Zelfbouw
Hoe sluit ik de antenne aan?
23 mrt 2014 13:44 #42061
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Hoe sluit ik de antenne aan?
Zelf maak ik gebruik van een Coax 75 Ohm naar 240 / 300 Ohm filter.
Mvg.
Bert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
23 mrt 2014 12:40 #42057
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Hoe sluit ik de antenne aan?
Nico,
je hebt gelijk, dat is een goede oplossing met een kabelaansluiting. Ikzelf heb dat niet en gebruik een buitenantenne.
Henk
je hebt gelijk, dat is een goede oplossing met een kabelaansluiting. Ikzelf heb dat niet en gebruik een buitenantenne.
Henk
Minder
Meer
23 mrt 2014 12:11 - 23 mrt 2014 12:22 #42052
door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Hoe sluit ik de antenne aan?
Sorry Henk
Maar nou ben je toch een beetje abuis. Theoretisch hoort de ader van het coax wel aan een van de bovenste busjes, maar de mantel hoort aan het centrale schroefje. Het kontaktveertje dat onder dat schroefje zit moet op de aardbus (links onder) van het toestel gezet worden.
Maar het komt nogal eens voor dat een radio jaren '60 niet overweg kan met kabelsignalen. Te sterk, en te veel zenders bij elkaar
Nico
Maar nou ben je toch een beetje abuis. Theoretisch hoort de ader van het coax wel aan een van de bovenste busjes, maar de mantel hoort aan het centrale schroefje. Het kontaktveertje dat onder dat schroefje zit moet op de aardbus (links onder) van het toestel gezet worden.
Maar het komt nogal eens voor dat een radio jaren '60 niet overweg kan met kabelsignalen. Te sterk, en te veel zenders bij elkaar
Nico
Laatst bewerkt 23 mrt 2014 12:22 door Ouwe Schipper.
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
23 mrt 2014 04:58 #42040
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Hoe sluit ik de antenne aan?
Als je een kabelaansluiting hebt, kun je daar ook de radio op aansluiten met een coax kabel. De kabel doe je in de kabel aansluitdoos, gemerkt radio en aan de kant van de radio pel je de coax kabel aan. De omvlechting en de binnenader krijgen ieder een eerder genoemde banaan stekker en die gaan in de bovenste 2 aansluitingen.
- Jeroen Landman
- [Jeroen Landman]
-
- Mijn hobby's zijn het verzamelen en restaureren van buizenradio's, jukeboxen en klokken, verder heb ik 8 klassieke auto's en ben liefhebber van Amsterdamse School meubilair.
Minder
Meer
22 mrt 2014 19:53 #42026
door Jeroen Landman
Beantwoord door Jeroen Landman in topic Hoe sluit ik de antenne aan?
Hallo Suzanne,
Kies 1 van de 2 bussen waar FM bij staat, een normaal enkel-aderig draadje van circa 2 meter moet voldoende zijn voor goede ontvangst.
Je hebt een "banaanstekker" nodig die in de bus past, dit is een ronde stekker met 1 pen.
Als je die niet hebt is een pennetje van een oude ongeaarde 220 netstekker ook goed, dan zul je die stekker moeten demonteren en er zo'n pennetje uit halen.
Als draadje kan de helft van een oud tweeling electrasnoer of luidsprekersnoer dienen.
Ijzerdraad is veel te stug en de contact en ontvangst eigenschappen zijn slecht.
Je kunt dus beter koperdraad nemen.
Voor ontvangst op de AM banden (korte, midden, langegolf) zit er een antenne ingebouwd in de radio.
Groet,
Jeroen
Kies 1 van de 2 bussen waar FM bij staat, een normaal enkel-aderig draadje van circa 2 meter moet voldoende zijn voor goede ontvangst.
Je hebt een "banaanstekker" nodig die in de bus past, dit is een ronde stekker met 1 pen.
Als je die niet hebt is een pennetje van een oude ongeaarde 220 netstekker ook goed, dan zul je die stekker moeten demonteren en er zo'n pennetje uit halen.
Als draadje kan de helft van een oud tweeling electrasnoer of luidsprekersnoer dienen.
Ijzerdraad is veel te stug en de contact en ontvangst eigenschappen zijn slecht.
Je kunt dus beter koperdraad nemen.
Voor ontvangst op de AM banden (korte, midden, langegolf) zit er een antenne ingebouwd in de radio.
Groet,
Jeroen
22 mrt 2014 19:15 - 22 mrt 2014 20:34 #42023
door Suzanne01
Hoe sluit ik de antenne aan? werd gestart door Suzanne01
Laatst bewerkt 22 mrt 2014 20:34 door admin.