Skip to main content
HiFi, Audio apparatuur en verwante zaken.

Lesa Automatic Turntable BTT4 Extra

Meer
02 feb 2021 22:03 - 02 feb 2021 22:48 #88605 door RSB
Goedenavond.
Afgelopen weekend deze speler kunnen aanschaffen voor een (denk ik) schappelijke prijs.Was al een tijd op zoek naar een zware speler uit de jaren 60-70 en kwam deze mooie opeens tegen op MP en na een snelle zoektocht kon ik maar bar weinig over deze speler vinden en dat was eigenlijk de reden om deze aan te schaffen (mogelijk als domme actie te omschrijven).
De speler van eind jaren 60 werd als werkend te koop aangeboden met enige gebruikerssporen (met uitzondering van de kap, kreeg daar ter plaatse uitleg over) en dat klopte ook wel met controles bij de verkoper samen met de nodige lading bruine nicotine aanslag. Onder de motorkap oogde en voelde alles schoon en lijkt alles (met mijn kennis) soepel te verlopen.
Maar goed, na een dag van grondig schoonmaken was dit het resultaat:

Detail voor en na:

De kap was door familielid mishandeld zodat deze van speler was te verwijderen die op schap was geplaatst met heel weinig bovenruimte. Jammer, maar is misschien nog iets op te verzinnen. Oogt na schoonmaak wel helder met enige heel fijn krasjes.
Ik heb inmiddels wel een gebruikershandleiding kunnen vinden waarin de PRF 6, de ATT4 en de BTT4 wordt vermeld, maar 
ben er nog niet achter wat de Extra achter BTT4 betekent.
Een ander dingetje is de zijn de kogellagers die de draaitafel dragen (zou soepeler moeten kunnen), dit oogt nogal vettig maar weet nog niet waarmee ik dit moet vervangen.

Behoorlijk zware speler, zo'n 15,5 kg waarvan de tafel al 3,1 kg.
Houtwerk is helaas soort spaanderplaat met een fineer van noten of teak (is mij niet duidelijk). Kom je vaker tegen bij platenspelers, maar had enige hoop op massief hout.

Aantal vragen over deze speler en hoop dat er wat leden zijn die wat meer weten over deze mooie draaitafel:
1. Weet iemand wat de "Extra" kan betekenen na BTT4?
2. Is er ergens een servicemanual te vinden (usermanual is er al)?
3. Wat kan/moet de diameter van de idlerschijf zijn? Is nu gemeten op 37,2 mm.
4. Welk vet of olie is het best te gebruiken voor de kogellagers die tafel dragen?
5. Er zit nu een Philips Gp370 element in met een Tonar 503 in. Geluid moet m.i. beter kunnen.
    Is deze te vervangen met een 400 of 500 element of kan het nog beter met deze speler?
6. Zijn er mogelijk stofkappen van andere merken te koop met volgend afmetingen 38x33x8,5 cm (buitenmaats)?

Hoop er lang plezier van te hebben, sowieso na de nodige aanpassingen.

Roel.
Gisteren was niet altijd beter, maar vaak wel goed. Vandaag is vaak niet goed, maar soms wel beter.
Morgen moeten we geleerd hebben van onze fouten.
Laatst bewerkt 02 feb 2021 22:48 door RSB. Reden: aanvulling

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena