Gramofoon's
vreemde phono's de linguaphone
22 feb 2017 00:45 #65321
door Cees
Beantwoord door Cees in topic vreemde phono's de linguaphone
Geen gebruiksvriendelijke grammofoon dus.
En zal ook geen lang leven hebben vanwege de composiet materialen.
Die zijn na een halve eeuw, vergaan.
Net mooi om te gebruiken voor zo'n taal cursus.
Cursus gevolgd en hij heeft zijn doel gediend...
Meer hoefde dan ook niet.
Cees.
En zal ook geen lang leven hebben vanwege de composiet materialen.
Die zijn na een halve eeuw, vergaan.
Net mooi om te gebruiken voor zo'n taal cursus.
Cursus gevolgd en hij heeft zijn doel gediend...
Meer hoefde dan ook niet.
Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- mrphonograph
- [mrphonograph]
-
Onderwerp Auteur
22 feb 2017 00:02 #65320
door mrphonograph
tino
Beantwoord door mrphonograph in topic vreemde phono's de linguaphone
ja de amerikaan zou echt iets voor mijn youtube channel zijn! tja... we houden van slecht gefabriceerde grammo's in de phono cave
natuurlijk is de amerikaan van het merk birch als je zelf een obcuur grammo merk wilde beginnen dan waren de boys van birch jou type mannen!
birch was een qualitatief goed merk in de jaren 30 echter in de jaren 40-50 ging alles acheruit veelal werden externe onderdelen gepopnageld zoals de scharnieren voor het deksel, de plaatklep en de koffersluitingen erger nog was dat in sommige modellen de motor met de puntlas dicht gelast zat echt leuk als je een gebroken veer had!... oei! oei! stel dat je zelf ging rommelen aan het ding!
verder hing het ding van spaanplaat, slechte lijm en heel veel composiet metaal aan elkaar dus.. één regenbui en je had 2 weken later een hoopje schimmel, plankjes en witte roest met stukes metaal!
ja! dat waren de dagen!
de linguaphone afgebeeld is uit de jaren 50 dus tel uit je winst!
verder is de slinger voor een front winder erg lang...stel dat je geen tafel hebt dan is het geschuurde knokkels tijd!
verder als speler geen slechte grammo met zijn sterke motor echt een dagelijke speler mits er nix mis mee is natuurlijk ook de weergever is heel redelijk van geluid mits deze niet aangetast is door electroliet rot van het composiet metaal
dus leuke grammo.. zou ik best willen hebben in deze staat maar meestal is birch... jech!!
natuurlijk is de amerikaan van het merk birch als je zelf een obcuur grammo merk wilde beginnen dan waren de boys van birch jou type mannen!
birch was een qualitatief goed merk in de jaren 30 echter in de jaren 40-50 ging alles acheruit veelal werden externe onderdelen gepopnageld zoals de scharnieren voor het deksel, de plaatklep en de koffersluitingen erger nog was dat in sommige modellen de motor met de puntlas dicht gelast zat echt leuk als je een gebroken veer had!... oei! oei! stel dat je zelf ging rommelen aan het ding!
verder hing het ding van spaanplaat, slechte lijm en heel veel composiet metaal aan elkaar dus.. één regenbui en je had 2 weken later een hoopje schimmel, plankjes en witte roest met stukes metaal!
ja! dat waren de dagen!
de linguaphone afgebeeld is uit de jaren 50 dus tel uit je winst!
verder is de slinger voor een front winder erg lang...stel dat je geen tafel hebt dan is het geschuurde knokkels tijd!
verder als speler geen slechte grammo met zijn sterke motor echt een dagelijke speler mits er nix mis mee is natuurlijk ook de weergever is heel redelijk van geluid mits deze niet aangetast is door electroliet rot van het composiet metaal
dus leuke grammo.. zou ik best willen hebben in deze staat maar meestal is birch... jech!!
tino
18 feb 2017 00:25 #65296
door Cees
Die Amerikaanse is wel apart dat de slinger aan de voor kant zit.
Op zich lijkt mij dat niet zo handig. Aan de rechterkant is het wat
makkelijker om op te winden. Ten zij je links bent.
Maar weer wel geschikt voor zowel rechts als linkshandigen.
Cees.
Op zich lijkt mij dat niet zo handig. Aan de rechterkant is het wat
makkelijker om op te winden. Ten zij je links bent.
Maar weer wel geschikt voor zowel rechts als linkshandigen.
Cees.
