Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Elco’s MFB544 in de schakeling getest.

Meer
28 okt 2021 20:32 - 28 okt 2021 20:34 #92775 door Bert Kn
Om het kort te houden.
Exemplaar 2 is ook gedaan.
Opvallend dat bij deze de metingen buiten de schakeling hetzelfde resultaat opleverden als bij exemplaar 1.
Van beide exemplaren de ruststromen en feed back gecontroleerd.
Deze klopte aardig maar toch even de puntjes op de i gezet.
Het resultaat mag er zijn en het laat zich wel raden wat er nu met mijn twee 532 sets en de 541 set gaat gebeuren.

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 28 okt 2021 20:34 door Bert Kn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
27 okt 2021 18:21 #92767 door Bert Kn
Dag François,
Die methode gebruik ik ook.
Volgens die methode  heb ik ze voor dat ik de elcotjes heb vervangen ook afgeregeld.
Zo ook de MFB terugkoppeling.
Zodra het tweede exemplaar gereed is ga ik ze controleren of de ruststromen en de terugkoppeling nog kloppen.

Mvg.
Bert

Meer
27 okt 2021 18:12 #92766 door Francois129
Bert,

Ik heb ook goede resultaten met de ruststromen af te stellen (Woofer en Mid-range)
De methode die ik gevolgd heb is deze op de website van Thomas Bauer.

François

Meer
27 okt 2021 17:56 #92765 door Bert Kn
De door mij afgekeurde Elco’s geel en grijs gemarkeerd zijn inmiddels in een van de MFB 544 luidsprekers vervangen.
Op C554 4,7 uF na klopte de gemeten resultaten in de schakeling best goed met kleine verschillen ten opzichte van de metingen buiten de schakeling.
Deze heeft een gemeten waarde van 5,02uF met een ESR waarde van 1,72 Ω
Klankmatig op mijn gehoor klinkt deze hoewel hij prima klonk nu wat beter ten opzichte van het andere exemplaar.
Ook constateer ik nu dat het stereo beeld op het gehoor weer helemaal in balans is omdat hij qua volume een klein tikje achter bleef ten opzichte van het andere exemplaar getest met een links rechts stereo test.
Morgen is de andere aan de beurt.

Mvg.
Bert

Meer
23 okt 2021 13:00 - 23 okt 2021 13:01 #92709 door Erwin goossens
Met mijn tester scheelt iets. Geeft bij zo goed als elke elco aan. ESR hoger dan 40
Laatst bewerkt 23 okt 2021 13:01 door Erwin goossens. Reden: Foutje

Meer
23 okt 2021 00:37 #92701 door Bert Kn
Met de Peak ESR70 tester kun je ook in de schakeling meten hoewel deze methode minder nauwkeurig is.

De Elco’s op de grote versterker printplaat heb ik in de schakeling gemeten voor het resultaat zie onderstaande tabel.

Voor de geel en grijs gemarkeerde Elco’s lijkt het mij hoewel ze prima klinken verstandig die te vervangen.
Opvallend vond ik de metingen van de beruchte 330uF Elco’s in de on/stanby schakeling.
Zowel van deze 544 luidsprekers en van mijn 541 luidsprekers waren de metingen nagenoeg gelijk in en buiten de schakeling.

Mvg.
Bert

Gemaakt door Kunena