HiFi, Audio apparatuur en verwante zaken.
Platenspeler
- Doktordirk
- [Doktordirk]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
27 jul 2020 20:02 #84816
door Doktordirk
Beantwoord door Doktordirk in topic Platenspeler
Door een wat onvoorzichtige graafactie voor glasvezel was ik enkele dagen verstoken van de media,vandaar een wat late reactie.
Eerst even over het type motor toegepast in veel platenspelers, de rotor wordt toch beschouwd als een kortsluitanker? of heb ik dat mis.
Er is dan in rust geen magnetisme aanwezig in tegenstelling tot bv een stappenmotor.
Wat al meer is opgemerkt is de glijlagers welke absoluut geen verharde vetresten mogen bevatten.
Ondanks diverse schoonmaakpogingen gaf dat toch niet het gewenste resultaat, de motor liep nauwelijks na als de stroom er af ging.
Als laatste redmiddel de lagers iets opgeruimd, waarna alles wel soepel draaide .
Het anker stellen staat wel beschreven in de servicemanual, maar lijkt hier overbodig daar de asjes waar alles op vast zit nagenoeg geen speling hebben waardoor het anker automatisch gecentreerd is.
Ook even een poging gedaan om kogellagers toe te passen, op zich een prima idee, het liep als een zonnetje.
Alleen het geluid deed me denken aan de al wat oudere harde schijven, en dat wil je niet horen van een platenspeler.
Daar de snelheid nog wat achter bleef is er een dun ringetje om de snaarpoelie gedaan zo dat de snelheid nu wel goed en ook regelbaar is, ook op 45 toeren.
De discussie over de maat van het tussenwiel op het collega forum gaat bij deze speler niet op daar dit een tussen-tussenwiel betreft wat overigens nooit los komt van de motoras, maar een deukje heb ik nog niet gezien.
Een kleinere doorsnede geeft hier wel een hoger toerental, maar als de motor om wat voor reden ook weer sneller draait is er geen weg meer terug behalve wieltje wisselen, en kom daar maar eens aan.
Zojuist weer een paar platen gedraaid, na een dag of wat stilstand en de snelheid is goed, dus ik hoop dat dit de oplossing is.
Dirk.
Eerst even over het type motor toegepast in veel platenspelers, de rotor wordt toch beschouwd als een kortsluitanker? of heb ik dat mis.
Er is dan in rust geen magnetisme aanwezig in tegenstelling tot bv een stappenmotor.
Wat al meer is opgemerkt is de glijlagers welke absoluut geen verharde vetresten mogen bevatten.
Ondanks diverse schoonmaakpogingen gaf dat toch niet het gewenste resultaat, de motor liep nauwelijks na als de stroom er af ging.
Als laatste redmiddel de lagers iets opgeruimd, waarna alles wel soepel draaide .
Het anker stellen staat wel beschreven in de servicemanual, maar lijkt hier overbodig daar de asjes waar alles op vast zit nagenoeg geen speling hebben waardoor het anker automatisch gecentreerd is.
Ook even een poging gedaan om kogellagers toe te passen, op zich een prima idee, het liep als een zonnetje.
Alleen het geluid deed me denken aan de al wat oudere harde schijven, en dat wil je niet horen van een platenspeler.
Daar de snelheid nog wat achter bleef is er een dun ringetje om de snaarpoelie gedaan zo dat de snelheid nu wel goed en ook regelbaar is, ook op 45 toeren.
De discussie over de maat van het tussenwiel op het collega forum gaat bij deze speler niet op daar dit een tussen-tussenwiel betreft wat overigens nooit los komt van de motoras, maar een deukje heb ik nog niet gezien.
Een kleinere doorsnede geeft hier wel een hoger toerental, maar als de motor om wat voor reden ook weer sneller draait is er geen weg meer terug behalve wieltje wisselen, en kom daar maar eens aan.
Zojuist weer een paar platen gedraaid, na een dag of wat stilstand en de snelheid is goed, dus ik hoop dat dit de oplossing is.
Dirk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
25 jul 2020 21:14 #84741
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Platenspeler
Misschien is het ook mogelijk een magneetje uit een harde schijf tegen
de magneet aan te plakken.
Cees.
de magneet aan te plakken.
Cees.
25 jul 2020 10:22 - 25 jul 2020 10:27 #84735
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Platenspeler
Dat hij niet gelijk op toure loopt komt meer voor
de smering wat inlopen vaak een minn dan goed
zo niet tussen weil beter laten sporen op de motor as
en platou bij niet goed zgz sporen geeft remmend
lopen bij philips tafels daar zit ook een gaatje in de wiel strip
om er bvb een prim in te steken om te richten
bij anderen een platte bektang gebruiken het is een precies klusje
en ook met monteren vier stripjes foto negen tief gebruiken
tussen het anker voor goede centrering ..met het oogje is drie keer niks
het knelt ook op de assen door lager stand .. en remt
een draaitje aan de as en denken hij loopt lekker
zegt ook niks klopje rond om is ook goed voor de lagers stand
aanleg op de as .
