Skip to main content
Gramofoon's

Opknappen van een vroege Duitse elektrische grammofoon

Meer
03 mei 2026 17:54 - 03 mei 2026 17:55 #102158 door Cees PA1DBA
Blikje kogellager-vet bij de fietsenwinkel.
oranje kleurig en zacht smeerbaar.
Dat zwart/blauwe vet wat er in zat was op grafietbasis of molycote wiellager vet.

Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 03 mei 2026 17:55 door Cees PA1DBA.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Niels

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
03 mei 2026 17:20 #102157 door Ben
Knap werk Niels, denk dat je voor die lagerbusjes gewoon kogellager vet kunt gebruiken.
(Kon je vroeger gewoon in een klein blikje kopen.)
Voor de koolborstels zou je een eens bij Ali kunnen kijken, die heeft ze in alle vormen.
Groet, Ben

Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Niels

Meer
03 mei 2026 15:11 - 03 mei 2026 15:13 #102156 door Niels
Hallo,

De PATENT grammofoon is gereinigd en ontdaan van al zijn viezigheid. De motor zo goed als mogelijk gereinigd en gesmeerd. Zijn er nog suggesties om rekening mee te houden? Ervaringen en tips zijn welkom.
Gisteren even kort getest (een omvormer gebruikt van 220 naar 110 volt) en zij werkt (wordt ook niet warm).

Waar ik nog wel mee zit zijn de zogenaamde "smeermiddel vaatjes". Hoe vul ik deze bij? Er zit een veer in met een staafje smeermiddel. In het tweede vaatje is de veer stuk / verbogen. Ik ben geneigd om het zo te laten en af en toe de motor maar te zelf te smeren. Waar vul ik de vaatjes mee? Suggesties?

De koolstofstaafjes zien er nog goed uit. Ik was niet was plan deze te vervangen. Ik heb nog een tweede gramofoon met een vergelijkbare motor. Wat als het wel moet? Waar vind ik nog dergelijke staafjes?

Dit is mijn tweede gramofoon - een Albert Ebner Electromophone. Ook deze kort getest en zij werkt. Echter nog niet gereinigd en gesmeerd. 

Eerst maar de PATENT in orde krijgen.

Ik ben nog op zoek naar een draaiplateau voor de PATENT. Als je er een hebt liggen dan hoor ik het graag. 

Fijne zondag,

Niels

Niels
Laatst bewerkt 03 mei 2026 15:13 door Niels. Reden: Schrijffouten verbeterd

Meer
19 apr 2026 16:44 #102134 door Niels
Hallo,

Een tijdje terug twee vroege elektrische Grammofoon spelers ontvangen - een van het Merk PATENT en de ander is een Electromophone van Albert Ebner.
Volgens de verkoper stamt de PATENT uit de jaren 1920. Zou kunnen, schat hem zelf later in, 1930 of 1940? De PATENT zat onder een dikke laag vet en vuil.

Soms vraag ik mij af hoe je dit voor elkaar krijgt. Waar sla je zoiets op dat het zo smerig kan worden. Maar goed, de PATENT ligt nu, na wat gevloek, uit elkaar en is schoon gemaakt. 
Ook de motor ligt nu uit elkaar.

De motor zit gelukkig niet vast, maar soepel draaien is totaal wat anders.

Aan de motor zitten twee "vet" voorraad vaatjes. Hoe kan ik deze weer voorzien van goed vet? Het doet mij denken aan een 'grease bearing' van een Garrard 301.
Voor de rest kijken hoe ik het beste de motor schoon krijg en gesmeerd.

Mocht iemand nog een plateau hebben liggen dan hou ik mij aan bevolen. 

Fijne zondag,

Niels

Niels
De volgende gebruiker (s) zei dank u: admin

Gemaakt door Kunena