Reparatie en Restauratie tip's
Koppelen 2 FM antennes
06 feb 2013 09:29 - 06 feb 2013 09:44 #27879
door Bapaktua
Beantwoord door Bapaktua in topic Koppelen 2 FM antennes
Hallo Henk,
dat koppelen van FM-antennes geeft vaak problemen.
Vooral wanneer ze op verschillende plekken staan en ook nog in verschillende richtingen kijken.
Fase verschil , fading en meer. Over dit koppelen zijn veel artikelen geschreven in tijdschriften en boekjes.
Ik kwam op de bekende site MP twee boekjes tegen die dit onderwerp behandelen.
Ik heb ze zelf ook alle twee gehad. Bovendien is er over dit onderwerp geschreven door de uitgeverij Wima(r).
De titels zijn
1..Antenne installaties voor Radio en TV , uitgegeven 1965 door de Muiderkting. MP prijs 10 euro
2.. Antennes voor FM, KG en TV uitgegeven 1959 ook door de Muiderkring.
Misschien heeft iemand van dit (of ander) Forum die boekjes liggen ? of heeft iemand een gescande versie in huis.
groet, ruud
dat koppelen van FM-antennes geeft vaak problemen.
Vooral wanneer ze op verschillende plekken staan en ook nog in verschillende richtingen kijken.
Fase verschil , fading en meer. Over dit koppelen zijn veel artikelen geschreven in tijdschriften en boekjes.
Ik kwam op de bekende site MP twee boekjes tegen die dit onderwerp behandelen.
Ik heb ze zelf ook alle twee gehad. Bovendien is er over dit onderwerp geschreven door de uitgeverij Wima(r).
De titels zijn
1..Antenne installaties voor Radio en TV , uitgegeven 1965 door de Muiderkting. MP prijs 10 euro
2.. Antennes voor FM, KG en TV uitgegeven 1959 ook door de Muiderkring.
Misschien heeft iemand van dit (of ander) Forum die boekjes liggen ? of heeft iemand een gescande versie in huis.
groet, ruud
Laatst bewerkt 06 feb 2013 09:44 door Bapaktua. Reden: schrijffout
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
05 feb 2013 23:38 #27873
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Koppelen 2 FM antennes
Henk K,
Ik heb wel eens twee FM dipool antennes boven elkaar op één mast geplaatst.
In die antennes aanpassing trafo's gemonteerd en de beide coax kabels in een splitter
aangesloten. De ene in de VHF ingang van de splitter en de andere in de FM ingang van
de splitter. Ik had zo enige signaal winst.
Eerst had ik de beide FM antennes parallel geschakeld met schuim kabel.
Vervolgens één impedantie trafotje en coax naar beneden. Ook dat gaf enige signaal winst.
Het verschil tussen één antenne of twee maakte niet veel uit.
Het was om de Duitse radio zenders te kunnen ontvangen vóór dat er kabel was.
Ik had daar onder in de mast nog een FM antenne die gericht stond op de Nederlandse
radio zenders,die met een aparte coax naar de radio ging.
Nadeel was dat ik beneden bij de tuner steeds de antenne stekkers moest verwisselen.
Nu begrijp ik dat jij twee antennes op verschillende plaatsen wil plaatsen en dan
heb je ook het zelfde nadeel dat je steeds omstekkeren moet.
Tezamen voegen van antennes die op verschillende plaatse van elkaar staan opgesteld één coax
wil niet goed. Word dus omstekkeren achter de radio.
Vr gr Cees.
Ik heb wel eens twee FM dipool antennes boven elkaar op één mast geplaatst.
In die antennes aanpassing trafo's gemonteerd en de beide coax kabels in een splitter
aangesloten. De ene in de VHF ingang van de splitter en de andere in de FM ingang van
de splitter. Ik had zo enige signaal winst.
Eerst had ik de beide FM antennes parallel geschakeld met schuim kabel.
Vervolgens één impedantie trafotje en coax naar beneden. Ook dat gaf enige signaal winst.
Het verschil tussen één antenne of twee maakte niet veel uit.
Het was om de Duitse radio zenders te kunnen ontvangen vóór dat er kabel was.
Ik had daar onder in de mast nog een FM antenne die gericht stond op de Nederlandse
radio zenders,die met een aparte coax naar de radio ging.
Nadeel was dat ik beneden bij de tuner steeds de antenne stekkers moest verwisselen.
Nu begrijp ik dat jij twee antennes op verschillende plaatsen wil plaatsen en dan
heb je ook het zelfde nadeel dat je steeds omstekkeren moet.
Tezamen voegen van antennes die op verschillende plaatse van elkaar staan opgesteld één coax
wil niet goed. Word dus omstekkeren achter de radio.
Vr gr Cees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: admin
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
05 feb 2013 22:32 #27872
door hkruis
Koppelen 2 FM antennes werd gestart door hkruis
Ik heb aan de westzijde van het appartement gebouw waar ik woon, op 12 hoog een 300 Ohm lintantenne in een buis gemonteerd met een balun\filter om van 300 Ohm naar 75 Coax te gaan. Van hieruit naar de radio en daar weer een aanpassings- filter naar 300 Ohm.
Ik zou ook graag aan de andere zijde van het gebouw, Oostzijde een soortgelijke antenne setup willen maken.
De 2 stuks 75 ohm kabels zouden dan parallel moeten worden geschakeld en kom ik uit op een impedantie van 37,5 Ohm.
Ik heb wat uitgeprobeerd, maar werkt niet goed, er treden opeens allerlei verliezen op. Door een kwartgolf 50 Ohm coax te gebruiken kom ik weer aardig op 75 Ohm uit en wordt het beter. Maar is houd verliezen t.o.v. 1 antenne.
Is hier een betere oplossing voor??
Gr. henk
Ik zou ook graag aan de andere zijde van het gebouw, Oostzijde een soortgelijke antenne setup willen maken.
De 2 stuks 75 ohm kabels zouden dan parallel moeten worden geschakeld en kom ik uit op een impedantie van 37,5 Ohm.
Ik heb wat uitgeprobeerd, maar werkt niet goed, er treden opeens allerlei verliezen op. Door een kwartgolf 50 Ohm coax te gebruiken kom ik weer aardig op 75 Ohm uit en wordt het beter. Maar is houd verliezen t.o.v. 1 antenne.
Is hier een betere oplossing voor??
Gr. henk