Reparatie en Restauratie tip's
Het is niet altijd kommer en kwel, weer een SBR gered.
23 mrt 2017 20:35 #65933
door Ben
Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
Beantwoord door Ben in topic Het is niet altijd kommer en kwel, weer een SBR gered.
Mooi verhaal, heb zelf ook een SBR-340A en vindt het een mooi en eenvoudig toestel.
Het mist ook een SBR logo (wist niet dat dat daar moest zitten) en heeft een ander doekje maar speelt prima.
Inderdaad weer een toestel uit 1939 gered.
Groet, Ben
Het mist ook een SBR logo (wist niet dat dat daar moest zitten) en heeft een ander doekje maar speelt prima.
Inderdaad weer een toestel uit 1939 gered.
Groet, Ben
Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
23 mrt 2017 20:16 #65932
door hkruis
Wat kan er mooier zijn, dan een gloeiende radiobuis.
Beantwoord door hkruis in topic Het is niet altijd kommer en kwel, weer een SBR gered.
François, mooi verslag, met plezier gelezen.
Wat kan er mooier zijn, dan een gloeiende radiobuis.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Francois129
23 mrt 2017 17:30 #65924
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Het is niet altijd kommer en kwel, weer een SBR gered.
François ,
Afgaande op de hoge resolutie foto die de schenker mij mailde denk ik dat hij in het verleden opnieuw in de lak is gezet.
De kleur is wel origineel en kom je niet zo vaak tegen.
Een vriend van me heeft hem in dezelfde niet opnieuw gelakte kleur.
Afgaande op de hoge resolutie foto die de schenker mij mailde denk ik dat hij in het verleden opnieuw in de lak is gezet.
De kleur is wel origineel en kom je niet zo vaak tegen.
Een vriend van me heeft hem in dezelfde niet opnieuw gelakte kleur.
Mvg.
Bert
- Francois129
- [Francois129]
-
Onderwerp Auteur
- Na de buizentoestellen ook vintage toestellen
23 mrt 2017 16:59 #65923
door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic Het is niet altijd kommer en kwel, weer een SBR gered.
Bert,
Dat zou echt zonde zijn.
De radio ziet er nog zéér mooi uit.
Is dat een originele kleur?
François
Dat zou echt zonde zijn.
De radio ziet er nog zéér mooi uit.
Is dat een originele kleur?
François
23 mrt 2017 16:50 - 23 mrt 2017 16:55 #65922
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Het is niet altijd kommer en kwel, weer een SBR gered.
Francois,
Weer een mooi verslag van deze geredde radio.
Dit toestel ga ik komende maandag ophalen.
Een kennis van de persoon waar ik hem mag ophalen wilde hem nog werkend naar de Stort brengen.
Weer een mooi verslag van deze geredde radio.
Dit toestel ga ik komende maandag ophalen.
Een kennis van de persoon waar ik hem mag ophalen wilde hem nog werkend naar de Stort brengen.
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 23 mrt 2017 16:55 door Bert Kn.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Francois129
- Francois129
- [Francois129]
-
Onderwerp Auteur
- Na de buizentoestellen ook vintage toestellen
23 mrt 2017 16:04 - 23 mrt 2017 16:18 #65921
door Francois129
Het is niet altijd kommer en kwel, weer een SBR gered. werd gestart door Francois129
Hallo,
Na mijn vorige bijdrage over de tegenslagen (het is niet altijd rozengeur en maneschijn) heb ik mijn voeding kunnen herstellen. De autoradio wordt op dit ogenblik door een ander forumlid nagekeken.
De signaalgenerator was niet meer te repareren. In Duitsland werd een zelfde aangeboden die ik tegen een schappelijke prijs heb kunnen aanschaffen.
Ik had ook nog een bod op een oudere gedaan en heb deze als reserve ook aangeschaft.
Eindelijk kon ik verder aan de SBR 340A, niet direct moeders mooiste maar toch de moeite waard.
Zoals altijd gestart met het uitkasten en een grondige visuele controle. De Elco's in de voeding waren al eens vervangen. Via de VARIAC spanning aangelegd. Twee papiercondensatoren begonnen te pruttelen. Deze eerst vervangen, terug aan de spanning. Alle buizen brandde maar geen brom uit de versterker. Anodespanniingen nagekeken, deze bleken op de EBL1 en de EF9 aanwezig te zijn. Met de derde buis ECH3 was er iets raar, geen spanning op de anode. Dit was voor later.
