Skip to main content
Gramofoon's

Edison reproducer Model N

Meer
13 jul 2023 22:16 #97516 door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Edison reproducer Model N
Hoi Bert,

Dat heb je goed onthouden, want die met de opdraaisleutel heb ik ook nog steeds.   Dat is de Edison GEM model A en waar ik nu over schreef is een model B of C,  met een slinger dus.  Alleen jammer dat er een verkeerde weergever bij zit.  Maar een juiste is gewoon erg moeilijk te vinden.     Maakt ook niet uit, want we hebben tegenwoordig gelukkig betere apparatuur om naar te luisteren    
Groeten,  Hans
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
13 jul 2023 21:19 #97515 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Edison reproducer Model N
Hoi Hans,
Heb je er nu twee?
Je had er toch ook al een dieemet een sleutel omgedraaid moet worden waarvan de rem niet goed werkte.
Ze blijven leuk die gemmetjes.

Mvg.
Bert

Meer
13 jul 2023 19:58 #97514 door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Edison reproducer Model N
Hallo René,

Hierbij nog een paar foto's van de Edison fonograaf, met de bijbehorende houten kap  en een reclame poster   

Een foto van het typeplaatje met de octrooinummers

Een duidelijk uitleg over de Edison GEM fonograaf door de directeur van het Radiomuseum Zuid Holland en

tevens het jongste  NVHR-lid volgt hier      :   

Groeten,  Hans

De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957

Meer
13 jul 2023 13:35 #97510 door RR1957
Beantwoord door RR1957 in topic Edison reproducer Model N
Hans, gefeliciteerd met je mooie aanwinst.
Een fraaie foto van het gehele apparaat?

Veel plezier.

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is

Meer
12 jul 2023 21:58 #97507 door Johannes
Beste liefhebbers van mechanische fonografen,  zoals Tino 

Onlangs heb ik een super mooie Edison Gem fonograaf aangeschaft en werd ik meteen een beetje verliefd op zo'n apparaat, want zo degelijk als men 120 jaar geleden een gebruiksartikel maakte van geëmailleerd gietijzer en vernikkelde onderdelen,  dat zie je tegenwoordig niet meer.   Geen wonder dus dat de fonograaf na 120 jaar nog altijd mechanisch heel goed werkt.

Alleen kom ik er achter dat er een foutieve reproducer op zit,  een Model N en die is bedoeld voor muziekrollen met een speelduur van 4 minuten,  terwijl een Edison Gem alleen muziekrollen van twee minuten kan afspelen en er een model C weergever op hoort..

De reproducer zoals op de foto zit er dus op:  een zeldzame Model N en wel een die bedoeld is voor de Indestructable records van firma's als  Sterling en de Blue Amberrolls van de firma Edison.   Het liefste zou ik deze Model N weergever willen ruilen voor een Model C,  maar ja  aangezien we inmiddels 120 jaar verder zijn zal dat niet meevallen en had ik dit bericht misschien beter in 1903 moeten plaatsen.    

Groeten,  Hans

Bijlagen:

Gemaakt door Kunena