Skip to main content
Zelfbouw

UKW Traumempfänger

Meer
14 jun 2014 19:50 #44138 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic UKW Traumempfänger
Nu de BX700A uit de weg is kan ik me op de Traumempfaenger werpen. Intussen de varco eruit gesloopt. Die heeft een FM frontend ingebouwd met 2SK55 FET en nog wat zut (mixer, oscillator). Dit alles op een printje waar ook de vier RF spoelen op zijn gemonteerd. Die zijn ook met de varco verbonden. Dilemma: printje eraf betekent ook spoeltjes eraf maar dat moet juist niet. Printje erop laten zitten betekent weer geen toegang tot de buisvoetjes. Hm. Moet een list verzinnen... Printje heeft wel waterschade (roest) dus het pleit er wel voor om het te verwijderen en de spoeltjes met een nieuw stukje print te ondersteunen. Is ook meteen de boel weer mooi afgeschermd.

Tjerk, 9ZZ

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
13 jun 2014 22:06 #44123 door PE9ZZ
UKW Traumempfänger werd gestart door PE9ZZ
Ik vond een halfgesloopte Scott R316 in m'n rommelhok. Ding heeft een viervoudige FM varco, dus ik dacht aan het UKW Project bij meneer Jogi . Die heeft een mooi verhaal over een FM frontend met ECC2000 cascode voorversterker, een ECF80 LO/mixer en een IF strip met trafo's van meneer Reinhöfer . Het is een mooi groot chassis met veel ruimte en veel printplaten met torren. Vrij dikke voedingstrafo waarmee met twee verdubbelaars een dikke 200 V gemaakt moet kunnen worden. Ook een 6.3 V wikkeling voor de schaalverlichting zit erin. Mooie afstemschaal en nog een boel knoppen en schakelaars.

Ik heb nog niks op papier maar m'n vingers jeuken... Kan zelfs nog een AM (middengolf) deel erbij maken, en een buizen stereodecoder (maar wel met geraniumdiodes, anders wordt het te gek). Buizenbezetting PCC189, PCF86, 3x EF80 of EF183, ECC83. AM: ECH81, EBF89. Stereodecoder: 2x ECC83. Of torren. Frontend kloon van Philips kanalenkiezer met de spoeltjes van de Scott.

Tjerk, 9ZZ

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena