HiFi, Audio apparatuur en verwante zaken.
Platenspeler van IKEA
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
12 jun 2022 20:52 - 12 jun 2022 20:52 #94845
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Platenspeler van IKEA
Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 12 jun 2022 20:52 door Cees PA1DBA. Reden: typevout
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
12 jun 2022 19:23 #94844
door RR1957
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Beantwoord door RR1957 in topic Platenspeler van IKEA
Kleine correctie in mijn tekst:
Het is:
"form follows functiom".
een uitspraak van Mies van de Rohe, een welbekende architect en latere directeur van het Bauhaus.
De platenspeler en trouwens veel meer producten van Ikea volgen aardig dat concept.
Dieter Rams volgde dat concept voor Braun als geen ander en is de basis van veel hedendaags design.
Ikea heeft er goed naar gekeken voor deze speler.
Het is:
"form follows functiom".
een uitspraak van Mies van de Rohe, een welbekende architect en latere directeur van het Bauhaus.
De platenspeler en trouwens veel meer producten van Ikea volgen aardig dat concept.
Dieter Rams volgde dat concept voor Braun als geen ander en is de basis van veel hedendaags design.
Ikea heeft er goed naar gekeken voor deze speler.
12 jun 2022 18:49 #94842
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Platenspeler van IKEA
Nog even als opmerking: René D.: Ik was echt niet van plan het ding in november te kopen, en wat dan nog? Verder sta ik volkomen achter het verhaal van René R.
Toen de L70 op de markt kwam, waren de topelementen er al, o.a. van Pickering, Shure en Orthofon.
Misschien moet je je eens wat meer verdiepen in oudere lectuur zoals Radio Bullerin en Radio Electronica vanaf c.a. 1955. Dan kom je een hoop te weten.
Groeten,
Peter
Toen de L70 op de markt kwam, waren de topelementen er al, o.a. van Pickering, Shure en Orthofon.
Misschien moet je je eens wat meer verdiepen in oudere lectuur zoals Radio Bullerin en Radio Electronica vanaf c.a. 1955. Dan kom je een hoop te weten.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
12 jun 2022 18:21 #94841
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Platenspeler van IKEA
Bij deze platenspeler zou best eens onder het armdraaipunt een vast ingesteld dwarsdruk veertje kunnen zitten , geoptimaliseerd voor het toegepaste Audio Technika element.
Dit platenspelertje durf ik qua kwaliteit wel met de instap Rega P1 te vergelijken.
Die 5 volt dc voeding zal ook niet verkeerd zijn, ik ken B&o platenspelers die met een 3 volt motor werken.
En ja , ik ben wel een Ikea fan.....
Dit platenspelertje durf ik qua kwaliteit wel met de instap Rega P1 te vergelijken.
Die 5 volt dc voeding zal ook niet verkeerd zijn, ik ken B&o platenspelers die met een 3 volt motor werken.
En ja , ik ben wel een Ikea fan.....
Cees- pa1dba
12 jun 2022 15:59 - 12 jun 2022 16:05 #94839
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Platenspeler van IKEA
Ik denk dat Rene D zijn gedachten gang
Bij de Kring loop speelt waar Veeeel goedkopen
Tafels binnen komen van geheel plastiek
en vind deze in gelijkenis ?
Maar het kan toch anders zij We weten HET niet ?
Tja een kunstof platou heeft ook de voor deel
word niet magneet statich en met een snaartje er om
met een taco motor dan loopt hij best goed
Ik weet het niet wat de tafel is gemaakt . verassing dus
af wachten maar .
Ik heb zo nog een Philips met veel kunstof Maaaar hij is prima
ook met snaar Alu platou. ook geen duren tafel
huub
Bij de Kring loop speelt waar Veeeel goedkopen
Tafels binnen komen van geheel plastiek
en vind deze in gelijkenis ?
Maar het kan toch anders zij We weten HET niet ?
Tja een kunstof platou heeft ook de voor deel
word niet magneet statich en met een snaartje er om
met een taco motor dan loopt hij best goed
Ik weet het niet wat de tafel is gemaakt . verassing dus
af wachten maar .
Ik heb zo nog een Philips met veel kunstof Maaaar hij is prima
ook met snaar Alu platou. ook geen duren tafel
huub
Laatst bewerkt 12 jun 2022 16:05 door Huub.
12 jun 2022 15:12 - 12 jun 2022 15:16 #94838
door RR1957
Beantwoord door RR1957 in topic Platenspeler van IKEA
Wat een agressieve opmerking, René en reacties om een leuke discussie chagrijnig te maken. Heel jammer. dat je zo slecht onderbouwd assertief reageert.
Zoals je zelf schrijft (en het artikel eens goed leest) zijn de technische details nog volkomen onduidelijk. Het ging er immers om dat er een Nederlander meegewerkt had in de ontwikkeling ervan. Klik ook eens naar de Engelse versie van het artikel.
