Skip to main content
Zelfbouw

brom radio

Meer
02 dec 2013 19:57 #38667 door Koen1994
Beantwoord door Koen1994 in topic brom radio
ja dat klopt ik ben sinds eind 2012 begonnen aan deze hobby wat ik trouwens erg leuk vind maar ik ben inderdaad geen expert in alle technishe onderdelen maar het is wel interesant om er elke keer wat bij te leren, ik heb een kennis die dit al ruim 30 jaar doet dus die kan ga ik om hulp vragen. (ik woon net naast Leiden)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
01 dec 2013 14:11 #38621 door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic brom radio
Dag Koen,

Als ik deze thread lees krijg ik een beetje de indruk dat je nog niet zo heel bekend bent
met (buizen)radiotechniek. Als je bijvoorbeeld een foutje maakt met het vervangen van een
elco (plus en min omwisselen) dan kan er de nodige schade aan het toestel ontstaan.
Daarom is het misschien een idee om de radio door een hobbyist bij je in de buurt te laten
nazien / repareren. Dan steek je heel veel aan kennis op zonder het toestel te ruineren.
Het is dan handig om te vermelden waar je woont.

Groeten van Hans
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ouwe Schipper

Meer
01 dec 2013 08:39 #38620 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic brom radio
De - van de elco's zit inderdaad niet direct aan het chassis, maar via 100 Ohm. Hierover ontstaat het negatief van de eindbuis.
Het verdient ook dringend aanbeveling de koppelcondensator naar het rooster van de EBL1 te vervangen.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
01 dec 2013 05:08 #38616 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic brom radio
Het zijn 2 ronde cilinders die op het chassis staan met de aansluitingen aan de onderzijde. 1 is 2x12uF en de andere 25uF. Aan de onderzijde axiale condensatoren monteren. De plussen op de desbetreffende aansluitingen op de elco's en de min naar de lip die aan de bovenzijde zit bij de elco. Volgens mij staan ze geïsoleerd van het chassis met een pertinax ring. Dat weet ik niet 100% zeker. Mochten de elco's zonder isolatiering op het chassis staan, dan kun je de min aansluitingen ook direct aan het chassis solderen.

Aan de onderzijde staat er C1 C2 en de andere C3 vermeld. )Op het schema)

Henk

Meer
30 nov 2013 23:05 #38611 door Koen1994
Beantwoord door Koen1994 in topic brom radio
bedankt Henk,
volgens mij heb ik ze alle drie gevonden als het goed is zijn het toch 3 zwarte cilindertjes aan de onderkant?

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
30 nov 2013 21:46 #38604 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic brom radio
De radio maar even niet meer in bedrijf stellen en de elco's C1,2,3 vervangen. Deze zou je onder het chassis kunnen monteren en aansluiten op de bedrading die nu aan de elco's zit. De oude elco's geheel afkoppelen.

het schema vind je hier. schema Radiola 190A

Henk

Gemaakt door Kunena