- Berichten: 462
Gramofoon's
Slingergrammofoon vraag
31 mrt 2013 10:47 #30331
door Laurens
.
Beantwoord door Laurens in topic Slingergrammofoon vraag
Wat de waarde van opwindgrammofoons betreft: een ongerestaureerde, heel doorsnee opwindgrammofoon in werkende staat moet je wel voor 50 euro kunnen vinden. Ik heb mijn grammofoontje voor 35 euro in Driebergen gekocht. Na wat grondige reiniging en smering loopt ie weer voldoende. Mooi is ie echter allerminst.
Voor 100 euro moet je wel een in mooie staat kunnen vinden vermoed ik. Maar het is net als met radio's, je kan 't best even wat veilingsites in de gaten houden en goed je ogen open houden als je op beurzen bent.
Over slijtage:
Voor alle platen geldt dat ze sneller slijten met een zware weergever (mechanisch of elektrisch) met stalen naald, dan met een lichte saffier.
Dit geldt sterker voor 'moderne' platen.
Ik los 't probleem zelf op door de leukste platen dubbel te kopen (als ze niet zeldsaam zijn) en de dubbele platen op de opwindgrammfoon te draaien. Ook jaren '50 platen.
Platen van Bing Crosby of de Dutch Swing College Band zien mijn opwindgrammofoon nooit, en draai ik alleen op m'n radiomeubel met ca. 12g naalddruk en een saffiernaald.
Ik heb ook wat experimenten gedaan met houten naalden. Deze zijn zachter dan het materiaal van de plaat en zouden wellicht minder schade aan richten. Het volume en de klank waren voldoende met als groot voordeel dat plaatruis aanzienlijk gedempt wordt (maar je hoge tonen ook), maar ik heb nog geen houtsoort gevonden die 'n hele plaatkant mee gaat...
Voorbeeldje: www.mediafire.com/download.php?9iw8ed5k1gi8t6f
Voor 100 euro moet je wel een in mooie staat kunnen vinden vermoed ik. Maar het is net als met radio's, je kan 't best even wat veilingsites in de gaten houden en goed je ogen open houden als je op beurzen bent.
Over slijtage:
Voor alle platen geldt dat ze sneller slijten met een zware weergever (mechanisch of elektrisch) met stalen naald, dan met een lichte saffier.
Dit geldt sterker voor 'moderne' platen.
Ik los 't probleem zelf op door de leukste platen dubbel te kopen (als ze niet zeldsaam zijn) en de dubbele platen op de opwindgrammfoon te draaien. Ook jaren '50 platen.
Platen van Bing Crosby of de Dutch Swing College Band zien mijn opwindgrammofoon nooit, en draai ik alleen op m'n radiomeubel met ca. 12g naalddruk en een saffiernaald.
Ik heb ook wat experimenten gedaan met houten naalden. Deze zijn zachter dan het materiaal van de plaat en zouden wellicht minder schade aan richten. Het volume en de klank waren voldoende met als groot voordeel dat plaatruis aanzienlijk gedempt wordt (maar je hoge tonen ook), maar ik heb nog geen houtsoort gevonden die 'n hele plaatkant mee gaat...
Voorbeeldje: www.mediafire.com/download.php?9iw8ed5k1gi8t6f
.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Lee
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
31 mrt 2013 09:51 - 31 mrt 2013 09:54 #30328
door Lee
Beantwoord door Lee in topic Slingergrammofoon vraag
Rene,
Bedankt voor de nuttige uitgebreide reactie
Ik begrijp dat het geluid van een dergelijke grammofoon bij lang luisteren niet iets is om vrolijk van te worden.
Het is ook niet mijn bedoeling om er een avond mee te vullen maar gewoon als tussendoortje
tijdens het draaien van oude platen op de muziek middag
De herkenbaarheid van een slinger grammofoon is groot bij deze doelgroep en daar gaat het om.
1 of 2 platen is dan genoeg.
In het verleden is er al een een topic geweest over dit onderwerp, er was toen iemand die
mij een e.d. speler kon helpen maar daar is niets van gekomen.
Omdat ik naar aanleiding daarvan de mensen had beloofd dat ik met een slingergrammofoon zou komen
en dit nu dus nog steeds niet gebeurd is zoek ik een goedspelend exemplaar te koop
Lee
Bedankt voor de nuttige uitgebreide reactie
Ik begrijp dat het geluid van een dergelijke grammofoon bij lang luisteren niet iets is om vrolijk van te worden.
Het is ook niet mijn bedoeling om er een avond mee te vullen maar gewoon als tussendoortje
tijdens het draaien van oude platen op de muziek middag
De herkenbaarheid van een slinger grammofoon is groot bij deze doelgroep en daar gaat het om.
