Zelfbouw
Litzedraad solderen
22 mrt 2015 00:50 #51515
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Litzedraad solderen
Maar is ook nu nog steeds een heel goed advies.
Ik heb het vroeger ook wel op de manier van Tjerk gedaan, maar niet altijd met een goed resultaat.
Gr Cees.
Ik heb het vroeger ook wel op de manier van Tjerk gedaan, maar niet altijd met een goed resultaat.
Gr Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
21 mrt 2015 04:20 #51496
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Litzedraad solderen
Klopt Tjerk,
Philips adviseerde deze manier van werken in 1958 aan de geselecteerde reparateurs. Dus oud advies.
Philips adviseerde deze manier van werken in 1958 aan de geselecteerde reparateurs. Dus oud advies.
20 mrt 2015 21:17 #51492
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Litzedraad solderen
Dit is een hele oude techniek. Ik heb hem nog nooit toegepast. Ik heb altijd een dikke pik (5mm plat) in m'n bout gestoken, de Weller lekker heet zetten (400-420°) en dan voorzichtig vertinnen met goed harskernsoldeer. Krijg hiermee ook prima resultaat bij het vertinnen van draad van koptelefoons. Dat is ook een soort litze. Van dun draad is het email sowieso wel te vertinnen met een hete stift. Ook het zogeheten Roadrunner wire is bij deze temperatuur goed te solderen.
Tjerk, 9ZZ
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
20 mrt 2015 20:03 #51490
door hkruis
Litzedraad solderen werd gestart door hkruis
Het solderen van litzedraad vereist nog een zekere vaardigheid en wie dit nog niet eerder heeft gedaan doet verstandig eerst wat te oefenen op losse eindjes, voordat hij zich waagt aan de behandeling van spoeleinden.
De gang van zaken is als volgt:
1. Houd het einde van de litzedraad in een spiritusvlam tot die helder gloeit, dan snel onderdompelen in spiritus.
2. Met schoon doekje afvegen, alle draadjes behoren nu mooi blank te wezen; niet met vingers aanraken, maar met doekje in elkaar draaien.
3. Nu het blanke einde eerst vertinnen; dompel het in een vloeimiddel bestaande uit hars in spiritus opgelost en daarna in gesmolten soldeer.
De gang van zaken is als volgt:
1. Houd het einde van de litzedraad in een spiritusvlam tot die helder gloeit, dan snel onderdompelen in spiritus.
2. Met schoon doekje afvegen, alle draadjes behoren nu mooi blank te wezen; niet met vingers aanraken, maar met doekje in elkaar draaien.
3. Nu het blanke einde eerst vertinnen; dompel het in een vloeimiddel bestaande uit hars in spiritus opgelost en daarna in gesmolten soldeer.