Gramofoon's
vreemde phono's
20 aug 2013 09:49 #35379
door klaas
Beantwoord door klaas in topic vreemde phono's
Nu ik in afwachting ben van mijn nieuwe Edison GEM fonograaf, welke momenteel op reis is met de pakketpost en ergens in Nederland circuleerd, en hopenlijk mijn huis heelhuids zal bereiken, is mijn interesse in oude fonografen alleen nog maar groter geworden. Wat mij het meest intrigeert is de techniek en geschiedenis achter een fonograaf. En dan zijn de modellen van voor 1900 nog het mooist vanwege de eenvoud en zichtbare mechaniek. Het zijn soms net "omgebouwde typemachines".
De muziek op de rollen zijn voor mij minder interessant. Ik geloof dat Tino daar net anders over denkt...
In mijn zoektocht naar kennis over deze apparaten kwam ik nog wat bijzondere exemplaren tegen op een Belgische website. Deze vond ik ook het vermelden wel waard. Ik hoop dat er meer forumleden geinfecteerd worden door dit virus! Het is echt weer eens wat anders dan jaren 50 plano's.....
Alleen al te bedenken hoe de wereld er uit zag, toen deze apparaten net nieuw waren... En de verbazing van de mensen die voor het eerst zo'n apparaat zagen... : uitroeptek
Hier nog wat leuke plaatjes:
Gaulois
electrische Graphophone uit 1895. Werkt op 2V batterij
Grimophone
Lioret
Lioret uit 1889!!!
Nu met doekje ervoor. 1889!!!
Pathe Celeste
Grimophone
In mijn zoektocht naar kennis over deze apparaten kwam ik nog wat bijzondere exemplaren tegen op een Belgische website. Deze vond ik ook het vermelden wel waard. Ik hoop dat er meer forumleden geinfecteerd worden door dit virus! Het is echt weer eens wat anders dan jaren 50 plano's.....
Alleen al te bedenken hoe de wereld er uit zag, toen deze apparaten net nieuw waren... En de verbazing van de mensen die voor het eerst zo'n apparaat zagen... : uitroeptek
Hier nog wat leuke plaatjes:
Gaulois
electrische Graphophone uit 1895. Werkt op 2V batterij
Grimophone
Lioret
Lioret uit 1889!!!
Nu met doekje ervoor. 1889!!!
Pathe Celeste
Grimophone
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
30 jul 2013 23:17 #34724
door Cees
Beantwoord door Cees in topic vreemde phono's
Maar op zich vond ik dat WEL een hele leuke site die toch wel enig sinds dit onderwerp
raakt. Maar ja weer WEL elektronica. Niet acoustisch.
En enkele dingen uit de overgangstijd tussen acoustisch en elektrisch.
Op zich wel ter lering en vermaak tijdens deze "vreemde phono" pauze.
Vr gr en succes met je kopiëer werk.
Cees.
raakt. Maar ja weer WEL elektronica. Niet acoustisch.
En enkele dingen uit de overgangstijd tussen acoustisch en elektrisch.
Op zich wel ter lering en vermaak tijdens deze "vreemde phono" pauze.
Vr gr en succes met je kopiëer werk.
Cees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn
- mrphonograph
- [mrphonograph]
-
Onderwerp Auteur
30 jul 2013 01:03 - 30 jul 2013 01:07 #34710
door mrphonograph
ik weet dat her goed bedoeld is en dat dit een radio forum is je bent alleen in de verkeerde sectie
als je een echte vreemde phono kunt laten zien dan wachten we dit allemaal met spanning af
in spanning in afwachting en vriendelijke groet
tino
''everybody makes mistakes its just a way of learning (woody allen)''
tino
Beantwoord door mrphonograph in topic vreemde phono's
hoi niels wat heeft een hi-end audiofile site met mijn vreemde phono's te maken volgens mij moet je hiervoor bij de Wbin speaker fans zijn niet bij de acoustic phono nerds het is leuk om te zien dat de ''hoorn'' nog steeds een deel uitmaakt van het audio gebeuren zelfs na 113 jaar maar ja... het heeft geen slinger, geen acoustische weergave geen schijven of rollen die erbij horen.. dus geen vreemde phono!Niels schreef : nog meer ...
zie ook deze prachtige vintage hifi website
itishifi.blogspot.nl/
Niels
ik weet dat her goed bedoeld is en dat dit een radio forum is je bent alleen in de verkeerde sectie
als je een echte vreemde phono kunt laten zien dan wachten we dit allemaal met spanning af
in spanning in afwachting en vriendelijke groet
tino
''everybody makes mistakes its just a way of learning (woody allen)''
tino
Laatst bewerkt 30 jul 2013 01:07 door mrphonograph.
21 jul 2013 09:08 - 21 jul 2013 09:09 #34399
door Niels
Niels
Beantwoord door Niels in topic vreemde phono's
Niels
Laatst bewerkt 21 jul 2013 09:09 door Niels. Reden: foto toegevoegd
18 jul 2013 22:15 #34266
door klaas
Beantwoord door klaas in topic vreemde phono's
Mooi dat na 100 jaar de gebruiksvoorwerpen van toen mensen van nu, in het digitale tijdperk met alle samsungs en i phones nog dagenlang bezig houdt. Ik bewonder Tino. En geef nog vele bijdrages op dit forum! Succes met je intensieve werkje.
16 jul 2013 06:51 #34128
door Niels
Niels
Beantwoord door Niels in topic vreemde phono's
dus geen vakantie voor jou 
een mooie "vangst"
Geniet er van,
Niels
een mooie "vangst"
Geniet er van,
Niels
Niels