Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

BX750A, van muizennest naar knappe radio

Meer
26 mrt 2020 16:51 #82813 door paulsnip
Ik kan niet alles bewaren Huub. Maar vind het wel leuk om ze op te knappen.
In de slaapkamer staat de BX653A al. Die vindt mijn vrouw mooier. En ze heeft hem tot "haar radio" gebombardeerd.
Het geluid van de 750 is inderdaad erg goed.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
26 mrt 2020 16:37 - 26 mrt 2020 16:52 #82810 door Huub
De radio is mij zo mooi genoeg
gewoon laten zo het gaat mij ook meer om het geluid
ik heb ze ook wel gehad met de 9710 er in goed geluid
alowel IK voor de hoog ohomigen radio versies ga
goede radio wel .er is toch nog wel een plaatsje in de kamer ?
slaap kamer
huub
Laatst bewerkt 26 mrt 2020 16:52 door Huub.

Meer
26 mrt 2020 16:30 - 26 mrt 2020 16:35 #82808 door Franc
Het is ondanks het andere doek toch een mooie radio geworden!
Ik heb zo’n toestel bijna 40 jaar geleden eens gekocht op een grote snuffelmarkt.
Ik wist toen niet wat ik zag, zo’n joekel!
Ik was nl B4X en B5X radio’s en standaard plano’s gewend.
Het bakbeest werd meteen onder handen genomen en technisch helemaal in orde gemaakt.
Ik stond versteld van het geluid wat ik niet verwachtte gezien de toch niet al te grote uitgangstrafo’s.

Maar ik kreeg ineens andere ideeen om er een balansversterker in te bouwen waarvan na afbraak van de radio hiervoor niets meer over was dan enkele speakers, en de trafo’s.
Ik heb er nu nog spijt van!
Niet dat ik het toestel niet weer zou kunnen aanschaffen maar het feit dat ik zo’n geweldige radio vernaggeld had!Stom

Je ziet ze ondanks het luxemodel toch wel ooit langskomen.

Groet Frank
Laatst bewerkt 26 mrt 2020 16:35 door Franc.

Meer
26 mrt 2020 15:58 - 26 mrt 2020 16:00 #82806 door paulsnip
Geen probleem hoor!

Ik vind het leuk werk om te doen. Krijg er handigheid in. En omdat ik ze niet allemaal zelf kan houden gaan ze de verkoop in. Hopelijk heeft iemand anders er dan een boel plezier van.

Als je het over 100% restauratie hebt dan is het een heel ander verhaal. Dan moet alle lak er af. Het chassis gestraald en opnieuw verzinkt worden etc... Dan zou ik er ook gerust een duur stuk doek opzetten.

Dat gouddraadje was mij opgevallen bij het originele doek. En zo te zien zit dat niet in het nagemaakte originele doek. Terwijl ze daar wel 10 Euro per 10 bij 10 cm voor vragen. Zou voor mijn radio op 100 Euro komen dan. Meer dan de hele radio waard is waarschijnlijk.
Laatst bewerkt 26 mrt 2020 16:00 door paulsnip.

Meer
26 mrt 2020 12:53 - 26 mrt 2020 12:57 #82803 door RR1957
Het was meer als punt van attentie bedoeld, niet als kritiek. Gewoon mijn mening.
Nog steeds. ;-) Goud of zilverdraad zit heel vaak in originele doeken, ook bij deze.
Ik schreef ook: Fraai resultaat en alle waardering van mijn kant voor het 'redden'
van dergelijke historische radio's. Zo wordt er weer veel plezier aan ze beleefd. ;-)
De rest was gewoon ter info en ter conversatie . ;-)

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 26 mrt 2020 12:57 door RR1957.

Meer
26 mrt 2020 11:24 #82800 door paulsnip
Saai is het doek zeker niet! Het is goud (blingbling). In het echt ziet het er best leuk uit. Het origineel was stuk en vergaan. En door de muizen in de radio ook niet fris meer.
Het is wel speciaal luidsprekerdoek. Het hoort eigenlijk op een jukebox en had ik overgehouden van een eerder project. Het is wel akoestisch transparant dus. En ook weer strak gespannen.
De originele doeken voor deze radio's zijn alleen nog handgemaakt te krijgen. En dan is het ook niet exact hetzelfde. En ik ga er echt niet voor 60 Euro of meer aan doek opspijkeren.
De radio is sowieso niet origineel meer. De bovenkant waren stukken uit het fineer. Dat heb ik geplamuurd en vervolgens effen donkerbruin gespoten voordat de blanke lak erop kwam. Een kenner weet dat het niet zo hoort, maar als je het type radio niet kent zou het zomaar origineel kunnen zijn.
Voor mezelf wil ik ook nog wel eens zo'n BX 750 opknappen maar dan ga ik uit van een exemplaar met een nagenoeg onbeschadigde kast.

Gemaakt door Kunena