Reparatie en Restauratie tip's
Nordmende Fidelio I300 Stereo
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
19 apr 2017 19:19 #66482
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Nordmende Fidelio I300 Stereo
@ Tjerk , over de 808 heb ik begrepen overspraak van a1 op a2 bij stereo , lijkt wat ver gezocht.
en met de andere pinout kon men een stevigere elektroden opstelling maken wat minder microfonie gaf ?
en met de andere pinout kon men een stevigere elektroden opstelling maken wat minder microfonie gaf ?
Cees- pa1dba
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
19 apr 2017 14:28 - 19 apr 2017 14:29 #66481
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Nordmende Fidelio I300 Stereo
Voor heen gebruikte nordmende
Philis schakelingen ik heb zo oude NM schema,s
waar op staat schakeling als PH
Er was ook veel PH en valvo aanwezig in de radio,s
Huub
Philis schakelingen ik heb zo oude NM schema,s
waar op staat schakeling als PH
Er was ook veel PH en valvo aanwezig in de radio,s
Huub
Laatst bewerkt 19 apr 2017 14:29 door Huub.
19 apr 2017 12:44 #66480
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Nordmende Fidelio I300 Stereo
Die ECC808 begrijp ik niet goed. ECC83 met andere pinout en afscherming. Ze moeten toch wel een heel ernstig probleem hebben gehad om dat ding te ontwerpen...
Tjerk, 9ZZ
18 apr 2017 19:57 #66475
door hkruis
Wat kan er mooier zijn, dan een gloeiende radiobuis.
Nordmende Fidelio I300 Stereo werd gestart door hkruis
Het steuer filter voor de Freiburg 14 is gearriveerd. Ondertussen nog even met een Nordmende Fidelio I300 bezig geweest. Deze van Martin overgenomen (2x).
1 is voor eigen gebruik en komt bij het bureau van de echtgenote te staan.
De radio speelt, maar niet erg fraai, vervorming en weinig geluid. ook is de aan\uit schakeling defect. Dit komt eigenlijk bij heel veel van deze toestanden voor.
De radio heeft een buizenbezetting, ECC85, ECH81, EAF801, ECC808, ELL80, EMM803, ECC81. Een typische buizenset die je meer tegen komt bij Duitse modellen aan het einde van het buizen tijdperk.
De buizen zijn allemaal matig. De ELL80 en de ECC808 had ik niet naar zijn onderweg.
Om de radio weer goed aan het spelen te krijgen was het alleen nodig een paar elcootjes en de 6 stuks condensatoren te vervangen. Het gekraak in de schakelaars opgelost door reiniging met contactspray, IPA voor uitspoeling en Kontact61 als nabehandeling.
De aan\uit schakeling is het meeste werk. Deze uitgebouwd en geprobeert te herstellen. De slijtage is te groot. In de schuif die de schakelaar bedient zit een sleufje waar de as van de schakelaar in valt voor bediening. Dit sleufje is ook nogal beschadigd.
Als oplossing heb ik op de schuif, op de juiste plek, een blokcondensator gelijmd. Had ook iets anders kunnen zijn, maar deze lag toevallig naast mij. Tegen het frame aan de zijkant een eindschakaar gemonteerd
met een lange lip. Als 1 van de golflengte toetsen wordt ingedrukt bedient de blokcondensater de schakelaar. Werkt prima op deze manier .
De oude schakelaar
Nieuwe situatie
Onderzijde chassis
De radio speelt, maar niet erg fraai, vervorming en weinig geluid. ook is de aan\uit schakeling defect. Dit komt eigenlijk bij heel veel van deze toestanden voor.
De radio heeft een buizenbezetting, ECC85, ECH81, EAF801, ECC808, ELL80, EMM803, ECC81. Een typische buizenset die je meer tegen komt bij Duitse modellen aan het einde van het buizen tijdperk.
De buizen zijn allemaal matig. De ELL80 en de ECC808 had ik niet naar zijn onderweg.
Om de radio weer goed aan het spelen te krijgen was het alleen nodig een paar elcootjes en de 6 stuks condensatoren te vervangen. Het gekraak in de schakelaars opgelost door reiniging met contactspray, IPA voor uitspoeling en Kontact61 als nabehandeling.
De aan\uit schakeling is het meeste werk. Deze uitgebouwd en geprobeert te herstellen. De slijtage is te groot. In de schuif die de schakelaar bedient zit een sleufje waar de as van de schakelaar in valt voor bediening. Dit sleufje is ook nogal beschadigd.
Als oplossing heb ik op de schuif, op de juiste plek, een blokcondensator gelijmd. Had ook iets anders kunnen zijn, maar deze lag toevallig naast mij. Tegen het frame aan de zijkant een eindschakaar gemonteerd
met een lange lip. Als 1 van de golflengte toetsen wordt ingedrukt bedient de blokcondensater de schakelaar. Werkt prima op deze manier .
De oude schakelaar
Nieuwe situatie
Onderzijde chassis
Wat kan er mooier zijn, dan een gloeiende radiobuis.