Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Laten we 't maar een testgeneratortje noemen....

Meer
10 jan 2011 20:36 - 10 jan 2011 20:37 #1028 door Ouwe Schipper
Ja Henk
Een oscillator is altijd gevoelig voor z'n voedingsspanning, daarom stabiliseer ik die.
Zoals je ziet zitten de stuurroostertjes direkt aan elkaar; het eindbuisje wordt dus even hard in klasse C gestuurd als de oscillator. De anode van het modulator buisje zit regelrecht aan het schermrooster van het eindbuisje, dat is ook weer om het simpel te houden.
Mijn ervaring met de OA2 is dat 'ie bij 160 volt al ontsteekt; verder kun je altijd je ontvanger pas inschakelen als je voeding in bedrijf is gekomen. Neem bij een groter stroomverbruik een steile eindbuis als serie- stabilisator, met de OA2 aan het stuurrooster; dan is die OA2 allang ontstoken als je buis opgewarmd is
Zuc6
Nico
Laatst bewerkt 10 jan 2011 20:37 door Ouwe Schipper.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
10 jan 2011 15:51 - 10 jan 2011 15:53 #1022 door soundman2
Aardig dat je een stabilisatorbuisje gebruikt om 150 volt te stabiliseren.
Zo heb ik een aantal buisjes liggen, de 5651A van RCA en 0A2 van Sylvania, allebei voor 150 volt.
Ik wil daar een voeding mee maken om een BC221 te voeden uit het lichtnet.
Alleen vraag ik me af of de BC221 daar wel tegen kan. De ontsteekspanning van de buisjes is nl veel hoger dan 150 volt, 180 volt in daglicht, maar 225 volt in volledige duisternis. Ik moet er niet aan denken dat het helemaal niet ontsteekt.
Hoe ging dat in het buizentijdperk of zat men daar helemaal niet mee?

Henk Roovers
Laatst bewerkt 10 jan 2011 15:53 door soundman2.

Meer
10 jan 2011 10:49 #1015 door Ouwe Schipper
Hier komt 'ie dan Paul...
Beide spoeltjes zijn 72 windingen 0,5 emaille op een dia van 11 mm, met een poederkerntje erin. Zoals je ziet zijn die kerntjes de enige afregelmogelijkheid. Spul werkt ergens omstreeks 210 meter golflengte
Als er bezwaar tegen is om 240 volt dc op de antenne te hebben stop je er nog een condensator van 10000p tussen.

De smoorspoel waar de 240 volt op komt is een equivalent van de oude F4
De oscillatorspanning is 35 volt top-top dus het eindbuisje wordt even hard in klasse C gestuurd als de Colpitts zelf. Met de schermrooster weerstand van de Colpitts ga ik nog experimenteren.
Met opzet gekozen voor een miniem vermogen en in de uitgang een scherp pi- filter; ik woon in een aanvliegroute van Schiphol....
Nico
Bijlagen:

Meer
10 jan 2011 07:51 #1012 door Ouwe Schipper
Ben ik van plan Paul, staat nu nog potlood gekrabbeld. Eerst netjes zodat 't gescand kan worden
Zitten verbazend weinig komponentjes in
Nico

Meer
09 jan 2011 22:43 #1010 door Paul Brouwer
Hallo Nico,

Plaats eens een schemaatje?

Groeten,
Paul

Meer
09 jan 2011 20:23 #1001 door Ouwe Schipper
3 buisjes 6AK5 (EF95)
Colpitts oscillatortje - eindtrapje - modulatortje
Ik pas direkte koppeling toe en schermroostermodulatie
Afmetingen 18 x 8 x 8 cm
Prima om mijn oue radio's de muziek van hùn tijd te laten ontvangen....

Nico
Bijlagen:

Gemaakt door Kunena