Skip to main content
HiFi, Audio apparatuur en verwante zaken.

Garrard R.C . 70 B uit 1948

Meer
11 jul 2024 19:04 #99725 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Garrard R.C . 70 B uit 1948
De wisselaars met dat soorten elementen
Werden ook meer gebruikt op de zgz oude
na oorlogse radio,s met bvb EBL 21 en EL 41
Dat soort Radio,s zijn ook meer aangepast voor Ronette
De lateren radio,s daar is de afgiften wat te groot voor

Huub

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
11 jul 2024 16:54 - 11 jul 2024 16:56 #99724 door Vries008
Beantwoord door Vries008 in topic Garrard R.C . 70 B uit 1948
Bedankt voor de informatie. Ik ben weer wat wijzer geworden. Voor wat betreft de wisselaar deze gebruik ik vooral omdat het makkelijk is om de plaat automatisch te laten starten en te stoppen. Verder stapel ik geen platen. Ik moet ze allemaal uit de hoes halen, stapelen etc. Niet bevorderlijk voor de platen.
En wat betreft het element dat ik gebruik, is een keramisch element van Tonar. En ik moet zeggen het klinkt best goed. Het originele kantelelement van Philips is kapot gegaan. Het inwendige was geheel gesmolten.
Ook leuk om te vermelden dat ik ook nog een Garrard Ta bezit. Hier zit een Ronette element in. Klinkt ook best wel goed op de Philips. Maar vrij hard. Soms zelfs wat agressief qua klank. Maar ik kan lekker afwisselen.
Waar ik nog wel op zoek ben is een Triotrack platenspeler. Ik lees regelmatig dat het kwalitatieve goed platenspelers zijn. Of dit klopt weet ik niet.

Handtekening
Laatst bewerkt 11 jul 2024 16:56 door Vries008. Reden: aanvulling gegeven

Meer
11 jul 2024 13:57 #99723 door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Garrard R.C . 70 B uit 1948
Heb je voornamelijk 78 toerenplaten uit de jaren 50 dan is een lichtgewicht pickup de juiste keus. Bij een wisselaar kunnen de platen echter wel beschadigen tijdens het wisselproces (over elkaar schuiven van platen of het middengat kan beschadigd worden door de wisselas). Een handbediende draaitafel is veiliger.
Ben je echter verliefd op oude wisselaars, zorg dan dat je een apart stapeltje platen hiervoor hebt. Ik bewaar dubbele exemplaren voor dit doel. Magnetische naaldpickups kunnen goede resultaten geven mits het rubber in goede staat is en de naald voldoende beweeglijk. Door het beperkte frequentiegebied is de plaatruis vaak een stuk minder. Ook passen deze elementen beter aan bij de opname-karakteristiek van 78-er's dan kristalelementen. De fout die vaak gemaakt wordt is dat er stalen naalden gebruikt worden die voor akoestische weergevers bedoeld zijn (soft, medium, loud, enz...). Je moet speciale stalen naalden gebruiken voor elektrische pickup's. De naalddruk van deze Garrard is overigens al een stuk minder dan van de vooroorlogse exemplaren.
De vraag tot wanneer er stalen naalden gebruikt zijn? Tot het eind van het 78-toeren tijdperk. De HMV 102 koffergrammofoon is tot 1960 gefabriceerd. Vanaf 1950 vond op grote schaal omschakeling plaats van stalen naalden naar saffier/diamant-naalden.

Meer
11 jul 2024 09:39 - 11 jul 2024 09:44 #99722 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Garrard R.C . 70 B uit 1948
Het is een oude Platen Ploeg
 met gekras weergave  de punt op de bodem 
van de groeve en maakt Zelf groeve .
het is verleden Tijd
Huub
Laatst bewerkt 11 jul 2024 09:44 door Huub.

Meer
11 jul 2024 09:18 - 11 jul 2024 10:12 #99721 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Garrard R.C . 70 B uit 1948
Er zijn ook stalen naalden met een punt van saffier, die gaan langer mee. Een stalen naald moet je bij elke plaatkant vervangen en dat is bij een wisselaar natuurlijk ondoenlijk.
De naalddruk bij dit soort elementen is zo hoog dat de platen in no time versleten zijn.
Bovendien zullen de rubbers van het element vergaan en/of uitgehard zijn. Dit kun je zo dus niet gebruiken en eerst onder handen moeten nemen.
Bovendien is de geluidskwaliteit zeer slecht van deze elementen.
Je zou i.p.v. het zware magnetische element er een moderner kristal of keramisch element in kunnen zetten. Dan moet je de naalddruk ook aanpassen, Het is dan de vraag of de lagering van de arm soepel genoeg is voor een licht element.

Ik zou zelf mijn platen niet met zo’n speler willen draaien.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 11 jul 2024 10:12 door peter1952.

Meer
11 jul 2024 01:24 - 11 jul 2024 01:29 #99720 door Franc
Beantwoord door Franc in topic Garrard R.C . 70 B uit 1948
Mijn vraag is:
Waarom zou je in hemelsnaam met stalen naalden aan de gang gaan als je immers al een goede geschikte speler hebt voor jouw verzameling jaren 50 78T platen?
En je bent ook nog tevreden over het geluid, wat mis je dan nog?
Verder mooie speler voor erbij maar meer niet.

mvg Frank
Laatst bewerkt 11 jul 2024 01:29 door Franc.

Gemaakt door Kunena