Reparatie en Restauratie tip's
Handige afregelhulp TinySA
31 jan 2021 18:46 #88578
door Henielma
Beantwoord door Henielma in topic Handige afregelhulp TinySA
Goede tip, dank je. Ik zal eens met zo'n oppiklus aan de slag gaan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
31 jan 2021 18:36 #88577
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Handige afregelhulp TinySA
Ik heb voor mijn eigen SA (groot zwaar bakbeest) een speciale probe gemaakt van een coaxkabel waarvan aan het uiteinde de binnengeleider met de mantel is verbonden. Dit vormt een kleine oppiklus. Een centimeter is zat. Ik heb er krimpkous omheen gedaan waardoor er geen kortsluiting kan ontstaan. Dit is uitermate handig om overal in de rondte te snuffelen. Omdat de koppeling vrij beperkt is zal het circuit niet erg worden belast, behalve dan bij het FM front end. Een scope probe heeft veel capaciteit en is erg hoogohmig en kan vreemde resultaten geven zoals je onderste foto ook laat zien. Daar gaat iets ernstig over de zeik... Als je een dunne (teflon) coaxkabel met aangezette SMA connector kan krijgen ben je helemaal spekkoper want dan wordt je TinySA niet alle kanten opgetrokken.
Tjerk, 9ZZ
31 jan 2021 15:07 #88576
door Henielma
Handige afregelhulp TinySA werd gestart door Henielma
Op een zendamateur forum een handig hulpmiddel tegengekomen dat ook erg handig is tijdens het afregelen van buizenradio's. Het is een (erg) kleine spectrum analyser (100 kHz .. 350 MHz) met geintegreerde frequentie generator genaamd TinySA. Als ik het goed begrepen is dan is deze ontworpen door een Nederlandse zendamateur maar worden ze in China geproduceerd. Bij Ali te koop voor minder dan EUR 40. Oh ja ik heb er geen enkel belang in of bij deze TinySA behalve dat ik het een erg handig hulpmiddel vind. Hieronder wat foto's van dit apparaatje in gebruik tijdens en na het afregelen van een B7X43A:
Scherm met de frequentiegenerator instellingen:
De verschillende frequenties benodigd tijdens het afregelen kunnen ingetypt worden en de signaalsterkte kan in dB ingevoerd worden. Zelfs kan FM of AM modulatie van een toon toegevoegd worden. Dus op deze manier is het ook een meetzender. Frequenties tot 350 MHz zijn geen probleem. Een aantal frequenties heb ik nagemeten maar deze zijn vrij precies, zeker precies genoeg voor ons doel.
Hieronder de TinySA aangesloten op de verschillende FM MF trappen van de radio die afgestemd is op 88.2 MHz na het opnieuw afregelen. Aangesloten via een normale scoop 1:10 probe:
Buis 2 pen 2:
De 10.7 MHz is hier al mooi te zien.
Buis 3 pen 2:
Buis 4 pen 2:
Buis 5 pen 2:
Door het aansluiten van de probe zakt de signaalsterkte flink in (audio is bijna weg) maar het geeft wel snel inzicht wat er gebeurd in het frequentiedomein.
Scherm met de frequentiegenerator instellingen:
De verschillende frequenties benodigd tijdens het afregelen kunnen ingetypt worden en de signaalsterkte kan in dB ingevoerd worden. Zelfs kan FM of AM modulatie van een toon toegevoegd worden. Dus op deze manier is het ook een meetzender. Frequenties tot 350 MHz zijn geen probleem. Een aantal frequenties heb ik nagemeten maar deze zijn vrij precies, zeker precies genoeg voor ons doel.
Hieronder de TinySA aangesloten op de verschillende FM MF trappen van de radio die afgestemd is op 88.2 MHz na het opnieuw afregelen. Aangesloten via een normale scoop 1:10 probe:
Buis 2 pen 2:
De 10.7 MHz is hier al mooi te zien.
Buis 3 pen 2:
Buis 4 pen 2:
Buis 5 pen 2:
Door het aansluiten van de probe zakt de signaalsterkte flink in (audio is bijna weg) maar het geeft wel snel inzicht wat er gebeurd in het frequentiedomein.