Skip to main content
Zelfbouw

EM71 - ruimteladingsrooster

Meer
03 sep 2014 19:53 #46302 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic EM71
Nico, klinkt heel aannemelijk. Ben zelf ook al aan het snuffelen gegaan in de bekende boekenserie van Philips waarin verschillende buizen zijn beschreven. Het ruimteladingsrooster wordt wel genoemd, maar wat de functie is, is niet echt duidelijk vermeld.
Inderdaad is het mogelijk m.b.v. het ruimteladingsrooster de buis bij lage anodespanning te laten werken. Ook werd het gebruikt bij de eerste mengbuizen. Ik kwam zelfs schakelingen tegen met penthoden als dubbelroosterbuizen. Daarbij wordt het "ruimteladingsrooster" aan een kleine positieve spanning gelegd.
Bij afstemogen wordt het echter aan de kathode gelegd.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
03 sep 2014 18:47 #46300 door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic EM71
In de grijze oudheid
Hadden wel meer buizen een ruimteladingsrooster. Dat diende toen om de emissie te bevorderen, zulke buizen werkten al bij verbazend lage anodespanningen (voorbeeld de A 441 N)
Het ruimteladingsrooster in een afstemoog heeft een andere functie, voornamelijk om de emissie te egaliseren over dat deel van de kathode dat het scherm doet oplichten
Zo is het mij tenminste destijds verteld
Nico
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willem Roseboom

Meer
03 sep 2014 18:33 #46298 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic EM71
Ik heb eens in het buizenboek gekeken en zag dat elk afstemoog dat rooster heeft. Alleen bij de EM71 is dat rooster naar buiten uitgevoerd, Bij de andere buizen is dat rooster inwendig al aan de kathode verbonden.
Ik ga dat toch eens uitzoeken in de technische boeken van Philips.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

• hkruis
  • [hkruis]
  • Onderwerp Auteur
Meer
03 sep 2014 14:27 #46287 door hkruis
EM71 werd gestart door hkruis
Beste forummers,

Recent kreeg ik een 3-tal magische ogen van een mede forummer. Wat googelen gaf veel informatie over deze buis en het gebruik. Op de site van John Hupse kwam ik onderstaande zin tegen, en dat leidde tot de vraag, Wat is een ruimteladingsrooster en wat kan ik er mee, :s als het vast aan de kathode zit. :s

Aansluitpen 3 is verbonden met een ruimteladingsrooster, deze pen ligt normaal aan de kathode.

EM71 gegevens

Henk

Gemaakt door Kunena