De luidspreker en de UGT eerst gecontroleerd. De secundaire wikkeling van de UGT was onderbroken. Even tussen de "spare parts" gezocht en ik had nog een vergelijkbare transformator. Na montage werkte het LF gedeelte.
Aan de MF een gemoduleerd signaal gelegd en dit kwam "loud and clear" door.
Ontvangst was er niet. Het ogenblik om aan de HF/mengtrap te meten.
Zoals gemeld, geen anodespanning. De schakeling nagekeken en de HS was aan de aansluiting van de kathode gesoldeerd.
De buis was volledig fout aangesloten. Met behulp van het schema dit gecorrigeerd.
Nog geen ontvangst en geen oscillatie. Nog eens alles nagelopen en ja er was een C van 10pF verdwenen tussen de ingang van het oscillatiegedeelte en de varco.
Deze gemonteerd en ja hoor de radio speelde.
Na afregelen en het vervangen van een C in de Lange Golf schakeling werkt hij nu op de drie golflengten.
Zo, op naar de volgende uitdaging maar eerst een gelijkspanningsvoeding van 90V maken om de draagbare buizenradio's van VIDOR te kunnen repareren
MVG
François
PS. Zoals je op de foto kan zien is het kleine rode SBR embleem onderaan midden op de radio niet meer aanwezig.
Als iemand nog zoiets heeft zou ik dit graag overnemen.
Na mijn vorige bijdrage over de tegenslagen (het is niet altijd rozengeur en maneschijn) heb ik mijn voeding kunnen herstellen. De autoradio wordt op dit ogenblik door een ander forumlid nagekeken.
De signaalgenerator was niet meer te repareren. In Duitsland werd een zelfde aangeboden die ik tegen een schappelijke prijs heb kunnen aanschaffen.
Ik had ook nog een bod op een oudere gedaan en heb deze als reserve ook aangeschaft.
Eindelijk kon ik verder aan de SBR 340A, niet direct moeders mooiste maar toch de moeite waard.
Zoals altijd gestart met het uitkasten en een grondige visuele controle. De Elco's in de voeding waren al eens vervangen. Via de VARIAC spanning aangelegd. Twee papiercondensatoren begonnen te pruttelen. Deze eerst vervangen, terug aan de spanning. Alle buizen brandde maar geen brom uit de versterker. Anodespanniingen nagekeken, deze bleken op de EBL1 en de EF9 aanwezig te zijn. Met de derde buis ECH3 was er iets raar, geen spanning op de anode. Dit was voor later.
De luidspreker en de UGT eerst gecontroleerd. De secundaire wikkeling van de UGT was onderbroken. Even tussen de "spare parts" gezocht en ik had nog een vergelijkbare transformator. Na montage werkte het LF gedeelte.
Aan de MF een gemoduleerd signaal gelegd en dit kwam "loud and clear" door.
Ontvangst was er niet. Het ogenblik om aan de HF/mengtrap te meten.
Zoals gemeld, geen anodespanning. De schakeling nagekeken en de HS was aan de aansluiting van de kathode gesoldeerd.
De buis was volledig fout aangesloten. Met behulp van het schema dit gecorrigeerd.
Nog geen ontvangst en geen oscillatie. Nog eens alles nagelopen en ja er was een C van 10pF verdwenen tussen de ingang van het oscillatiegedeelte en de varco.
Deze gemonteerd en ja hoor de radio speelde.
Na afregelen en het vervangen van een C in de Lange Golf schakeling werkt hij nu op de drie golflengten.
Zo, op naar de volgende uitdaging maar eerst een gelijkspanningsvoeding van 90V maken om de draagbare buizenradio's van VIDOR te kunnen repareren
MVG
François
PS. Zoals je op de foto kan zien is het kleine rode SBR embleem onderaan midden op de radio niet meer aanwezig.
Als iemand nog zoiets heeft zou ik dit graag overnemen.
Laatst bewerkt 23 mrt 2017 16:18 door Francois129.