Het NIET goed op toeren lopen zit toch vaak bij de montace Persoon
al zeg ik het ZELF ik heb goed resultaat men gaat uit wanhoop aan de magneetichme twijfelen
beter is eigen twijfel
huub
de smering wat inlopen vaak een minn dan goed
zo niet tussen weil beter laten sporen op de motor as
en platou bij niet goed zgz sporen geeft remmend
lopen bij philips tafels daar zit ook een gaatje in de wiel strip
om er bvb een prim in te steken om te richten
bij anderen een platte bektang gebruiken het is een precies klusje
en ook met monteren vier stripjes foto negen tief gebruiken
tussen het anker voor goede centrering ..met het oogje is drie keer niks
het knelt ook op de assen door lager stand .. en remt
een draaitje aan de as en denken hij loopt lekker
zegt ook niks klopje rond om is ook goed voor de lagers stand
aanleg op de as .
Het NIET goed op toeren lopen zit toch vaak bij de montace Persoon
al zeg ik het ZELF ik heb goed resultaat men gaat uit wanhoop aan de magneetichme twijfelen
beter is eigen twijfel
huub
Laatst bewerkt 25 jul 2020 10:27 door Huub.
25 jul 2020 03:49 #84733
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Platenspeler
Mocht het nou weer bergaf gaan en aan permanent magnetisme liggen, dan zou je eens kunnen proberen om het anker te magnetiseren door er op de juiste manier wat draad omheen te leggen en er een paar honderd ampere door te jagen. Geen ervaring mee, maar het zou moeten kunnen.
22 jul 2020 10:18 #84712
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Platenspeler
een tafel moet wel eens meer een paar minn.. lopen
dat loopt hij goed dus laten zo
veel plezier er mee
huub
dat loopt hij goed dus laten zo
veel plezier er mee
huub
- Doktordirk
- [Doktordirk]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
22 jul 2020 00:02 #84707
door Doktordirk
Beantwoord door Doktordirk in topic Platenspeler
"T is gelukt volgens mij.
Voor de zoveelste keer de motor geheel uitelkaar gehaald, de lagers goed schoongemaakt, en toen het nog niet lekker liep de lagers iets opgeruimd (zal wel niet zo horen maar je doet wel eens rare dingen) de lagers gesmeerd en weer terug geplaatst.
De motor loopt nu nog een hele tijd na, (na uitschakeling) en de snelheid was nu te regelen van te langzaam tot bijna goed.
Vervolgens om de aandrijfpoelie een dunne o-ring gelegd en zowaar de snelheid weer regelbaar van iets te langzaam tot iets te snel.
Ik laat het voorlopig zo, zal hem zo nu en dan wel eens proberen na langere stilstand.
Bij eerder pogingen begon de speler zo af en toe in een bepaald ritme te schudden wat kwam dacht ik door de zelfgemaakt dunnere snaar, maar dat was niet zo.
De oorzaak zit waarschijnlijk in een slechte tot geen demping van het hulpchassis.
In de veren hoort schuimrubber te zitten, wat vrijwel geheel vergaan was, dit vervangen en het schudden is verleden tijd ongeacht de snaardikte. (De dikkere zit er nu weer in)
De tuner plus versterker waar de speler in zit had bijna geen onderhoud nodig, enkele lampjes en de afc schakelaar en enkele schakelaars behandeld met tunerspray, dat was voldoende.
Het apparaat zit na jaren weer in elkaar en speelt weer prima met voorlopig een noodnaald (combinatie van Philips en B&O), moet nog sparen voor een echte naald.
Ik vond het apparaat nogal gewichtig, en dat klopt: 18kg volgens de manual!
Dirk.
Voor de zoveelste keer de motor geheel uitelkaar gehaald, de lagers goed schoongemaakt, en toen het nog niet lekker liep de lagers iets opgeruimd (zal wel niet zo horen maar je doet wel eens rare dingen) de lagers gesmeerd en weer terug geplaatst.
De motor loopt nu nog een hele tijd na, (na uitschakeling) en de snelheid was nu te regelen van te langzaam tot bijna goed.
Vervolgens om de aandrijfpoelie een dunne o-ring gelegd en zowaar de snelheid weer regelbaar van iets te langzaam tot iets te snel.
Ik laat het voorlopig zo, zal hem zo nu en dan wel eens proberen na langere stilstand.
Bij eerder pogingen begon de speler zo af en toe in een bepaald ritme te schudden wat kwam dacht ik door de zelfgemaakt dunnere snaar, maar dat was niet zo.
De oorzaak zit waarschijnlijk in een slechte tot geen demping van het hulpchassis.
In de veren hoort schuimrubber te zitten, wat vrijwel geheel vergaan was, dit vervangen en het schudden is verleden tijd ongeacht de snaardikte. (De dikkere zit er nu weer in)
De tuner plus versterker waar de speler in zit had bijna geen onderhoud nodig, enkele lampjes en de afc schakelaar en enkele schakelaars behandeld met tunerspray, dat was voldoende.
Het apparaat zit na jaren weer in elkaar en speelt weer prima met voorlopig een noodnaald (combinatie van Philips en B&O), moet nog sparen voor een echte naald.
Ik vond het apparaat nogal gewichtig, en dat klopt: 18kg volgens de manual!
Dirk.