Gemeenschappelijke Kathode in Push-Pull schakelingen
groetjes,
-=Kees=-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Zoals met zo veel zaken "is het waarneembaar" significant.
Zoek even naar "Effects of the Cathode Capacitor on P-P Output Stage.pdf"
Was 1 van die artikelen.
Ik zoek nog even verder want er was ook een relatie met vaste negatief en die enkel Kathode R.
Dat had ook een voordeel.
Dat zit bv in de Geloso 1040.(immers het verschil tussen die 2 versterkers)
Er is ,lezende al die zaken, niet een eenduidig antwoordt wat is echt goed.
MauriceH schreef : Het komt geregeld terug het wel of niet ombouwen naar 2 separate kathodeweerstanden.
In veel schakelingen komt men de enkele/gezamenlijke kathodeweerstand tegen, al dan niet ontkoppeld.
Met een onderzoek ivm mijn Geloso 3227A had ik daar enkele artikelen over gelezen.
Het heeft namelijk een specifiek voordeel als het 1 gezamenlijke weerstand is.
Had dacht ik - zo even oprakelen- te maken met even-Harmonische en vervorming,
samen met terugkoppeling naar ingangsrooster en zo dat het zaakje elkaar opheft.
Bij een balans versterker worden de even harmonischen sowieso opgeheven. Hiervoor heb je geen tegenkoppeling nodig. Wil je van even hamonischen gebruik maken, dan kom je op de single ended eindtrappen uit, en wel het liefst dan alleen met triodes. Overigens als je balansversterkers bouwt met triode voortrappen, heb je weet een beetje even harmonischen.
Kathode weerstanden en elco's splits ik vooral op voor de veiligheid en optimale prestaties op de lange duur als de buizen een beetje versleten zijn.
Waar ik van jongs af aan het meeste mee heb gewerkt is met schermrooster tegenkoppeling en vaste negatieve roosterspanning, zelfs bij een ECL86 versterkertje. Het voordeel is wat meer uitgangsvermogen en betere lage tonen weergave. Later paste ik ook tamelijk veel spanningstegenkoppeling toe. Verder werden de anode leidingen ook van afgeschermde kabels voorzien om hoogfrequentie oscillatie te voorkomen. De mantel werd dan aan de voedingsspanning zelf gelegd om eventuele doorslag te voorkomen. Uitgangstrafo's waren types, waarbij je die vreselijke anode condensatoren niet meer nodig had, en waardoor je dan een zeer goede hoge tonen weergave mee verkrijgt.
Enig nadeel van vaste negatieve roosterspanning is dat je die vaker moet controleren en naregelen.
Verder wat ik deed is een voortrapje bouwen met een EF86. Penthodes hebben veel minder last van het Miller effect (Inwendige rooster capaciteit wordt versterkt). Resultaat is een betere hoge tonen weergave, maar vrijwel geen even harmonischen.
Bij ander voortrapjes vermeed ik vooral de ECC83 vanwege het miller effect. Een ECC81 of 82 is dan beter.
Wanneer je met laagohmige potmeters van ca. 100K werkt, valt het Miller effect weer mee. Wanneer je bij voortrapjes geen kathode elco's gebruikt, is het frequentie bereik wat breder, lees meer hoge en lage tonen weergave, danwel een rechter en breder frequentie verloop.
groetjes,
-=Kees=-
Ik heb er ook al langer naar lopen zoeken of er geluidstechnisch verschil is tussen gezamenlijk en afzonderlijk ontkoppelen van kathodes.
Op het net nagezocht lees je toch verhalen over het magische geluid van gezamenlijke kathodes, bv de Magnavox console amp met 4 keer EL84 of de Darling versterker met 1626 eindtriodes.
De Magnavox heb ik enkele jaren terug nagebouwd en het viel niet tegen.
Een heel raar schema overigens!
Daar was al rekening gehouden met de asymmetrie van de fasedraaier.
Maar er zaten wel grote verschillen tussen de UGT's die ik wisselde!
Pas nog een proefopstelling gedaan met een 6B4 balanseindtrap, daarin ook UGT's gewisseld maar wel veel minder verschil in prestaties tussen de UGT's onderling.
Geluidskwaliteit is zonder meer goed, maar wel iets minder vermogen dan een EL84 PP, maar wel meer "drive"!
Stuurt speakers ook veel beter aan!
Maar dat is even buten dit draadje om!
Ik heb het lang geleden eens geprobeerd om de gescheiden kathodeweerstanden van een EL84 balansversterkertje aan elkaar te koppelen, ik hoorde geen kwaliteitsverschil.
Nu moet ik zeggen dat dit versterkertje destijds niet optimaal klonk.
De Japanners hebben er een handje van om kathodes te combineren, zelfs vaak 4 stuks bij een stereo versterker en dan doen ze tevens ook maar de schermroosters aan elkaar knopen en via een enkele weerstand aan de voeding.
En doorgaans klinken Japanse buizenversterkers best goed of erg goed!
@: de genoemde boeken van E. Rodenhuis en Hellings zijn geweldig!
Groet Frank
Overigens zal bij een hifi-versterker gewoon negatieve roosterspanning en geaarde kathode worden gebruikt. Krijg je meteen een grotere spanning (uitsturing) over de trafo.
Tjerk, 9ZZ
In veel schakelingen komt men de enkele/gezamenlijke kathodeweerstand tegen, al dan niet ontkoppeld.
Met een onderzoek ivm mijn Geloso 3227A had ik daar enkele artikelen over gelezen.
Het heeft namelijk een specifiek voordeel als het 1 gezamenlijke weerstand is.
Had dacht ik - zo even oprakelen- te maken met even-Harmonische en vervorming,
samen met terugkoppeling naar ingangsrooster en zo dat het zaakje elkaar opheft.
Kan artikel nu niet terug vinden.
Maar die enkele kathode Weerstand had een gedegen voordeel, naast natuurlijk de nadelen.
Kort gezegd - Kwaliteit/Hi-fi -> gezamenlijke kathode weerstand.
Verzoek: Denk gerust mee, zoek gedegen artikelen die dat onderbouwen.