- mrphonograph
- [mrphonograph]
-
Onderwerp Auteur
17 feb 2017 15:57 #65289
door mrphonograph
tino
Beantwoord door mrphonograph in topic vreemde phono's de linguaphone
cees er zijn zo veel varianten die je waarschijnlijk niet kent uit verschillende landen
amerikaans
engels
duits
australie
tino
amerikaans
engels
duits
australie
tino
tino
16 feb 2017 00:38 #65274
door Cees
Ja best wel weer leuk om een bijdrage van jouw, Tino, te lezen en te zien.
De onderste, de koffer grammofoon, die herken ik nog wel.
Die zijn nog lang gebruikt en werden met de bij behorende platen nog
tot in de jaren '60 gebruikt.
Werd toen nog wel op het Waterlooplein, uiteraard tweedehands aangeboden.
Dat er ook nog andere grotere typen zijn geweest, wist ik niet.
Cees.
De onderste, de koffer grammofoon, die herken ik nog wel.
Die zijn nog lang gebruikt en werden met de bij behorende platen nog
tot in de jaren '60 gebruikt.
Werd toen nog wel op het Waterlooplein, uiteraard tweedehands aangeboden.
Dat er ook nog andere grotere typen zijn geweest, wist ik niet.
Cees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: mrphonograph, hkruis
- mrphonograph
- [mrphonograph]
-
Onderwerp Auteur
15 feb 2017 23:01 - 15 feb 2017 23:06 #65272
door mrphonograph
ik heb pas een vroege (+- 1925-30) linguaphone gekocht
deze vroege linguaphones waren voorzien van een herhaal system (repeater) om woorden op de linguaphone cursus platen beter te kunnen leren tevens was deze grammo, voorzien van een luisterslang om de woorden nog beter te kunnen horen
de linguaphones waren niet tekoop ook werden zij niet cadeau gedaan bij een cursus zoals somige urban myths beweren maar zij werden enkel verhuurd aan de cursist en bij beschadiging of verdwijning van de grammofoon moest de cursist een zware boete betalen
deze vroege linguaphones deden dienst van 1925 tot 1940 in 1940 werd de gehele stock van de britse holborn divisie van linguaphone geschrapt en naar de schroot gebracht (waarschijnlijk vanwege de oorlog men kon het metaal wel beter gebruiken) voor oorlogs doeleinden ging men over op lichtere koffers die meer leken op bv hmv koffergrammofoons (gemaakt door garrard) het zijn deze koffergrammofoons die we zoveel op marktplaats en ebay zien
van de vroege linguaphones is bar weinig meer over in de laatste 10 jaar heb ik er slechts 5 tekoop gezien op het web en.. dan reken ik die van mij mee!
van de picknic portables zoals dit type koffergrammofoon heet waren zo'n 3 varianten die van mij (boven) en nog 2 andere (onder) en een tafel model de koffer geheel onder is van het type niet zeldzame linguaphone
tino
tino
vreemde phono's de linguaphone werd gestart door mrphonograph
ik heb pas een vroege (+- 1925-30) linguaphone gekocht
deze vroege linguaphones waren voorzien van een herhaal system (repeater) om woorden op de linguaphone cursus platen beter te kunnen leren tevens was deze grammo, voorzien van een luisterslang om de woorden nog beter te kunnen horen
de linguaphones waren niet tekoop ook werden zij niet cadeau gedaan bij een cursus zoals somige urban myths beweren maar zij werden enkel verhuurd aan de cursist en bij beschadiging of verdwijning van de grammofoon moest de cursist een zware boete betalen
deze vroege linguaphones deden dienst van 1925 tot 1940 in 1940 werd de gehele stock van de britse holborn divisie van linguaphone geschrapt en naar de schroot gebracht (waarschijnlijk vanwege de oorlog men kon het metaal wel beter gebruiken) voor oorlogs doeleinden ging men over op lichtere koffers die meer leken op bv hmv koffergrammofoons (gemaakt door garrard) het zijn deze koffergrammofoons die we zoveel op marktplaats en ebay zien
van de vroege linguaphones is bar weinig meer over in de laatste 10 jaar heb ik er slechts 5 tekoop gezien op het web en.. dan reken ik die van mij mee!
van de picknic portables zoals dit type koffergrammofoon heet waren zo'n 3 varianten die van mij (boven) en nog 2 andere (onder) en een tafel model de koffer geheel onder is van het type niet zeldzame linguaphone
tino
tino
Laatst bewerkt 15 feb 2017 23:06 door mrphonograph.