Skip to main content
Gramofoon's

vreemde phono's 2.0 de eerste edison diamond disc phonograph

Meer
06 dec 2014 21:59 #48722 door mrphonograph
infomercial??? nu ook hier al ??? lol

tino

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
06 dec 2014 21:39 - 06 dec 2014 21:40 #48720 door admin
De meeste vaste gebruikers van ons forum zullen het wel weten. Maar toch, als je van een bepaalde catagorie alle geplaatse berichten wil zien, b.v. Tino Gram....... selecteer dan deze catagorie en alles staat netjes bij elkaar.

Henk van 't Kruis
Bijlagen:
Laatst bewerkt 06 dec 2014 21:40 door admin.

Meer
06 dec 2014 20:47 #48717 door mrphonograph
er bestaan van die machines waar simpelweg geen info over is
de eerste experimentele edison diamond disc nmachine is een van die apparaten er is alleen een foto in het boek from tinfoil to stereo 1 foto, met een bijna niets zeggende beschrijving thats it!
de machine ziet er uit als een pathe machine de kast heeft iets weg van de edison standard b

het is dus geen machine die je als verzamelaar verwacht tegen te komen tot dat,..
een half jaar geleden zat ik wat rond te kijken op ebay usa en daar kwam ik deze weergever tegen
volgens de verkoper was deze weergever afkostig van de edison fabriek alwaar zijn opa gewerkt had in de vroege jaren van de 20e eeuw
intrigerend dacht ik ik heb dus maar een bod gedaan hij stond op 10$ en wel of geen edison het is een raar ding dus echt iets voor mij 2 dagen later won ik hem voor 15$
na wat te hebben rond gekeken op de site met edison patenten kwam ik meerdere plannen voor weergevers tegen waarvan er een aantal zeer veel leken op de weergever die ik net gekocht had deze weergever lijkt op het eerste gezicht veel op de weergever van de foto uit from tinfoil to stereo met dit verschil dat de naald houder achter het weergever lijf zit inplaats van ervoor zoals op de foto

in de patent beschrijvingen worden meerdere variaties genoemd waarvan deze variatie er een van is
ook het gebruik van ''guide wires'' word genoemd dit is iets wat ik nog op geen een weergever ben tegen gekomen meestal word de naald houder op zijn plek gehouden door span veertjes die op hun beurd vast zitten aan het weergever lijf met schroefjes

er blijven weinig opties over dit kan niets anders zijn dan een experimentele edison dd weergever met dit verschil van de foto dat er ook de mogelijkheid was om de normale (laterale) 78 toeren te draaien door de weergever te kantelen
edison heeft de kantel kop weergever uiteindelijk niet op de markt gebracht omdat hij dacht dat er dan octrooi problemen zouden kunnen komen met de victor company en de columbia company
hij had er echter wel patent op waardoor vele kleine maatschapijen die een laterale adaptor voor de diamond disc op de markt brachten later in het gerechtshof afgeslacht werden door edison

dit is een leuke vonst en een klein stukje edison geschiedenis

tino

tino
De volgende gebruiker (s) zei dank u: admin

Gemaakt door Kunena