Zelfbouw
Handige Meetinstrumenten
19 mei 2016 09:55 #60769
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Handige Meetinstrumenten
Voor torren gebruik ik alleen maar de diodetest van m'n Fluke 77 multimeter. Als een tor te weinig gain heeft volgt dat doorgaans meteen door andere metingen (in circuit). LCR meten doe ik met m'n Wayne Kerr 6425, een enorm instrument dat goeie resultaten geeft. Buizen met de uTracer (zie het relevante topic ergens alhier).
Tjerk, 9ZZ
De volgende gebruiker (s) zei dank u: ReneV
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
18 mei 2016 20:19 #60760
door hkruis
Wat kan er mooier zijn, dan een gloeiende radiobuis.
Beantwoord door hkruis in topic Handige Meetinstrumenten
Voor een buizentoestel zul je ze niet nodig hebben, of het moet de ESR tester zijn voor elco's of de LCR voor de condensatoren, Voor capaciteit meting gebruik ik overigen een ander instrument.
Met de laatst genoemde tester heb ik voor een versterker reparatie de transistoren als paartje kunnen selecteren en ook geleerd dat de ene zener niet de andere zener diode is. De specs van zeners kunnen nog aardig verschillen in Slope weerstand en de verschillen in forward bias en de reverse voltage.
Ik vroeg mij af of er nog meer brcf leden deze instrumentjes gebruikten
Met de laatst genoemde tester heb ik voor een versterker reparatie de transistoren als paartje kunnen selecteren en ook geleerd dat de ene zener niet de andere zener diode is. De specs van zeners kunnen nog aardig verschillen in Slope weerstand en de verschillen in forward bias en de reverse voltage.
Ik vroeg mij af of er nog meer brcf leden deze instrumentjes gebruikten
18 mei 2016 19:55 - 18 mei 2016 20:00 #60758
door hkruis
Handige Meetinstrumenten werd gestart door hkruis
Bij het repareren van Electronica, zijn een aantal meetinstrumenten onmisbaar. De universeelmeter zal de meest gebruikte zijn en dan volgen er een hele reeks die soms onmisbaar zijn, maar niet elke dag gebruikt worden, zoals meetzender, toongenerator, scoop enzovoort.
Al jaren gebruik ik daarnaast ook een paar handige instrumenten van peak electronic design ltd. Alles nog echt Made in England.
Ik gebruik de ESR meter om elco's te testen, de Zener tester en een component tester. Sinds kort ook de DCA Pro 75 in bezit. Een geavanceerde component analyzer met grafische display en een koppeling naar de PC. Het zijn onmisbare hulpmiddelen geworden, die snel werken, handzaam zijn en niet snel defect gaan.
Peak electronics
Al jaren gebruik ik daarnaast ook een paar handige instrumenten van peak electronic design ltd. Alles nog echt Made in England.
Ik gebruik de ESR meter om elco's te testen, de Zener tester en een component tester. Sinds kort ook de DCA Pro 75 in bezit. Een geavanceerde component analyzer met grafische display en een koppeling naar de PC. Het zijn onmisbare hulpmiddelen geworden, die snel werken, handzaam zijn en niet snel defect gaan.
Peak electronics
Laatst bewerkt 18 mei 2016 20:00 door admin.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: ReneV