Reparatie en Restauratie tip's
Project ter lering en vermaak
15 dec 2012 23:23 #25523
door klaas
Beantwoord door klaas in topic Project ter lering en vermaak
Cees, je hebt helemaal gelijk, ware het niet dat ik erg koppig ben...
Ik zal geen postings meer plaatsen over dit onderwerp. :kerstman-da
Ik zal geen postings meer plaatsen over dit onderwerp. :kerstman-da
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
12 dec 2012 23:40 #25392
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Project ter lering en vermaak
Klaas,
Rommelig? Tsja dat heb ik wel vaker gezien bij zelfbouw zenders.
Sorry maar ik begrijp niet helemaal het nut en doel hier van.
Nog meer stoor producten over een grotere afstand de ether in slingeren?
Zelf een radio of versterker bouwen of repareren is ook heel leerzaam en
geeft geen storing. En ook daaruit kun je zonder anderen tot last te zijn
ook de nodige voldoening uit halen.
Vr gr Cees.
Rommelig? Tsja dat heb ik wel vaker gezien bij zelfbouw zenders.
Sorry maar ik begrijp niet helemaal het nut en doel hier van.
Nog meer stoor producten over een grotere afstand de ether in slingeren?
Zelf een radio of versterker bouwen of repareren is ook heel leerzaam en
geeft geen storing. En ook daaruit kun je zonder anderen tot last te zijn
ook de nodige voldoening uit halen.
Vr gr Cees.
12 dec 2012 15:20 #25373
door klaas
Beantwoord door klaas in topic Project ter lering en vermaak
Nog even kort: volgens mij is mijn verhaal net zo rommelig als de inhoud van mijn project...
Als het maar werkt, toch? hahaha Kerstsmiley
Als het maar werkt, toch? hahaha Kerstsmiley
11 dec 2012 22:54 #25353
door klaas
Project ter lering en vermaak werd gestart door klaas
Goedenavond allemaal.
Waarschijnlijk denken vele van jullie, weer die Klaas met zijn modulator, maar ik vind mijn kasje gewoon een leuke experimenteerbox, een praktijkdoos voor het begrijpen van buizentechniek. Ik gebruik m weinig voor zenden, maar modificeer voor de lol constant.
Nu heb ik om de modulatiestroom door buis PL36 te kunnen regelen de spanning op het keerrooster van de PL36 regelbaar gemaakt middels een potmeter. deze is nu te regelen van -6,7V tot 55V positief, waardoor de stroom dor de PL36, en dus op de 402 spoel maximaal 20mA zal zijn. Dit verhoogt de modulatie op de antenne enorm, en is het bereik van mijn zendertje enkele honderden meters verder geworden. Nog steeds geen enorme zender dus... Nu is de modulatiediepte van het laag frequent signaal niet sterk regelbaar, niet in verhouding met de sinus, dus moest een extra versterker ingebouwd worden. Helaas is mijn kastje overvol! Ik vond een leuk bakelieten kastje, afkomstig van de PTT, die wel dienst kan doen als uitbreid module. Hierin heb ik een 25L6 geplaatst als versterker voor het LF signaal op het keerrooster van de PL36. Waarom deze buis? Ik vond m gewoon mooi om te zien, en het is een goede versterker. Middels een potmeter van 500K logaritmisch op het stuurrooster van deze buis, met vanuit de PL86 voorversterker het laagfrequent signaal, kan ik nu de modulatiediepte regelen op de PL36, zonder het volume te storen op de stereo eind versterker die ik al eerder gebouwd had met een PL82 en een EL41. Om het geheel af te maken heb ik nog een VU meter ingeboud om heel precies de optimale modulatiediepte en antennespanning te kunnen regelen. De EM80 buis is wel leuk, maar niet erg precies voor dit doel.
Nou ja, ik zal het geheel eens netjes in elkaar zetten,en een net schema maken. Het is nu een testopstelling, maar draait al enige uren optimaal.
Veel hobbyplezier iedereen, en alvast een goede kerst!!! :smileys-boo
Klaas.
Waarschijnlijk denken vele van jullie, weer die Klaas met zijn modulator, maar ik vind mijn kasje gewoon een leuke experimenteerbox, een praktijkdoos voor het begrijpen van buizentechniek. Ik gebruik m weinig voor zenden, maar modificeer voor de lol constant.
Nu heb ik om de modulatiestroom door buis PL36 te kunnen regelen de spanning op het keerrooster van de PL36 regelbaar gemaakt middels een potmeter. deze is nu te regelen van -6,7V tot 55V positief, waardoor de stroom dor de PL36, en dus op de 402 spoel maximaal 20mA zal zijn. Dit verhoogt de modulatie op de antenne enorm, en is het bereik van mijn zendertje enkele honderden meters verder geworden. Nog steeds geen enorme zender dus... Nu is de modulatiediepte van het laag frequent signaal niet sterk regelbaar, niet in verhouding met de sinus, dus moest een extra versterker ingebouwd worden. Helaas is mijn kastje overvol! Ik vond een leuk bakelieten kastje, afkomstig van de PTT, die wel dienst kan doen als uitbreid module. Hierin heb ik een 25L6 geplaatst als versterker voor het LF signaal op het keerrooster van de PL36. Waarom deze buis? Ik vond m gewoon mooi om te zien, en het is een goede versterker. Middels een potmeter van 500K logaritmisch op het stuurrooster van deze buis, met vanuit de PL86 voorversterker het laagfrequent signaal, kan ik nu de modulatiediepte regelen op de PL36, zonder het volume te storen op de stereo eind versterker die ik al eerder gebouwd had met een PL82 en een EL41. Om het geheel af te maken heb ik nog een VU meter ingeboud om heel precies de optimale modulatiediepte en antennespanning te kunnen regelen. De EM80 buis is wel leuk, maar niet erg precies voor dit doel.
Nou ja, ik zal het geheel eens netjes in elkaar zetten,en een net schema maken. Het is nu een testopstelling, maar draait al enige uren optimaal.
Veel hobbyplezier iedereen, en alvast een goede kerst!!! :smileys-boo
Klaas.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Marcel L