Skip to main content

Vraag aansluiting 3.5 jack Trigger

Meer
07 mrt 2026 15:34 #102050 door Ben
Beantwoord door Ben in topic Vraag aansluiting 3.5 jack Trigger
Heb zelf zo'n oplaadbare 9V batterij waar ook een upconverter inzit.
Als hij is opgeladen en je gebruikt hem in een AM radio dan stoort dat vreselijk.
Test die snoer upconverter eens met een radio in de buurt en je wil hem niet meer.
Als je er geen last van hebt prima, maar als je er wel last van hebt is intapen met EMI folie een oplossing?.
Groet, Ben

Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
07 mrt 2026 07:19 #102048 door peter1952
In feite is het een schakelende voeding, gevoed uit 5 V. Ze zijn in allerlei vormen te koop.
Nadeel kan wel zijn dat er een grote puist aan je apparaat zit. Er zijn ook uitvoeringen waar een klein kastje in het snoer opgenomen is.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
07 mrt 2026 02:52 - 07 mrt 2026 02:53 #102047 door peter1952
Ik denk dat er in die “knobbel” een oscillatortje zit waarvan de uitgangsspanning gelijkgericht wordt. Een soort schakelende voeding dus.
Wel handig om te weten, zo kun je met een standaard 5 V. voeding een 12 V. apparaatje voeden. Handig!

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Laatst bewerkt 07 mrt 2026 02:53 door peter1952.

Meer
07 mrt 2026 02:36 #102046 door admin
Beantwoord door admin in topic Vraag aansluiting 3.5 jack Trigger
Peter, Zijn standaard verkrijgbare kabeltje, en het werkt, ik heb er 2 gekocht en alebei doen ze het. Ik haal de stekker eraf en hier zet ik dan de 3.5 jack op.

OTB kabeltje   of deze

Ontronics

Henk van 't Kruis

Meer
06 mrt 2026 22:22 #102045 door peter1952
Trigger is meestal inderdaad 12 V. Het zal inderdaad zo zijn dat de tip de + is en de sleeve de -.
Ik vraag me alleen af hoe een kabeltje de 5 V. van een USB kan verhogen naar 5 V. Die zal dan ook een 12 V. voeding nodig hebben anders lukt het niet. Je kunt niet passief van 5 V. gelijkspanning 12 V. gelijkspanning maken.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Meer
06 mrt 2026 20:08 #102044 door admin
Op mijn TV heb ik via HDMI ARC via een Marmitek module die een RCA L-R stereo signaal afgeeft en dit gaat naar 2 stuks MFB 541 boxjes,
De Marmitek wordt ingeschakeld via een USB trigger signaal van de TV. 
Dat werkt en is een behoorlijke geluidverbetering.
Door deze oplossing is wel helaas de toonregelingen van de TV uitgeschakeld en dat is een gemis. Nu heb ik nog van Fosi Audio  een leuk voorversterkertje en geschakeld tussen de Marmitek en de MFB boxen en dat werkt ook en geluid is prima te corrigeren. Deze versterker heeft een 12V trigger ingang om in te schakelen gelijk met de TV. Ik heb een kabeltje van OTB wat 5v USB verhoogt naar 12 volt. USB gaat weer in een TV aansluiting en dan naar de FOSI.

Het trigger kabeltje is een 3.5 jack, en de vraag luid klopt het dat de TIP 12v plus is en dan 12V min en dan de sleeve. De documentatie zegt hier niets over.

Henk van 't Kruis

Gemaakt door Kunena