Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Erres RA 657

Meer
20 okt 2021 20:40 #92675 door admin
Beantwoord door admin in topic Erres RA 657
Ziet er nog maagdelijk uit, staat er op het achterschot ook FMS, dan is het een RA657FMS en dus met stereodecoder. Als het niet op de achterwand staat kan het zijn dat de stereodecoder later ingebouwd is, meestal werd deze aan de zijkant gemonteerd en niet op de bodem.

Henk van 't Kruis

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
19 okt 2021 23:06 #92665 door dmo
Erres RA 657 werd gestart door dmo
Hallo radioliefhebbers,

Ik heb een Erres RA 657 radio in mijn bezit die aardig wat emotionele waarde voor me heeft. De radio heeft nooit echt lang stil gestaan, de radio is nl. altijd wel enkele keren per jaar van de plank gehaald en even aangesloten.

Helaas is de radio niet meer in geweldige staat. Ooit is het FM-gedeelte ermee gestopt, het blijft geheel stil bij inschakelen van de FM. Sinds de laatste keer dat ik hem aangesloten heb zit er een soort 'ploppend' geluid in de radio, uit de speakers komt een kloppend geluid alsof er op de deur wordt geklopt. De radio werkt via bijv. AM nog wel, hij speelt dan gewoon ondanks het kloppende geluid.

Enkele jaren terug heeft de radio helaas waterschade opgelopen, waarbij vrijwel alle fineer van de bovenzijde van de radio af is gekomen.

Omdat deze radio voor mij emotionele waarde heeft hoor ik graag van de kenners op dit gebied of het nog mogelijk is om deze radio te herstellen, of dat dit exemplaar echt te ver heen is. Het hoeft absoluut geen 'nieuw uit de doos'-exemplaar te worden, het uiterlijk krijg ik nog wel enigszins netjes, krakende potmeters etc. maken me ook niet zo veel uit, maar ik zou het fijn vinden als de radio weer veilig en goed werkt. Indien hij te herstellen is verneem ik graag van jullie als kenners waar ik het beste zou kunnen starten (behalve schoonmaken..) Zo niet ga ik denk ik op zoek naar eenzelfde exemplaar in betere staat, al behoud ik natuurlijk het liefst dit exemplaar.

Achtergrondinfo: Mijn geboortejaar ligt ver na het buizentijdperk, en ik heb absoluut geen ervaring met het herstellen van dit soort radio's. Wel is het gebruik van de soldeerbout me niet vreemd, ik heb aardig wat ervaring 'aan de andere kant van de radio' met het bouwen en onderhouden van broadcast-uitzendstudio's voor lokale omroepen. Tevens heb ik veel gewerkt aan moderne mengtafels.

Ik heb gisteren voor het eerst in tientallen jaren het achterbord van de radio afgehaald, dit is hetgeen ik aantrof:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena