Skip to main content
HiFi, Audio apparatuur en verwante zaken.

De ultieme mat (ook) voor de Lenco L70.

Meer
23 nov 2022 12:36 - 23 nov 2022 12:38 #96077 door RR1957
Begin oktober werd er op MP een mat aangeboden van de Lenco L78. 
Die vond ik er goed uitzien en nog wat advies op het Lenco forum ingewonnen. Die was positief. 
De originele mat van mijn L70 uit 1963 is de bekende mat met de paar 'spaken' waar de plaat op ligt. 
Echt fraai is deze mat niet vind ik (heb ik altijd gevonden) en de mat is vrij hard waardoor de platen 
er met weinig 'grip' op liggen. Voordeel is dat door het weinige contact de platen niet statisch worden. 
Voor vervanging heb ik eerder de kurk mat geprobeerd, later een lederen mat (mooi) en uiteindelijk 
beide samen in gebruik genomen. Door het grote contact bleken de platen nu wel statisch te worden 
en daardoor behoorlijk wat stof aantrokken. Door het statische kwam bij het afnemen van de plaat na 
afspelen de lederen mat zelfs mee omhoog... Dat had ik nog nooit meegemaakt. 

De L78 mat past mooi op de draaischijf van de L70, is heel soepel, voelt zacht aan en de platen
hebben grote grip. Groot voordeel is ook dat de platen niet meer statisch worden. Deze mat is 
vrij dik dus het vroeg om kleine wijzigingen in het afstellen van de arm, in combinatie met de lift
maar ook de vele plaatdiktes. Deze mat is een fractie groter dan de originele mat. 
Daarnaast geeft deze mat de indruk van de vroegere L70ers en daardoor voor mij ook nog een 
enigszins authentieke indruk van voor 1960. 
Blij mee dus en een aanrader voor andere L70 gebruikers. 
Om stof op de mat te voorkomen bij het niet gebruiken leg ik de lederen mat er op. Heeft die ook 
een functie gekregen en is aldus niet voor niets ooit aangeschaft. Ziet er ook netjes uit. 

Veel luisterplezier gewenst aan allen. 

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 23 nov 2022 12:38 door RR1957.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Francois129

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena