Skip to main content
HiFi, Audio apparatuur en verwante zaken.

Ferrietantenne 22RH720

Meer
06 mei 2016 17:04 - 06 mei 2016 17:05 #60634 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Ferrietantenne 22RH720
Maakt niet uit, hij zal hoe dan ook afgesteld moeten worden. Kom er snel genoeg achter hoe... Rinus van Kent Electronics heeft ook DIN male chassisdelen dus het gaat vast helemaal goedkomen!

De ruststroom door de eindtrap is bizar. Ding wordt gewoon heet, ook zonder signaal. Het is geen klasse A, dat zou helemaal te gek worden. De gebruikte BD182 is een 2N3055-achtige. In die tijd waren helemaal geen PNP equivalenten hiervan. Het BD245/246 complementaire paar is van veel later. De MJE2955 (PNP '3055) ook. Er is dispuut over de quasi-complementaire eindtrap. Meettechnisch is-ie identiek aan een werkelijk complementair concept maar de audiofielen onder ons zijn het daar niet mee eens.

Overigens in het manual staat ook hoe de ferrietstaaf is aangesloten:

In het schema staat echter weer helemaal niets:

Tjerk, 9ZZ
Bijlagen:
Laatst bewerkt 06 mei 2016 17:05 door PE9ZZ. Reden: Schema S407

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
06 mei 2016 15:36 - 06 mei 2016 15:49 #60632 door verbeek
Beantwoord door verbeek in topic Ferrietantenne 22RH720
@Tjerk: helaas geen inductiemeter hier, anders had je de gegevens erbij gekregen.
@Henk: Normaal gesproken wordt de ferrietstaaf afgeregeld in de ontvanger op max ontvangst. Nu weet ik niet of dit gebeurt is bij de 720 bij aflevering.
Als je er al een op de kop kan tikken zal je sowieso de spoeltjes van de ferroceptor opnieuw moeten verstellen op maximale ontvangst. Maar of dat ook gebeurt weet ik niet....
De ontvangst van mijn 720 is 'gewoon', niet slecht maar ook niet super. Je kan de ferroceptor niet verstellen en de magnetische veldlijnen 'kijken' met één kant tegen de koelplaten van de versterker aan. Dat bevordert de ontvangst ook niet.
@Bert: Die (letterlijk) warme klank zal wel komen door klasse AB instelling (ruststroom van bijna 400mA!) van de eindtrappen. Daarbij stamt de 720 uit een tijd dat Si-PNP vermogenstorren peperduur waren. Er is dus een quasi-complementaire eindtrap toegepast waarbij de vermogens torren van het NPN-type zijn, de BD182.

Gr. Paul
Laatst bewerkt 06 mei 2016 15:49 door verbeek.

Meer
06 mei 2016 06:53 - 06 mei 2016 06:55 #60628 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Ferrietantenne 22RH720
Hi Bert,

Dat is consistent met de ervaring van Pierre (van dit forum).

@Paul: Dank voor je uitgebreide onderzoek! Zeer bruikbaar. De afstand tussen de pluggen was inderdaad nog een onbekende. Wat verder ontbreekt is wat de zelfinductie van de twee spoelen zijn. Ik denk dat de ferrietstaaf van Kent wel in de buurt zal liggen maar aanpassingen moeten er zeker komen. Wordt nog een hele uitzoekklus...

Kijknouwes! De waardes van de staaf van Kent staan er gewoon bij! Snel een paar bestellen :P

Tjerk, 9ZZ
Bijlagen:
Laatst bewerkt 06 mei 2016 06:55 door PE9ZZ. Reden: Staaf erbij

Meer
06 mei 2016 01:42 #60627 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Ferrietantenne 22RH720
Tjerk,
Een Philips product met een typische warme 70’s klank aanwezig, die de weergave op een niet onaangename wijze kleurt.

Mvg.
Bert

Meer
05 mei 2016 08:40 - 05 mei 2016 08:58 #60622 door verbeek
Beantwoord door verbeek in topic Ferrietantenne 22RH720
Hallo Tjerk,

Nee geen ervaring ermee, maar zó ziet-ie er van binnen uit:

en dit is het bedradings schemaatje.

Excuses voor mijn primitieve tekenkunst.
De 'sleutel' van de draadkleuren is als volgt:
wt = wit
gs = grijs
gn = groen
gl = geel
br = bruin
zw = zwart

De ferroceptor hoort bij een /22 thuis, een Duitse uitvoering. Deze heeft een hele lange langegolf i.v.m. het ontvangen van de HFTR kanalen, en zal wat meer wikkelingen bevatten dan een gewone langegolf.
De spoelen zitten ook in de tuner-versie van deze serie, de 22RH651 en afgeleiden (Aristona en zo)

De h.o.h. afstand tussen de pluggen is 12,7 cm, oftewel 5 Engelse duimen :thumbsup: .

Gr. Paul
Bijlagen:
Laatst bewerkt 05 mei 2016 08:58 door verbeek.

Meer
05 mei 2016 08:39 #60621 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Ferrietantenne 22RH720
Tjerk,
helaas zijn die dingen altijd verdwenen. Ik heb geen ervaring met je idee. Verder vind ik het resultaat, ook van de oorspronkelijke maar matig.

Henk

Wat kan er mooier zijn, dan een gloeiende radiobuis.

Gemaakt door Kunena