Reparatie en Restauratie tip's
Uitkasten chassis van mijn Philips 2531
09 jun 2016 02:05 #61018
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Uitkasten chassis van mijn Philips 2531
Het oude rubber wil wel eens heel stevig zijn gaan vastplakken
aan de onderkant.
Probeer voorzichtig met een zakmes of aard appel schil mesje er
tussen te komen en ze los te wringen.
Het half vergane rubber kan stuk gaan, maar is wellicht wel te vervangen
door een nieuw rubber plaatje. Loodgieter.
Cees.
aan de onderkant.
Probeer voorzichtig met een zakmes of aard appel schil mesje er
tussen te komen en ze los te wringen.
Het half vergane rubber kan stuk gaan, maar is wellicht wel te vervangen
door een nieuw rubber plaatje. Loodgieter.
Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
04 jun 2016 15:41 #60983
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Uitkasten chassis van mijn Philips 2531
Hallo Jan,
Als je de messing moeren met daarin de vier gaatjes (waar een punt tangetje in past) heb gevonden en ze hebt losgedraaid dan is het chassis in principe al los van de bakelieten kast. Alleen nog even de netschakelaar met twee schroefjes losmaken.
En verder kan er in de loop der jaren van alles tussen chassis en bakeliet zijn gekomen zoals vet, teer en kan je dat met een schildersföhn warm maken en los weken..
Maar meestal hoef je bij een reparatie het chassis niet uit te kasten, want door alleen het zwarte bovendeksel of de onderplaat lost te maken bereik je de meeste onderdelen.
Groeten, Hans
Als je de messing moeren met daarin de vier gaatjes (waar een punt tangetje in past) heb gevonden en ze hebt losgedraaid dan is het chassis in principe al los van de bakelieten kast. Alleen nog even de netschakelaar met twee schroefjes losmaken.
En verder kan er in de loop der jaren van alles tussen chassis en bakeliet zijn gekomen zoals vet, teer en kan je dat met een schildersföhn warm maken en los weken..
Maar meestal hoef je bij een reparatie het chassis niet uit te kasten, want door alleen het zwarte bovendeksel of de onderplaat lost te maken bereik je de meeste onderdelen.
Groeten, Hans
04 jun 2016 14:57 #60982
door Scheltes
Beantwoord door Scheltes in topic Uitkasten chassis van mijn Philips 2531
Beste Hans,
Hartelijk dank voor je reactie.
Dankzij Admin die mij wees op een pdf-bestand van een Engelstalige handleiding weet ik nu wat er met de messing moeren wordt bedoeld. Ik zag de pootjes die ik had losgedraaid aan voor de gummi voetjes. Niet zo onlogisch want de gummi voetjes zitten vast aan de messing moeren,
Enfin, ik heb de bewuste moeren wel. Maar waarom zit het chassis toch nog vast aan de kast?
Op mijn foto 3 kan je zien, dat er tussen de kast en het chassis zich een rubberen ring bevindt. Dat is ook het geval bij de andere hoeken. Blijkbaar vastgelijmd (?????).
Hoe krijg ik zonder de kast te beschadigen het chassis los?
Met vriendelijke groet,
Jan
Hartelijk dank voor je reactie.
Dankzij Admin die mij wees op een pdf-bestand van een Engelstalige handleiding weet ik nu wat er met de messing moeren wordt bedoeld. Ik zag de pootjes die ik had losgedraaid aan voor de gummi voetjes. Niet zo onlogisch want de gummi voetjes zitten vast aan de messing moeren,
Enfin, ik heb de bewuste moeren wel. Maar waarom zit het chassis toch nog vast aan de kast?
Op mijn foto 3 kan je zien, dat er tussen de kast en het chassis zich een rubberen ring bevindt. Dat is ook het geval bij de andere hoeken. Blijkbaar vastgelijmd (?????).
Hoe krijg ik zonder de kast te beschadigen het chassis los?
Met vriendelijke groet,
Jan
03 jun 2016 20:54 #60976
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Uitkasten chassis van mijn Philips 2531
Dag Jan,
Bij het uit de kast halen van het chassis kunnen de volume- en terugkoppelingknop gewoon aan het chassis blijven. Dit zijn de grote ronde knoppen aan de zijkant. De rechter grote knop bedient het draaibare terugkoppelspoeltje. De linker grote ronde knop is voor de draadgewonden volumeregelaar.
De knoppen kunnen blijven zitten omdat de assen zich precies op de scheiding van de kast en het deksel bevinden.
Dit in tegenstelling tot de kleine ronde knoppen voor de beide afstemcondensatoren en de golflengte schakelaar.
M.vr.gr. Hans
Bij het uit de kast halen van het chassis kunnen de volume- en terugkoppelingknop gewoon aan het chassis blijven. Dit zijn de grote ronde knoppen aan de zijkant. De rechter grote knop bedient het draaibare terugkoppelspoeltje. De linker grote ronde knop is voor de draadgewonden volumeregelaar.
De knoppen kunnen blijven zitten omdat de assen zich precies op de scheiding van de kast en het deksel bevinden.
Dit in tegenstelling tot de kleine ronde knoppen voor de beide afstemcondensatoren en de golflengte schakelaar.
M.vr.gr. Hans
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Scheltes
03 jun 2016 20:04 #60973
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic Uitkasten chassis van mijn Philips 2531
Hoewel wat slecht leesbaat, staat in de Engelse versie, omschreven hoe je de radio kunt uitkasten.
Henk van 't Kruis
03 jun 2016 19:40 #60972
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic Uitkasten chassis van mijn Philips 2531
Je kunt ook gewoon de PDF hier neerzetten.
Henk van 't Kruis