Reparatie en Restauratie tip's
Opknappen houtwerk hoe ik het doe.
22 jul 2019 21:14 #78734
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Opknappen houtwerk hoe ik het doe.
François.
Het is inderdaad per kast verschillend.
Het deksel van de HMV 163 moest ik eerst met afbijt behandelen en vervolgens met schuurpapier 400 op de schuurmachine begonnen om de kringen eruit schuren.
Voordeel is dat ze toen bij HMV dik fineer gebruikte.
Bij de hoekkast van mijn AD5034 luidspreker set was het nog een haartje erger.
Daar moest ik met grof geweld op om de donkere kringen te verwijderen.
Ook daar heeft Philips gelukkig dik fineer op gebruikt.
Deze heb ik afgewerkt met Rambo beits afhankelijk van de gewenste kleur een of meerdere lagen.
Drie lagen had ik voor de goede kleur nodig.
De zwarte lijst onderzijde moest ik op de afbeelding nog doen.
Hout bewerken is niet bepaald mijn vak, heb er ook een beetje een hekel aan.
Ik probeer er het beste van te maken en op zich lukt me dat aardig.
Het is inderdaad per kast verschillend.
Het deksel van de HMV 163 moest ik eerst met afbijt behandelen en vervolgens met schuurpapier 400 op de schuurmachine begonnen om de kringen eruit schuren.
Voordeel is dat ze toen bij HMV dik fineer gebruikte.
Bij de hoekkast van mijn AD5034 luidspreker set was het nog een haartje erger.
Daar moest ik met grof geweld op om de donkere kringen te verwijderen.
Ook daar heeft Philips gelukkig dik fineer op gebruikt.
Deze heb ik afgewerkt met Rambo beits afhankelijk van de gewenste kleur een of meerdere lagen.
Drie lagen had ik voor de goede kleur nodig.
De zwarte lijst onderzijde moest ik op de afbeelding nog doen.
Hout bewerken is niet bepaald mijn vak, heb er ook een beetje een hekel aan.
Ik probeer er het beste van te maken en op zich lukt me dat aardig.
Mvg.
Bert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Francois129
- [Francois129]
-
- Na de buizentoestellen ook vintage toestellen
22 jul 2019 20:30 - 22 jul 2019 20:31 #78733
door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic Opknappen houtwerk hoe ik het doe.
Bert,
Knap werk :thumbsup:
Hoe ik een kast bewerk hangt grotendeels af van de aard en de staat van het fineer.
Dit kan in veel gevallen met gewoon schuren met een fijn schuurpapiertje afwerken met staalwol en terug lakken met clear varnish in spuitbussen van MOTIP.
Andere methode, bij serieus beschadigde en verweerde lak, het gebruik van afbijtmiddel en krabstaal, eventueel herfineren. Daarna zoals hiervoor
Indien we een geboende kast hebben wordt deze zoal vroeger gewassen met terpentijn en terug geboend na eventueel fineer herstel.
Niet te vergeten om in sommige gevallen poriënvuller te gebruiken.
François
Knap werk :thumbsup:
Hoe ik een kast bewerk hangt grotendeels af van de aard en de staat van het fineer.
Dit kan in veel gevallen met gewoon schuren met een fijn schuurpapiertje afwerken met staalwol en terug lakken met clear varnish in spuitbussen van MOTIP.
Andere methode, bij serieus beschadigde en verweerde lak, het gebruik van afbijtmiddel en krabstaal, eventueel herfineren. Daarna zoals hiervoor
Indien we een geboende kast hebben wordt deze zoal vroeger gewassen met terpentijn en terug geboend na eventueel fineer herstel.
Niet te vergeten om in sommige gevallen poriënvuller te gebruiken.
François
Laatst bewerkt 22 jul 2019 20:31 door Francois129.
22 jul 2019 16:38 #78730
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Opknappen houtwerk hoe ik het doe.
Mooi resultaat :thumbsup:
Mvg.
Bert
Minder
Meer
22 jul 2019 16:23 #78729
door F2ride2001
Handtekening
Beantwoord door F2ride2001 in topic Opknappen houtwerk hoe ik het doe.
Ook ik maak eerst schoon met IPA (na het volledig uitkasten)
Dan met de schuurmachine (exentrische) met korrel 400 als eerste voorzichtig schuren. Niet drukken! Laat de machine het werk doen. Het fineer is echt dun!
