Reparatie en Restauratie tip's
Een spoel wikkelen. Hoe lees ik de beschrijving?
02 mei 2012 23:11 #17045
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Re: Een spoel wikkelen. Hoe lees ik de beschrijving?
Marcel,
Heel verstandig.
Vr gr Cees.
Heel verstandig.
Vr gr Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
02 mei 2012 22:54 #17044
door Marcel L
Hoi,
Ik ga dit schema niet bouwen hoor. Het gaat me meer om het wikkelen van spoelen in het algemeen.
Groeten van Marcel :radio:
Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Beantwoord door Marcel L in topic Re: Een spoel wikkelen. Hoe lees ik de beschrijving?
Paul Brouwer schreef : PS
Die is een veel sterkere zender dan de tweamz en zal zeerzeker tot een piratenzender leiden met alle mogelijk concequenties van dien.
Hoi,
Ik ga dit schema niet bouwen hoor. Het gaat me meer om het wikkelen van spoelen in het algemeen.
Groeten van Marcel :radio:
Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
02 mei 2012 22:30 - 02 mei 2012 22:38 #17042
door Paul Brouwer
Beantwoord door Paul Brouwer in topic Re: Een spoel wikkelen. Hoe lees ik de beschrijving?
x aantal windingen,1MM op 3 CM betekent niets anders dan een xx aantal windening van 1MM draad op een spoellichaam van 3 CM aanbrengen.
Groet,
Paul
PS
Die is een veel sterkere zender dan de tweamz en zal zeerzeker tot een piratenzender leiden met alle mogelijk concequenties van dien.
Groet,
Paul
PS
Laatst bewerkt 02 mei 2012 22:38 door Paul Brouwer.
Minder
Meer
30 apr 2012 11:04 #16920
door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Re: Een spoel wikkelen. Hoe lees ik de beschrijving?
.....Maar als je iets van die aard wilt maken dat deugt:
Neem dan een ECL 82 of 86
Schakel de triode als oscillator (150 volt voor dat deel, stabiliseren met een OA2)
Uitgangsvermogen regel je met de schermrooster spanning
Nico
Neem dan een ECL 82 of 86
Schakel de triode als oscillator (150 volt voor dat deel, stabiliseren met een OA2)
Uitgangsvermogen regel je met de schermrooster spanning
Nico
Minder
Meer
30 apr 2012 01:31 - 30 apr 2012 01:32 #16911
door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Re: Een spoel wikkelen. Hoe lees ik de beschrijving?
Zo'n zelf- oscillerend eindtrapje moduleren geeft een afschuwelijke geluidskwaliteit. Je krijgt dan niet alleen AM maar ook FM en daar kunnen middengolf radio's niet mee overweg
Nico
Nico
Laatst bewerkt 30 apr 2012 01:32 door Ouwe Schipper.
29 apr 2012 23:25 - 29 apr 2012 23:27 #16910
door Gidi Verheijen
Beantwoord door Gidi Verheijen in topic Re: Een spoel wikkelen. Hoe lees ik de beschrijving?
Om de zender op de middengolf te laten werken moeten L1 en C1 de juiste waarde hebben. Die twee componenten vormen namelijk samen de resonantiekring die de frequentie van de oscillator bepaalt, samen met een kleine capaciteit die in serie met de C van 100 pF parallel aan de afstemkring hangt.
C1 is al vastgelegd op 500 pF (variabel) en de juiste waarde van L1 krijg je door 40 windingen geïsoleerd draad met een diameter van 1 mm tegen elkaar te wikkelen op een spoellichaam met een diameter van 30 mm. De zelfinductie moet ongeveer 200 µH (microHenry) bedragen om met de genoemde afstemcondensator de hoogste golflengte van de middengolf te kunnen halen.
De waarschuwingen m.b.t. de beperkte stabiliteit van de oscillator, de harmonischen in het uitgangssignaal en de ontoelaatbare sterkte van het zendsignaal zijn al gegeven en hoef ik dus niet meer te herhalen.
Gidi
C1 is al vastgelegd op 500 pF (variabel) en de juiste waarde van L1 krijg je door 40 windingen geïsoleerd draad met een diameter van 1 mm tegen elkaar te wikkelen op een spoellichaam met een diameter van 30 mm. De zelfinductie moet ongeveer 200 µH (microHenry) bedragen om met de genoemde afstemcondensator de hoogste golflengte van de middengolf te kunnen halen.
De waarschuwingen m.b.t. de beperkte stabiliteit van de oscillator, de harmonischen in het uitgangssignaal en de ontoelaatbare sterkte van het zendsignaal zijn al gegeven en hoef ik dus niet meer te herhalen.
Gidi
Laatst bewerkt 29 apr 2012 23:27 door Gidi Verheijen.