Reparatie en Restauratie tip's
De Leeshoek
07 okt 2012 23:25 #22297
door Cees
Beantwoord door Cees in topic De Leeshoek
Nico,
Ja eigenwijs zijn kan vaak tegen je zelf werken maar, soms kan het inderdaad ook wel
goed zijn om niet achter alle meningen van anderen aan te hobbelen.
En als je dat bedoeld met eigenwijs zijn dan, is het in dat opzicht wel een goede
eigenschap.
Zo worden n.l de meeste nuttige dingen uitgevonden en ontdekt.
Vr gr Cees.
Ja eigenwijs zijn kan vaak tegen je zelf werken maar, soms kan het inderdaad ook wel
goed zijn om niet achter alle meningen van anderen aan te hobbelen.
En als je dat bedoeld met eigenwijs zijn dan, is het in dat opzicht wel een goede
eigenschap.
Zo worden n.l de meeste nuttige dingen uitgevonden en ontdekt.
Vr gr Cees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ouwe Schipper
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ouwe Schipper
- [Ouwe Schipper]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
06 okt 2012 02:36 #22241
door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic De Leeshoek
Ja Cees...
Dat "schakelingen van anderen goed bekijken" vergelijk ik graag met het lezen in kookboeken :lachuh:
Want daarin kun je ook ideeën opdoen om zelf toe te passen terwijl je in de keuken staat. Gedwee achter bouwhandleidingen aan hobbelen vind ik geen uitdaging en bovendien staan er nogal vaak details in waar ik 't hartgrondig mee òneens ben
Eigenwijs ben ik mijn leven lang geweest
Nico
Dat "schakelingen van anderen goed bekijken" vergelijk ik graag met het lezen in kookboeken :lachuh:
Want daarin kun je ook ideeën opdoen om zelf toe te passen terwijl je in de keuken staat. Gedwee achter bouwhandleidingen aan hobbelen vind ik geen uitdaging en bovendien staan er nogal vaak details in waar ik 't hartgrondig mee òneens ben
Eigenwijs ben ik mijn leven lang geweest
Nico
06 okt 2012 00:14 #22235
door Cees
Nico,
"Het geheim van de schakeling" klakkeloos na bouwen is niet echt interessant.
Dan gaat het meer op het na bouwen van een Amroh schema lijken.
Zelf dingen uit vlooien is veel meer werk, maar ook veel leerzamer en bij goed
resultaat meer voldoening gevend.
Toch is het ook wel interessant en leerzaam om schakelingen van anderen goed te
bekijken en te begrijpen waarom men precies die schakelingen heeft toegepast.
Het hoe en waarom dus te begrijpen.
Vr gr Cees.
"Het geheim van de schakeling" klakkeloos na bouwen is niet echt interessant.
Dan gaat het meer op het na bouwen van een Amroh schema lijken.
Zelf dingen uit vlooien is veel meer werk, maar ook veel leerzamer en bij goed
resultaat meer voldoening gevend.
Toch is het ook wel interessant en leerzaam om schakelingen van anderen goed te
bekijken en te begrijpen waarom men precies die schakelingen heeft toegepast.
Het hoe en waarom dus te begrijpen.
Vr gr Cees.
06 okt 2012 00:00 #22234
door Cees
Nico,
Mooi en netjes opgebouwd en kan zeer zeker mijn goedkeuring wegdragen.
Waren alle zelfbouw versterkers maar zo netjes en overzichtelijk opgebouwd.
Gebouwd om je leven lang mee te gaan.
Vr gr Cees.
Mooi en netjes opgebouwd en kan zeer zeker mijn goedkeuring wegdragen.
Waren alle zelfbouw versterkers maar zo netjes en overzichtelijk opgebouwd.
Gebouwd om je leven lang mee te gaan.
Vr gr Cees.
05 okt 2012 18:09 #22223
door pieterv
Beantwoord door pieterv in topic De Leeshoek
Nico,
Met interesse heb ik je artikel gelezen over het geheim van je versterker: het laag-ohmig aansturen van de eindbuizen om het Miller effect bij deze buizen onwerkzaam te maken.
Een prima aanpak: ontwerp de versterker zo dat die inwendig stabiel is en derhalve allerlei oneigenlijke belastingen kan hanteren. Het was destijds ook de filosofie van de "Radford" versterker met EL34 (beschreven in de Radio bulletin van april 1967 en de Radford mini met EL84 (Radio bulletin september 1970)
mvg, Pieter.
Met interesse heb ik je artikel gelezen over het geheim van je versterker: het laag-ohmig aansturen van de eindbuizen om het Miller effect bij deze buizen onwerkzaam te maken.
Een prima aanpak: ontwerp de versterker zo dat die inwendig stabiel is en derhalve allerlei oneigenlijke belastingen kan hanteren. Het was destijds ook de filosofie van de "Radford" versterker met EL34 (beschreven in de Radio bulletin van april 1967 en de Radford mini met EL84 (Radio bulletin september 1970)
mvg, Pieter.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ouwe Schipper
- Ouwe Schipper
- [Ouwe Schipper]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
04 okt 2012 12:23 - 04 okt 2012 12:34 #22156
door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic De Leeshoek
Terugkomend op de vraag van René....
Voorzover ik nu kan overzien is de AG 9007 een OTL ontwerp volgens het Circlotron principe. Dat is dus op geen enkele manier te vergelijken met wat ik gebouwd heb. Het is overigens heel goed mogelijk dat, door het ontbreken van een uitgangstransformator, de AG9007 ook geen schade oploopt door onbelast te worden uitgestuurd. Aangaande het kortsluiten van de uitgang heb ik mijn twijfels; dan zou 't weleens mis kunnen gaan... :duh:
@ Antoine:
Zoiets heb ik al eens overwogen, maar geen kant- en- klaar bestaand ontwerp! Daar zou ik dan wel iets héél aparts van willen maken. Bijvoorbeeld met 4 stuks 2C39A in de eindtrap, (steilheid 25 mA/volt per buisje) en de "onderste" buis in roosterbasis schakeling, aangestuurd met een transistor in de kathodeleiding. Maar dat vergt nog enig heftig studeren :whistle:
Nico
Voorzover ik nu kan overzien is de AG 9007 een OTL ontwerp volgens het Circlotron principe. Dat is dus op geen enkele manier te vergelijken met wat ik gebouwd heb. Het is overigens heel goed mogelijk dat, door het ontbreken van een uitgangstransformator, de AG9007 ook geen schade oploopt door onbelast te worden uitgestuurd. Aangaande het kortsluiten van de uitgang heb ik mijn twijfels; dan zou 't weleens mis kunnen gaan... :duh:
@ Antoine:
Zoiets heb ik al eens overwogen, maar geen kant- en- klaar bestaand ontwerp! Daar zou ik dan wel iets héél aparts van willen maken. Bijvoorbeeld met 4 stuks 2C39A in de eindtrap, (steilheid 25 mA/volt per buisje) en de "onderste" buis in roosterbasis schakeling, aangestuurd met een transistor in de kathodeleiding. Maar dat vergt nog enig heftig studeren :whistle:
Nico
Laatst bewerkt 04 okt 2012 12:34 door Ouwe Schipper.