Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Antenne impedantie aanpassing.

Meer
05 jul 2012 14:13 #19074 door soundman2
Aan de ontvangstzijde is het allemaal wat minder kritisch, als bij een zender, die bij misaanpassing zelfs defect kan raken.
Een gevouwen dipool is ca 300 ohm, maar een open dipool slechts 75. Dat komt al aardig in de buurt van de impedantie van de coaxkabel. Een dipool is symmetrisch, maar voor ontvangst is dat niet zo'n ramp.
Je antenne kan dus bestaan uit twee staafjes of stukken draad van ca 75 cm in elkaars verlengde. In het midden sluit je de coax aan.De kern op het ene staafje en de mantel op het andere. De FM zenders zijn tegenwoordig vertikaal gepolariseerd, dus de dipool moet het beste ook vertikaal staan.

Soundman2
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hkruis

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• hkruis
  • []
  • Onderwerp Auteur
05 jul 2012 04:55 #19069 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Antenne impedantie aanpassing.
Goedemorgen Gidi en Peter, bedankt, ik ging er eigenlijk al van uit en zag ook eigenlijk niet waarop het niet zo zou zijn. Ik werd echter in de war gebracht door een artikel op de Veron website met verhandelingen over deze omzetting en impedantie aanpassingen.

Peter, ik mag van de VvE geen antenne plaatsen, ook geen ronde. Verder komt deze dan i.v.m. een zonnescherm hierboven te zitten en dan is de achterkant weel een aluminium gevelplaat.

Wat ik wilde doen is een 300 Ohm lint antenne in een 3\4 prijp monteren die in het midden wordt onderbroken door een kabeldoos. In deze dos kan dan de omzetter en met Coax naar binnen.

De antenne kan ik vertikaal gepolariseerd monteren. Ik wil echter direct na de splitsing de omzetter zetten. Ik heb een protptype samengesteld en in de werkplaats.

Ik gebruikt in huis nu ook een lintantenne en het werkt binnen, hoewel ervoor bedoeld niet goed. Als ik er langs loop en elke bewegigng verstoort de ontvangst.

Peter, zijn de sprieten die jij bedoeld 75 Ohm?

Meer
05 jul 2012 04:30 #19068 door peter1952
Beste Henk,

De gebruikelijke impedantie omzettertjes kun je inderdaad ook omgekeerd gebruiken, dus dat is geen probleem.
Hou er rekening mee dat je de antennekabel vanaf de antenne niet meteen langs de buis naar beneden laat lopen. Eerst moet de antennekabel een stuk horizontaal lopen en dan pas verticaal anders wordt het stralingsdiagram verstoord.
Je kunt ook een spriet van 75 cm. nemen, die kun je meteen op een coax kabel aansluiten.
Heb je ook geen ruikte om zo'n ronde dipool verticaal te monteren?

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
04 jul 2012 23:10 #19067 door Gidi Verheijen
Hallo Henk,

De impedantietransformatoren die jij bedoelt hebben twee functies:
1. een impedantie van 75 ohm aanpassen aan 300 ohm (of omgekeerd)
2. het omzetten van de symmetrie van de lintkabel naar de asymmetrie van de coaxkabel (of omgekeerd).
Uit deze beantwoording kun je ook al afleiden dat die impedantietrafo's gewoon in twee richtingen gebruikt kunnen worden.

Waarschijnlijk een overbodige opmerking: als je zo'n impedantietrafo buiten toepast en hij is aan de elementen blootgesteld, moet die natuurlijk wel weerbestendig gemaakt worden.

Mvg,

Gidi

• hkruis
  • []
  • Onderwerp Auteur
04 jul 2012 20:23 #19062 door hkruis
Antenne impedantie aanpassing. werd gestart door hkruis
Ik wil een FM buitenantenne monteren. In verband met plaatsruimte komt een ronde dipool niet in aanmerking. Ik wil een lintantenne in een buis plaatsen en deze vertikaal monteren.
Ik wil echter de impedantie van 300 Ohm omzetten naar 75ohm en bij de radio weer van 75 Ohm naar 300 Ohm. De vraag luid, kan ik de omzetters , die je normaal aan de coax monteert eigenlijk ook omgekeerd gebruiken. Ik verwacht het eigenlijk wel en zie geen belemmeringen, maar vraag het toch even. Wellicht moet ik met bepaalde zaken toch rekening houden.

Gaarne advies.

Henk

Gemaakt door Kunena