Als alle vlekken en onrechtmatig heden weg zijn dan als laatste met korrel 600. Dan is het echt mooi glad. Kopse kanten met een schuurblok.
Dan eerst met een vochtige doek (vochtig, niet nat) afnemen om al het stof eruit te halen. Met IPA na behandelen. Dan eventuele sierstrips afplakken.
Ik spuit altijd met kleurloze lak. Goede goedkope is die van de Action. Kost 2.99 en spuit lekker.
Beter meerdere dunne lagen dan 1 dikke (met druipers!). Deze lak droogt niet helemaal volglans. Het blijft een beetje zijde glans en dat is net mooi zo. Wil je echt een piano lak finisch. Dan tussen de laklagen 1 dag laten drogen en met 600 korrel schuren. Met 5 lagen (of meer) kom je al aardig tot een helemaal gladde hoog glans. Eventueel na afloop polijsten.
Ik heb zo al een aantal (hopeloze) gevallen kunnen redden. Zelfs die met waterschade.
Marc
Dan met de schuurmachine (exentrische) met korrel 400 als eerste voorzichtig schuren. Niet drukken! Laat de machine het werk doen. Het fineer is echt dun!
Als alle vlekken en onrechtmatig heden weg zijn dan als laatste met korrel 600. Dan is het echt mooi glad. Kopse kanten met een schuurblok.
Dan eerst met een vochtige doek (vochtig, niet nat) afnemen om al het stof eruit te halen. Met IPA na behandelen. Dan eventuele sierstrips afplakken.
Ik spuit altijd met kleurloze lak. Goede goedkope is die van de Action. Kost 2.99 en spuit lekker.
Beter meerdere dunne lagen dan 1 dikke (met druipers!). Deze lak droogt niet helemaal volglans. Het blijft een beetje zijde glans en dat is net mooi zo. Wil je echt een piano lak finisch. Dan tussen de laklagen 1 dag laten drogen en met 600 korrel schuren. Met 5 lagen (of meer) kom je al aardig tot een helemaal gladde hoog glans. Eventueel na afloop polijsten.
Ik heb zo al een aantal (hopeloze) gevallen kunnen redden. Zelfs die met waterschade.
Marc
Handtekening
22 jul 2019 09:28 #78727
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Opknappen houtwerk hoe ik het doe
Mooi resultaat! Ik houd mijzelf echter verre van houtwerk. Dat kan mijn zwager veeeeeeeeeeeeeel beter, die werkt in de jachtenbouw en lak is z'n specialiteit. Overmatige glans is inderdaad wel een ding, mijn Berceuse is eigenlijk een beetje te glimmend maar ik vind het wel mooi. Zo mooi is-ie nog nooit geweest, ook niet nieuw uit de fabriek!
Tjerk, 9ZZ
21 jul 2019 23:14 - 21 jul 2019 23:15 #78725
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Opknappen houtwerk hoe ik het doe. werd gestart door Bert Kn
Als voorbeeld de HMV 104 grammofoon waar ik nu mee bezig ben.
Het deksel had wat donkere kringen die ik eruit moest schuren.
Het deksel met in dit geval donker eiken waterbeits weer op kleur gebracht.
Met ruim gebruik van alcohol de rest van de kast van oude was/vetlagen ontdaan en met waterbeits weer op kleur gebracht.
Het geheel van drie lagen RUWA jachtlak voorzien.
Nu is het wachten totdat de lak volledig is uitgehard voor de volgende stap, de overdreven glans te lijf gaan met staalwol.
Als voorbeeld het resultaat de deksel van mijn HMV 163 welke ook donkere kringen had.
Het deksel had wat donkere kringen die ik eruit moest schuren.
Het deksel met in dit geval donker eiken waterbeits weer op kleur gebracht.
Met ruim gebruik van alcohol de rest van de kast van oude was/vetlagen ontdaan en met waterbeits weer op kleur gebracht.
Het geheel van drie lagen RUWA jachtlak voorzien.
Nu is het wachten totdat de lak volledig is uitgehard voor de volgende stap, de overdreven glans te lijf gaan met staalwol.
Als voorbeeld het resultaat de deksel van mijn HMV 163 welke ook donkere kringen had.
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 21 jul 2019 23:15 door Bert Kn.