IKEA is een wereldwijde winkelconcern die ongelooflijk veel investeert in marketingonderzoek. Ze kunnen zich een mislukking niet veroorloven. Zo werkt dat bij multinationals.
Daarnaast heb je voor de naalddruk instelling helemaal geen cijfertjes nodig. Wel markeringen eventueel. Uiteindelijk bepaal je de naalddruk met een wegertje. Altijd en dat zou je moeten weten.
Voorts is er technisch NIETS bekend van de speler. Wat WEL in het artikel staat is dat het element verwisselbaar is. Dat betekend dus dat de arm ook instelbaar is.
De draaischijf kan van plastic zijn, maar ook van metaal. We weten het gewoon niet.
Er staat wel: "The basket in question? A replaceable cartridge and needle of well-known make and good quality, as well as a sound, solid overall construction bound to absorb any vibrations from where the record player sits comfortably, say, in or on an IKEA furniture solution". Dat betekend in feite dat het geen lichtgewicht is.
Wellicht zien we op de foto nog alleen maar het concept en niet de definitieve versie.
Er kan dus alleen een oordeel zijn over het uiterlijk van het design en dat is nu eenmaal smaakbepalend.
Vanuit mijn vakgebied vind ik het een fraai, strak, zeer functioneel en bijzonder ontwerp. Kubus, kegel en bol.
Fraai zoals ze 'from follows function' hebben opgepakt. Het zou bijna van Dieter Rams (Braun) kunnen zijn.
De kwaliteit moeten we gewoon afwachten, maar het zal zeker niet bedoeld zijn voor de echte hifi freaks. Dat is hun doelgroep helemaal niet. Dat is wel duidelijk aan het ontwerp dat bedoeld is voor eenvoud en makkelijke en begrijpelijke bediening voor een zo groot mogelijke doelgroep.
Je mag best uiten dat je hem niet mooi vindt, maar het kan ook op een vriendelijke toon.
Zoals een beroemde Nederlandse architect waar ik in de jaren negentig voor gewerkt heb (Aldo van Eijck) zei: "iets mooi vinden is geen reden". Dat geldt natuurlijk ook voor het tegenovergestelde.

Kortom, het kan technisch een meevaller of een tegenvaller zijn. Dat is nog onbekend.
Zoals je zelf schrijft (en het artikel eens goed leest) zijn de technische details nog volkomen onduidelijk. Het ging er immers om dat er een Nederlander meegewerkt had in de ontwikkeling ervan. Klik ook eens naar de Engelse versie van het artikel.
IKEA is een wereldwijde winkelconcern die ongelooflijk veel investeert in marketingonderzoek. Ze kunnen zich een mislukking niet veroorloven. Zo werkt dat bij multinationals.
Daarnaast heb je voor de naalddruk instelling helemaal geen cijfertjes nodig. Wel markeringen eventueel. Uiteindelijk bepaal je de naalddruk met een wegertje. Altijd en dat zou je moeten weten.
Voorts is er technisch NIETS bekend van de speler. Wat WEL in het artikel staat is dat het element verwisselbaar is. Dat betekend dus dat de arm ook instelbaar is.
De draaischijf kan van plastic zijn, maar ook van metaal. We weten het gewoon niet.
Er staat wel: "The basket in question? A replaceable cartridge and needle of well-known make and good quality, as well as a sound, solid overall construction bound to absorb any vibrations from where the record player sits comfortably, say, in or on an IKEA furniture solution". Dat betekend in feite dat het geen lichtgewicht is.
Wellicht zien we op de foto nog alleen maar het concept en niet de definitieve versie.
Er kan dus alleen een oordeel zijn over het uiterlijk van het design en dat is nu eenmaal smaakbepalend.
Vanuit mijn vakgebied vind ik het een fraai, strak, zeer functioneel en bijzonder ontwerp. Kubus, kegel en bol.
Fraai zoals ze 'from follows function' hebben opgepakt. Het zou bijna van Dieter Rams (Braun) kunnen zijn.
De kwaliteit moeten we gewoon afwachten, maar het zal zeker niet bedoeld zijn voor de echte hifi freaks. Dat is hun doelgroep helemaal niet. Dat is wel duidelijk aan het ontwerp dat bedoeld is voor eenvoud en makkelijke en begrijpelijke bediening voor een zo groot mogelijke doelgroep.
Je mag best uiten dat je hem niet mooi vindt, maar het kan ook op een vriendelijke toon.
Zoals een beroemde Nederlandse architect waar ik in de jaren negentig voor gewerkt heb (Aldo van Eijck) zei: "iets mooi vinden is geen reden". Dat geldt natuurlijk ook voor het tegenovergestelde.

Kortom, het kan technisch een meevaller of een tegenvaller zijn. Dat is nog onbekend.
Laatst bewerkt 12 jun 2022 15:16 door RR1957.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: NGG, Cees PA1DBA