Zelfbouw
Aluminium koellichamen voor bijv. klasse A versterkers
13 okt 2017 07:53 - 13 okt 2017 07:54 #69071
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Aluminium koellichamen voor bijv. klasse A versterkers
Even afgezien van de forse vervorming werkt dit concept errug goed!
Om de vervorming te bepalen trek ik de uitgangsspanning van de input af op het knooppunt van R10 en R11. Dan komt er dit:
Dit concept dumpt bijna rail-to-rail in de belasting, pakkumbeet 32 W. De collectorstroom is maximaal 4 A en daarmee is het rendement 32/160=20 % maximaal. Vervorming is ongeveer 100(0.2/32)=0.6 % wat nog geeneens zo beroerd is. Overigens moeten Q5 en Q6 zeker ook gekoeld worden.
De ZIP file bevat de LTSpice simulatie
Om de vervorming te bepalen trek ik de uitgangsspanning van de input af op het knooppunt van R10 en R11. Dan komt er dit:
Dit concept dumpt bijna rail-to-rail in de belasting, pakkumbeet 32 W. De collectorstroom is maximaal 4 A en daarmee is het rendement 32/160=20 % maximaal. Vervorming is ongeveer 100(0.2/32)=0.6 % wat nog geeneens zo beroerd is. Overigens moeten Q5 en Q6 zeker ook gekoeld worden.
De ZIP file bevat de LTSpice simulatie
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 13 okt 2017 07:54 door PE9ZZ.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Cees PA1DBA
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
12 okt 2017 20:40 #69067
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Aluminium koellichamen voor bijv. klasse A versterkers
Nou, de simulatie heeft gewoon 2N3055's en dat gaat prima. Moet er nog wel effe een belasting aanhangen. Doe ik morrege want ik heb het op m'n werk gedaan en niet naar m'n thuis-PC gekopieerd.
Tjerk, 9ZZ
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
12 okt 2017 17:14 #69061
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Aluminium koellichamen voor bijv. klasse A versterkers
@Bastiaan,
Het rendement van een klasse A versterker ligt toch wel hoger dan 10 %.
Uitgangselko's deden het toch altijd wel leuk bij Quad, en bij een luidspreker filter staan er ook wel c's
in serie of parallel met je speakers.
Zal niet beweren dat dit super is, maar wel de moeite waard, en met weinig kosten een leuk ding.
Het zal alleen lukken met originele Sanken eindtorren en geen fake.
Het rendement van een klasse A versterker ligt toch wel hoger dan 10 %.
Uitgangselko's deden het toch altijd wel leuk bij Quad, en bij een luidspreker filter staan er ook wel c's
in serie of parallel met je speakers.
Zal niet beweren dat dit super is, maar wel de moeite waard, en met weinig kosten een leuk ding.
Het zal alleen lukken met originele Sanken eindtorren en geen fake.
Cees- pa1dba
12 okt 2017 16:26 - 12 okt 2017 16:30 #69058
door bvdkruijt
Beantwoord door bvdkruijt in topic Aluminium koellichamen voor bijv. klasse A versterkers
Hey Tjerk,
Heb je er geen vertrouwen in?
Het is in iedergeval een vrij simpele schakeling.
Inderdaad de eerste transistotor doet de versterking, de eind transistor bijna niets meer.
Niet veel vermogen gok ik, een wattje of 3 misschien?
Uitgangselco is inderdaad een belangrijk component qua geluidsbeeld, je ziet hem ook liever niet.
De Aleph van Pass vind ik bijvoorbeeld nog steeds een leuk ontwerp.
Dit ontwerp lijkt eerder wat op een Zen variatie.
gr Bastiaan
Heb je er geen vertrouwen in?
Het is in iedergeval een vrij simpele schakeling.
Inderdaad de eerste transistotor doet de versterking, de eind transistor bijna niets meer.
Niet veel vermogen gok ik, een wattje of 3 misschien?
Uitgangselco is inderdaad een belangrijk component qua geluidsbeeld, je ziet hem ook liever niet.
De Aleph van Pass vind ik bijvoorbeeld nog steeds een leuk ontwerp.
Dit ontwerp lijkt eerder wat op een Zen variatie.
gr Bastiaan
Laatst bewerkt 12 okt 2017 16:30 door bvdkruijt.
12 okt 2017 16:15 #69057
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Ik kan met LTSpice niet erachterkomen hoe je V(BE) variaties kan incalculeren. Nu is dit concept klasse A dus zoveel zal het niet uitmaken. De simulatie werkt erg goed totdat de boel gaat clippen. Er lijkt ook nogal wat vervorming in te zitten maar dat kan ik zo snel ook niet bepalen. Bedenk vooral dat dit concept nul terugkoppeling heeft. Alle versterking vindt plaats in de eerste tor. Een dB of 20. En natuurlijk is die uitgangselco funest...
Tjerk, 9ZZ
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
11 okt 2017 19:43 #69049
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Aluminium koellichamen voor bijv. klasse A versterkers
Stamt nog uit een vage transistor periode, maar ja wijsheid komt met de jaren,zeggen ze.
Deze amp klinkt beter dan een gemiddelde AB torrebak.
lekker 35 watt diciperen, is alleen wat kritisch op de ingangsaanpassing....
Als voedingstrafo gewoon een industrie trafo 24 volt nemen.
Heb hier zelf een tijdje met plezier naar geluisterd, staat hier nog op zolder, ingebouwd in een kast van een uitgebrande AudioAnalyse versterker.
Bij hogere voedingsspanningen de BD drivers koelen.
Deze amp klinkt beter dan een gemiddelde AB torrebak.
lekker 35 watt diciperen, is alleen wat kritisch op de ingangsaanpassing....
Als voedingstrafo gewoon een industrie trafo 24 volt nemen.
Heb hier zelf een tijdje met plezier naar geluisterd, staat hier nog op zolder, ingebouwd in een kast van een uitgebrande AudioAnalyse versterker.
Bij hogere voedingsspanningen de BD drivers koelen.
Cees- pa1dba