Gramofoon's
HMV 102 koffer grammofoon.
13 jul 2018 15:05 #72896
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic HMV 102 koffer grammofoon.
Hier is een mooi overzicht van de weergevers te vinden.
Graham-ophones
Op de home pagina kun op de rode, blauwe 102 met 5B weergever en op de Columbia 113A klikken.
Voor mij, ik ben pas 48 jaar met het 78T virus besmet en veel op dat gebied gehad en gehoord is de HMV 102 een van de betere koffergrammofoons .
Graham-ophones
Op de home pagina kun op de rode, blauwe 102 met 5B weergever en op de Columbia 113A klikken.
Voor mij, ik ben pas 48 jaar met het 78T virus besmet en veel op dat gebied gehad en gehoord is de HMV 102 een van de betere koffergrammofoons .
Mvg.
Bert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
13 jul 2018 12:33 #72894
door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic HMV 102 koffer grammofoon.
De weergever HMV nr 4 die je onder andere aantreft in de 101 is al ontworpen voor de weergave van elektrisch opgenomen platen. Het mica-plaatje is groter en dunner dan in de vroegere weergevers voor akoestische platen. Het is belangrijk bij dit type dat de rubber ring nog soepel is en de lagers van de naaldhefboom/overbrenging goed zijn afgesteld. Is dit niet het geval (en dat komt vaak voor) dan zal het geluid slecht zijn. Ook is het belangrijk dat een juist type naald wordt gebruikt. Dus geen forte, extra forte of een "Hong Kong" naald; die maken het geluid veel te schel. Met een zachter type naald wordt het al een stuk beter. Wordt dit alles in acht genomen dan vind ik de HMV 4 niet eens zo slecht klinken en is het verschil met de HMV 5a minder groot.
13 jul 2018 01:09 #72892
door MauriceH
Beantwoord door MauriceH in topic HMV 102 koffer grammofoon.
Henk, Ik heb niet org Soundbox bij de 101.
Het mica van org 101 soundbox zal de elektrisch opgenomen platen dynamiek niet/slecht aankunnen.
Heb er div soorten op gehad, is en blijft een klein koffertje met dito kleine hoorn.
Ware kwaliteit zit zowel in soundbox als in de hoorn.
Hoorn fungeert als akoustische versterking. Met een 102 wordt dat niet veel beter.
De Soundbox van bv de Colombia 113A is met name ook bedoeld voor de grotere dynamiek van
elektrisch opgenomen platen.
Vandaar.
Even goed er fijn van blijven genieten.
Dank voor de melding klem, is dus voor een naalddoosje, zal er een passen de bij zoeken.
Het mica van org 101 soundbox zal de elektrisch opgenomen platen dynamiek niet/slecht aankunnen.
Heb er div soorten op gehad, is en blijft een klein koffertje met dito kleine hoorn.
Ware kwaliteit zit zowel in soundbox als in de hoorn.
Hoorn fungeert als akoustische versterking. Met een 102 wordt dat niet veel beter.
De Soundbox van bv de Colombia 113A is met name ook bedoeld voor de grotere dynamiek van
elektrisch opgenomen platen.
Vandaar.
Even goed er fijn van blijven genieten.
Dank voor de melding klem, is dus voor een naalddoosje, zal er een passen de bij zoeken.
12 jul 2018 23:51 - 12 jul 2018 23:53 #72891
door Henkie
Beantwoord door Henkie in topic HMV 102 koffer grammofoon.
Maurice H een hmv 101 is een stuk minder van geluidskwaliteit dat een hmv 102 !!
Laatst bewerkt 12 jul 2018 23:53 door Henkie.
12 jul 2018 21:51 - 12 jul 2018 21:53 #72889
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic HMV 102 koffer grammofoon.
Klopt Jan voor naaldendoosje.
Hier wat voorbeelden.
Maurice,
Dat is appels met peren vergelijken.
De HMV 101 heeft een HMV 4 soundbox met mica membraam.
Die moet je met een vergelijkbare Columbia met mica soundbox vergelijken.
De HMV101 is inderdaad geen partij voor de Columbia 113A.
De HMV 102 heeft een 5A/B soundbox en de latere een 16.
Die kan de strijd wel aan met de Columbia 113A.
Hier wat voorbeelden.
Maurice,
Dat is appels met peren vergelijken.
De HMV 101 heeft een HMV 4 soundbox met mica membraam.
Die moet je met een vergelijkbare Columbia met mica soundbox vergelijken.
De HMV101 is inderdaad geen partij voor de Columbia 113A.
De HMV 102 heeft een 5A/B soundbox en de latere een 16.
Die kan de strijd wel aan met de Columbia 113A.
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 12 jul 2018 21:53 door Bert Kn.
12 jul 2018 19:52 #72888
door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic HMV 102 koffer grammofoon.
Het klemmetje achter rechts is waarschijnlijk bedoeld voor een naaldendoosje, hoewel lang alle HMV-naaldendoosjes daar niet in passen. Het schuifbakje rechtsvoor is voor gebruikte naalden. Of omgekeerd.