Reparatie en Restauratie tip's
Loewe Opta Meteor52, geen FM
10 jul 2020 16:52 #84518
door frans1952
Beantwoord door frans1952 in topic Loewe Opta Meteor52, geen FM
Uitgefroebelt
.
In deze can was huisgehouden een hele tijd geleden. Ik miste een en ander en ik heb een vervanger nodig met alles er nog in. Om AM niet te veliezen door nog meer te beschadigen maar mee gestopt en in mekaar gezet. Ben nog steeds onde de indruk van de goede KG ontvangst met behulp van die fijnafstemming.
Op naar de volgende
mvg
In deze can was huisgehouden een hele tijd geleden. Ik miste een en ander en ik heb een vervanger nodig met alles er nog in. Om AM niet te veliezen door nog meer te beschadigen maar mee gestopt en in mekaar gezet. Ben nog steeds onde de indruk van de goede KG ontvangst met behulp van die fijnafstemming.
Op naar de volgende
mvg
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
05 jul 2020 12:45 #84433
door frans1952
Nou het goede nieuws is dat de FM oscillator het prima doet en op de goede afstelling. Met de radio op FM 88MHz hoor ik het effect op mijn trouwe grundig portable op 98.5 ongeveer. Op AM hetzelfde maar die wist ik dat het al deed.
Op FM stand meet ik maar 35 Volt ipv 65 Volt, ongeveer hetzelfde met een andere ECH42.
Maar, kijk eens op de foto.
G1 van de EF41/EAF42 is kortgesloten , in her rode circeltje is een gele en groene draad aan elkaar gesoldeerd en er net boven zijn twee schakelaarlipjes zichtbaar met soldeer er aan maar zonder draadjes!!!
Daar heeft iemand toch bewust iets gedaan! Denk dat ik ze eerst maar prbeer te solderen en kijken wat er gebeurt, 50 % kans
.
We froebelen verder.
groetjes
FRans
Op FM stand meet ik maar 35 Volt ipv 65 Volt, ongeveer hetzelfde met een andere ECH42.
Maar, kijk eens op de foto.
G1 van de EF41/EAF42 is kortgesloten , in her rode circeltje is een gele en groene draad aan elkaar gesoldeerd en er net boven zijn twee schakelaarlipjes zichtbaar met soldeer er aan maar zonder draadjes!!!
Daar heeft iemand toch bewust iets gedaan! Denk dat ik ze eerst maar prbeer te solderen en kijken wat er gebeurt, 50 % kans
We froebelen verder.
groetjes
FRans
04 jul 2020 09:00 #84405
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Loewe Opta Meteor52, geen FM
De oscillator is spoel S11. Je moet die kunnen horen met een portable. Het zou kunnen zijn dat-ie 10.7 MHz onder de ontvangstfrequentie oscilleert omdat de ECH42 niet bedoeld is voor die frequenties. Uitproberen dus.
Qua antenne wil je zoveel mogelijk signaal aanbieden omdat het ding ontegenzeggelijk doof zal zijn. Meetzender.
Qua antenne wil je zoveel mogelijk signaal aanbieden omdat het ding ontegenzeggelijk doof zal zijn. Meetzender.
Tjerk, 9ZZ
03 jul 2020 19:13 #84400
door frans1952
Bedankt Heren,
Ik had al een vermoeden dat de triode van de ECH42 de oscillator was omdat het tweede gedeelte van de FM luchtcondensator daarheen ging, Ik heb daar het goede voltage en de onderdelen lijn heb ik gevolgd en gemeten, bijv de 100 Ohm weerstand en de 30k weerstand naar de 235 Volt. Er zit niet veel in dat mis kan gaan toch? Is de oscilator alleen die spoel met drie gangen en de aftakking naar de 100 ohm weerstand of kan het de 50pF condensator zijn die oscilleren kan verhinderen? Zal het morgen nog eens nalopen.
Wat kan ik het beste als antenne gebruiken die het geval gevoelig genoeg maakt om iets in de buurt te ontvangen? Gewoon een werpantenne of meer iets langers wat ik bijv gebruik bij mijn philips bx700 die 6 buizen nodig heeft om FM op de PU ingang te krijgen.
bedankt alvast.
Frans
Ik had al een vermoeden dat de triode van de ECH42 de oscillator was omdat het tweede gedeelte van de FM luchtcondensator daarheen ging, Ik heb daar het goede voltage en de onderdelen lijn heb ik gevolgd en gemeten, bijv de 100 Ohm weerstand en de 30k weerstand naar de 235 Volt. Er zit niet veel in dat mis kan gaan toch? Is de oscilator alleen die spoel met drie gangen en de aftakking naar de 100 ohm weerstand of kan het de 50pF condensator zijn die oscilleren kan verhinderen? Zal het morgen nog eens nalopen.
Wat kan ik het beste als antenne gebruiken die het geval gevoelig genoeg maakt om iets in de buurt te ontvangen? Gewoon een werpantenne of meer iets langers wat ik bijv gebruik bij mijn philips bx700 die 6 buizen nodig heeft om FM op de PU ingang te krijgen.
bedankt alvast.
Frans
03 jul 2020 18:38 #84399
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Loewe Opta Meteor52, geen FM
Het is inderdaad nog net geen superreg maar veel scheelt het niet. Miste inderdaad de ratiodetector...
Tjerk, 9ZZ
03 jul 2020 18:08 - 03 jul 2020 18:09 #84398
door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Loewe Opta Meteor52, geen FM
Hou er rekening mee dat dit één van de eerste ontvangers is met geïntegreerd FM gedeelte. Deze zijn vaak nog erg ongevoelig en bedoelt voor ontvangst van plaatselijke stations. Je hebt een flink antenne signaal nodig om wat te horen. De schakeling met de ECH42 versterkt maar weinig op FM en het ruisgedrag is slecht. Ook heeft dit toestel nog geen speciale FM detector. Hier wordt hetzelfde type detector toegepast als bij AM. In dit geval gaat het om flankdetectie. Als je midden op het signaal afstemt dat heb je geen output. Je moet afstemmen op één van de zijbanden en een compromis zoeken tussen ruis en vervorming. Bij flankdetectie kun je nog niet profiteren van de verminderde storingsgevoeligheid van FM. De MF-versterker werkt hier niet als begrenzer.
Laatst bewerkt 03 jul 2020 18:09 door Jan Bus. Reden: foutje