Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Trafo

08 apr 2020 20:45 #83154 door Anton van den Oever
Beantwoord door Anton van den Oever in topic Trafo
Bij het bedrijf waar ik vroeger wel eens kwam werd daar Phasotherm voor gebruikt, volgens mij als je bij de eerste de beste (motor)wikkelaar naar binnenloopt kunnen ze je wel aan een stukje helpen.
m.vr.gr.
Anton van den Oever

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
03 apr 2020 12:28 #82999 door Doktordirk
Beantwoord door Doktordirk in topic Trafo
Bakpapier zat er al op aan de kleur te zien!!
Maar serieus, met een andere trafo had ik dat ook al eens overwogen, maar dat scheurt me te gemakkelijk.
Denk toch dat het plotter tekenfolie gaat worden, oersterk en vrij hoog smeltpunt of pp kaftfolie, heeft ook een prima isolerend vermogen en neemt ook geen vocht op.

Meer
02 apr 2020 22:35 #82969 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Trafo
Misschien bakpapier? Ik heb ook weleens van dat witte gastape gebruikt omdat je dat mooi strak kan trekken. Was weliswaar voor een schakelende voeding en dus een hele kleine trafo, maar toch. Spul is volgens mij teflon dus kan ook wel wat hebben.

Tjerk, 9ZZ

Meer
02 apr 2020 19:31 #82951 door Doktordirk
Beantwoord door Doktordirk in topic Trafo
@Cees,
Dat oliepapier heb ik kortgeleden nog wel gehad, zat om een kruistafel (voor boormachine) heen, maar uiteraard weggegooid.
Om trafo's was misschien toch wel wat anders want plaktape en vettigheid is niet zo,n succes.
Kwam nog wel een item tegen van iemand die een uitgangstrafo van een radio had overgewikkeld, en daarbij van blauw folie gebruik maakte.
Helaas staat er niet bij wat voor folie en de herkomst er van.
Maar het heeft geen haast.

Dirk.

Meer
02 apr 2020 17:53 #82943 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Trafo
@Dirk,
Destijds werd er vaak "oliepapier"gebruikt, je komt dat nog wel eens tegen als verpakking van kogellagers.
Je zou contact kunnen opnemen met een trafowikkelaar, bijvoorbeeld AE in Schagen,
voor het juiste advies en materiaal.
Leuk dat je dit zelf probeert,deze versterker is het zeker waard.

Cees- pa1dba

Meer
02 apr 2020 16:45 #82937 door Doktordirk
Trafo werd gestart door Doktordirk
Alweer enige tijd geleden vond ik in een kringloopwinkel voor een enorme prijs een versterker chassis.

Het model en merk was me niet bekend, tot ik internet raadpleegde, wat een prijzen worden er voor een goed werkend exemplaar gevraagd (en waarschijnlijk ook nog betaald).
Dit chassis ziet er niet uit met de nodige krassen en roestvorming op vooral de kant met aansluitingen (in een vochtig schuurtje gestaan??)
Wat verder opviel was dat de voedingselco's en smoorspoel vervangen waren, en van de voedingstrafo alle bedrading los was, aan het soldeerwerk te zien ook al geruime tijd geleden.

Nu we alle tijd hebben, dat had ik toch al maar dit terzijde, begonnen met demonteren en als eerste de voedingstrafo getest.
Bij nog geen 50 volt liep de stroom al gevaarlijk op, conclusie windingssluiting.
De ene helft van de hoogspanning gaf ca 40 Ohm, de andere helft nog geen 14 dus slopen maar!
Dankzij de grote kern slechts 1.5 wikkeling per volt , het opnieuw wikkelen voor de hoogspanning met 0.3 draad zal best te doen zijn.

Inmiddels een wikkelapparaat opgebouwd ofwel het wiel weer eens opnieuw uitgevonden, en wikkelen maar.
Ik heb onlangs al wat ervaring opgedaan met een electromotor van een Creusen slijpmachine, en die werkt
weer naar volle tevredenheid (een vakman zal het wel niet goedkeuren ) dus een trafo moet ook wel lukken.
Ik zit alleen nog met de vraag wat voor isolatie folie er het beste gebruikt kan worden, en waar verkrijgbaar.
Mylar (polyester) folie wordt wel genoemd, maar zo nog geen adres gevonden waar verkrijgbaar.
Zelf heb ik plotter tekenfolie, is bijna niet te verscheuren en smelt pas boven de 200 graden, geen idee of dit eenzelfde folie is, zo ja dan heb ik er meer dan genoeg van.
Ik hoor graag tips of ideeen wat van jullie.

Mvg. Dirk.

Gemaakt door Kunena