Skip to main content

Tuner/versterker

Meer
18 feb 2021 06:30 #88827 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Tuner/versterker
Collectorspanning TR7105? Spanningen op IC? Hoe is die versterking gemeten? Is dat ]i]in circuit[/i]? Het is wat aan de lage kant maar dat is het probleem niet. Krijg je S-kromme uit pim #8? Als je 3 V uit pin #13 krijgt is je filter niet stuk. Misschien oscilleert er wat. Kijk ook eens naar het datasheet:

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF

Tjerk, 9ZZ

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
17 feb 2021 20:27 #88819 door Doktordirk
Beantwoord door Doktordirk in topic Tuner/versterker
Helaas, geen resultaat.
Filter vervangen, tr7105 uitgesoldeerd en getest, versterking blijft ongeveer 7X.
De basisspanning moet idd een factor 10 kleiner zijn dan in het schema vermeld.
L5160 is goed, kan hem op 10.7Mhz afregelen (gemeten zonder ic)
Pin 13 van het ic geeft ca 3 volt als afgestemd, in het schema staat een lager voltage bij stereo ontvangst, dat staat er nu op als er geen antenne aan vast zit.
Ik zet het toestel weer even aan de kant.
Compleet werkend zal het wel niets meer worden, het bijbehorende cassettedeck mist een tandwiel, ook daar nog geen alternatief voor gevonden.

Mvg. Dirk

Meer
17 feb 2021 14:25 #88810 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Tuner/versterker
Er zijn een aantal mogelijkheden. Stuk filter Fi5108 is een mogelijkheid. TR7105 niet goed nogeen. Meet de collectorspanning na. De basisspanning in het schema klopt niet. Demodulator-IC's gaan bijna nooit stuk. Meet de spanningen op alle pinnen eens na. Pin #13 is een maat voor de signaalsterkte. L5160 wellicht onderbroken.

Tjerk, 9ZZ

Meer
16 feb 2021 17:27 #88790 door Doktordirk
Tuner/versterker werd gestart door Doktordirk
Hallo mede techneuten, ik probeer al de nodige tijd een Philips FR445 weer goed te krijgen.
Naar mijn weten speelde het apparaat in vroegere tijden normaal, maar nu na een tijd stilstand is er gen goede ontvangst meer op de FM.
Alleen met de knop mono ingedrukt is er ontvangst, maar het geluid is dan vaak zachter als op de MG.
Als de antennekabel een stukje wordt verwijderd van het toestel wordt het geluid wel een stuk luider met de nodige ruis er bij, maar nog steeds geen stereo.
Ic TDA1576 is al uitgewisseld zonder resultaat.
De diverse gemeten spanningen komen redelijk, soms niet overeen met het schema, maar daar staan volgens mij ook enkele foutjes in.
Wat wel nog opvalt is als je met een vochtige vinger het tweede ceramische filter aanraakt er plotseling wel veel betere ontvangst is zij het ook met veel storing, maar gaat zelfs het stereo led'je branden (is ook hoorbaar)
Op de ingang van het ic staat maximaal zo"n 20 mv (10.7 Mhz gemoduleerd), op de uitgang een nauwelijks meetbaar lf signaal duidelijk veel te kort om het volgende ic voor stereo in beweging te krijgen.
Helaas heb ik nog geen ontvanger gevonden met enkele gelijkwaardige ic's om vergelijkende metingen te kunnen doen.
Een nadeel is ook dat er de nodige smd-onderdelen zijn toegepast die zich deels onder het afstemwiel bevinden.
Wie heeft er raad in welke hoek te zoeken?

Mvg. Dirk

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF

Gemaakt door Kunena