Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Opknappen Philips BX543a/02

Meer
28 jan 2016 19:18 #58949 door Polderjongen
Beantwoord door Polderjongen in topic Opknappen Philips BX543a/02
Hallo Laurens,

Controleer ook de pertinax buisvoet van de EL84, dat deze niet zwart is geblakerd.
Door de hitte en vooral bij eindbuizen kan het materiaal gaan verkolen, waardoor er op een geven moment niet meer isolerend is en word ook nog bros.
Anders kan je deze gewoon vervangen voor een keramische uitvoering.

groeten Peter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
28 jan 2016 18:20 #58947 door Erwin goossens
Beantwoord door Erwin goossens in topic Opknappen Philips BX543a/02
Ik heb deze radio ook.. Een vorige reparateur heeft de voedingstrafo vervangen en de teerknollen/verlopen weerstanden..radio is op alle banden gevoelig MAAR het geluid??? Zo slecht.. Is heel dof en niet te regelen met de potmeter:(

Meer
27 jan 2016 12:19 #58907 door admin
Beantwoord door admin in topic Opknappen Philips BX543a/02
Welkom bij de buizenradioclub.
Om de schaaldraad te vervangen moet het chassis inderdaad uitgekast worden, knoppen eraf, schaal eraf(voorzichtig) en dan kun je erbij. Schaaldraad is te verkrijgen bij Ben Dijkman en de lengte en montage wijzen vind je terug in de service documentatie hieronder.

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF

Inderdaad de zwarte condensatoren vervangen, als ook de kathode elcootjes. Controleer de weerstanden door meting .
Verder alles lekker schoonmaken, potmeters in deze radio's zijn vaak een probleem en niet zomaar te vervangen door nieuwe exemplaren. Probeer ze te reinigen met een contactcleaner en hierna schoon spoelen met IPA of Alcohol en wellicht een klein beetje smering met zuurvrije vaseline of contact 61 of iets dergelijks.

Contacten van het schakelblok reinigen en de schakelmechanica ontdoen van oud vet en opnieuw invetten.

Jukebox revival levert de meeste onderdelen wel.

In ieder geval veel succes met deze leuke radio. We gaan je vorderingen belangstellend volgen.

Henk

Henk van 't Kruis
Bijlagen:

Meer
27 jan 2016 10:53 #58904 door Laurens PD9X
Hallo,

Ik ben een Philips BX543a/02 aan het opknappen, om er weer betrouwbaar naar te kunnen luisteren. Wie heeft dit type eerder opgeknapt en kan mij wijzen op de zwakke punten?

Radio lijkt goed te spelen, maar heeft een paar knelpunten:

-Potmeters regelen niet fijn en kraken. (Schoonmaken, of vervangen?)
-Touwtje geknapt voor het draaien van de interne AM antenne
-Schakelaars op het front weigeren soms dienst, vooral de knop om de radio uit te schakelen.
-Heel veel stof…

Ik heb inmiddels al een paar dingen gedaan. De contacten gereinigd met IPA en hierop wat CG60 contactvet aangebracht en op aanraden de EL84 vervangen omdat deze een wit topje had (vacuüm)

Het chassis ziet nu nog in de kast, maar voor verdere revisie/schoonmaak zal ik deze er toch uit moeten halen. Ook wil ik de condensatoren (teerknollen) vervangen. Zo ik kan zien hebben deze hun beste tijd gehad.

Waar kan ik het vervangende type condensatoren verkrijgen? Dit adres kwam ik ook tegen www.jukebox-revival.nl/

Zijn er meer onderdelen waarvan het verstandig is deze preventief te vervangen?

Gisteravond was ik nog even met de radio bezig, en probeerde een zender duidelijk te ontvangen, dit ging vrij lastig. Bij redelijke ontvangst lichtte het kattenoog maar moeizaam op. Maar na een tijdje ging dit spontaan een stuk beter! Het kattenoog werd veel wijder, en andere zender waren veel beter te ontvangen/ vinden. Waar zou dit aan kunnen liggen? De radio was al een tijdje op temperatuur.

Ik heb een paar foto's van mijn radio toegevoegd, hier is de EL84 al vervangen.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Laurens

Gemaakt door Kunena