hoge tonen nemen duidelijk hoorbaar af. Oorzaak is de hoogohmige potmeter aan de ingang.

Het toepassen van een laagohmige potmeter lost dit al voor een groot gedeelte op. Gelukkig heb je tegenwoordig laagohmige bronnen, zoals een CD-speler of computer of andere getransistoriseerde apparatuur.

Nog mooier wordt het als je een kathodevolger gaat inzetten. Je kunt de hoogomige potmeter dan behouden. Je kunt ook oude bronnen aansluiten, zoals een pick-up met keramisch element, buizen bandrecorder en andere buizen apparatuur.

Overigens zijn er ook andere mogelijkheden. Denk aan spanningestegenkoppeling. Bij oude radio's kan dit richting de volume potmeter toegevoerd worden. Hierdoor wordt het frequetiebereik ook behoorlijk uitgebreid.

groetjes,
-=Kees=-
Laatst bewerkt 01 apr 2018 11:52 door Kees van Dijke.

Gemaakt door Kunena