1 of 2 platen is dan genoeg.
In het verleden is er al een een topic geweest over dit onderwerp, er was toen iemand die
mij een e.d. speler kon helpen maar daar is niets van gekomen.
Omdat ik naar aanleiding daarvan de mensen had beloofd dat ik met een slingergrammofoon zou komen
en dit nu dus nog steeds niet gebeurd is zoek ik een goedspelend exemplaar te koop
Lee
Laatst bewerkt 31 mrt 2013 09:54 door Lee.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
31 mrt 2013 07:55 #30319
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Slingergrammofoon vraag
Hallo Lee,
Persoonlijk zou de platen uit de jaren 20 en vroeg dertig op draaien
kees pruis willem bol august de laat enz
platen zoals label zonophone dikke platen zonder inloop groef
platen uit de jaren 50 zou ik niet op die slinger grammofoon draaien
tante leen johhny jordaan als je daar het meeste in bezit heb neem dan een koffer pickup met
buizen versterker klinkt prettiger na 2 platen op een slinger grammofoon wordt je gehoor moe
klinkt niet prettig om een middag mee te draaien
Je wilt niet dat de oude mensjes hoofdpijn krijgen
het geluid komt heel anders over bij die mensen als zij een gehoorapparaat hebben
vrij scherp en niet natuurlijk als mensen met een goed gehoor daar moetje ook om denken
op de NVHR beurs stond de weergever ook platen te draaien op zo'n slinger grammofoon
na een paar platen begonnen de standhouders te klagen over hoofdpijn piepend geluid
een slinger grammofoon is leuk voor de sier en 1 plaatje draaien
en om in de jaren 30 kamer neer te zetten.
In mijn woonplaats is ook een vrijwilliger die met een een electrofoon
bij een bejaardehuis 78 toeren draait en singletje
nou de oudjes hebben er schik van en dan komen er verhalen los
Lee het Idee is leuk
maar als je jaren 20 platen moet zoeken wordt het een dure hobby
een slinger grammofoon is leuk heb ik gehad maar na wat jaartjes verkocht
Succes,
René Daemen
Persoonlijk zou de platen uit de jaren 20 en vroeg dertig op draaien
kees pruis willem bol august de laat enz
platen zoals label zonophone dikke platen zonder inloop groef
platen uit de jaren 50 zou ik niet op die slinger grammofoon draaien
tante leen johhny jordaan als je daar het meeste in bezit heb neem dan een koffer pickup met
buizen versterker klinkt prettiger na 2 platen op een slinger grammofoon wordt je gehoor moe
klinkt niet prettig om een middag mee te draaien
Je wilt niet dat de oude mensjes hoofdpijn krijgen
het geluid komt heel anders over bij die mensen als zij een gehoorapparaat hebben
vrij scherp en niet natuurlijk als mensen met een goed gehoor daar moetje ook om denken
op de NVHR beurs stond de weergever ook platen te draaien op zo'n slinger grammofoon
na een paar platen begonnen de standhouders te klagen over hoofdpijn piepend geluid
een slinger grammofoon is leuk voor de sier en 1 plaatje draaien
en om in de jaren 30 kamer neer te zetten.
In mijn woonplaats is ook een vrijwilliger die met een een electrofoon
bij een bejaardehuis 78 toeren draait en singletje
nou de oudjes hebben er schik van en dan komen er verhalen los
Lee het Idee is leuk
maar als je jaren 20 platen moet zoeken wordt het een dure hobby
een slinger grammofoon is leuk heb ik gehad maar na wat jaartjes verkocht
Succes,
René Daemen
René Daemen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Lee
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
31 mrt 2013 07:16 #30318
door Lee
Slingergrammofoon vraag werd gestart door Lee
Voor de groepswoning ben ik op zoek naar een slingergrammofoon.
Het makkelijkste zou zo`n koffermodel zijn, die kan ik dan meenemen naar de andere afdelingen.
Wat is een redelijke prijs voor zoiets, waar moet ik op letten en hoe zie ik het verschil tussen de 78 toeren platen die daar wel en niet op gedraaid kunnen worden.
Ik heb wel een kleine verzameling schellak maar zou het jammer vinden om de goede exemplaren te verprutsen.
Lee
Het makkelijkste zou zo`n koffermodel zijn, die kan ik dan meenemen naar de andere afdelingen.
Wat is een redelijke prijs voor zoiets, waar moet ik op letten en hoe zie ik het verschil tussen de 78 toeren platen die daar wel en niet op gedraaid kunnen worden.
Ik heb wel een kleine verzameling schellak maar zou het jammer vinden om de goede exemplaren te verprutsen.
Lee
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.