Skip to main content
Zelfbouw

zelf een werklab bouwen

Meer
01 okt 2013 23:22 #36796 door Cees
Beantwoord door Cees in topic zelf een werklab bouwen
Een schuiflade uit een computertafel. Een type dat op kogel geleiders loopt kun je ook
gebruiken. De kogel geleiders er af halen en daar het bovenblad op schroeven en dat op
de werkbank schroeven. Dat dat niet kan draaien vind ik zelf niet zo erg, want in uit
geschoven toestand kun je er zelf overal om heen er bij.En daar gaat het toch om.
In terug geschoven toestand neemt het geen ruimte meer in.
Erg handig als je maar een klein knutsel schuurtje hebt van 1m80 bij 1m80.
Computer tafels vind je genoeg bij het grofvuil op straat tijdens de maandelijkse
ophaal dag. En zo houd je nog een frame met zwenk wieltjes over. Succes.
Vr gr Cees.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
01 okt 2013 17:22 #36763 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic zelf een werklab bouwen
Deze?

link.marktplaats.nl/725669029

Stalen blad eraf en houtenplank erop en op werkbank schroeven

henk

Meer
01 okt 2013 16:40 #36762 door robot797
Beantwoord door robot797 in topic zelf een werklab bouwen
ik weet welke steun hij bedoeld

ze zijn erg gaaf (en makkelijk)
ik kan ze alleen nergens vinden :(

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
01 okt 2013 02:48 #36758 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic zelf een werklab bouwen
Hallo Gerrit.

In 1 van de Philips Servomecum staat een inrichting beschreven van een werkplaats inrichting. Ik moet deze even opzoeken.

Ik weet niet wat je al hebt aan meetinstrumenten, maar een goede universeelmeter in onontbeerlijk. Of deze digitaal of analoog is moet je zelf bepalen wat je lekker vind werken. Persoonlijk gebruik ik digitaal, geheel automatische van Amprobe het meest en de analoge af en toe. De BVM meer als curiositeit, maar sommige zweren erbij.

Een scheidingstrafo is een must, en een Variac is handig om de oude apparatuur weer op te starten. Hierbij kan natuurlijk ook een constructie met de lamp in serie dienst doen. Beide is praktisch.

Wat ik zelf erg handig vind, is een draai- en schuif plateau om de radio op te zetten, zaten vroeger in die wandmeubels waar de TV op stond en zijn via MP nog te krijgen voor een habbekrats.

Een flinke rij wandcontactdozen zonder randaarde voor achter de variac, een hoofdschakelaar om alles uit te schakelen en een automaat, type C als beveiliging van 10 Amp.

Als je goed met een scoop overweg kan is het een heel praktisch en zinvol instrument, maar is voor de meeste reparaties niet perse nodig.

Als je eenmaal bezig bent groeit het vanzelf en voor je het weet staat de hele werkbank vol met meetinstrumenten.

henk

Meer
30 sep 2013 21:28 #36756 door Radio Gerrit
Hallo allemaal.
Na een zomerstop is het nu zover.
Ik ga een werklab bouwen om buizenradio's te repareren.
Daar ik in het verleden alleen maar ervaringen met transistor toestellen heb gehad en ik dus duidelijk zie dat er in de reperatie van buizenrafio's meer komt kijken heb ik, wat de inrichting van dit werklab wat adviezen nodig.
Zo hoor ik dat het wijs is om een variac aan te schaffen.
Weer anderen zeggen dat eem serie gloeilampen in serie zeten ook voldoet.
Willen jullie me helpen met wat adviezen?
Bij voorbaad dank.
Gerrit

Gemaakt door Kunena