De HiFi Club - alleen voor leden toegankelijk
Seeburg v200 selecteert alleen de b kanten
- Robert45rpm
- [Robert45rpm]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
04 mrt 2025 14:20 #101215
door Robert45rpm
Beantwoord door Robert45rpm in topic Seeburg v200 selecteert alleen de b kanten
Hallo Peter,
Ik wil je nog even bedanken.
Het is gelukt om het issue te vinden dankzij jouw aansturing.
Met het meten van de 300v bij de pinnen op het selectieblok merkte ik dat 1 het niet deed. Terwijl de ohm meter geen breuk aangaf.
Daarna bij de omschakeling gemeten en daar zat het probleem deze LS sloot net niet genoeg aan. Iets terug gebogen en hij selecteert nu ook alle A kantjes.
Heel blij mee.
Groetjes
Robert
Ps ik hoop dat ik nogeens een beroep op je mag doen.
Ik heb ook nog een 100R in de revisie
)
Ik wil je nog even bedanken.
Het is gelukt om het issue te vinden dankzij jouw aansturing.
Met het meten van de 300v bij de pinnen op het selectieblok merkte ik dat 1 het niet deed. Terwijl de ohm meter geen breuk aangaf.
Daarna bij de omschakeling gemeten en daar zat het probleem deze LS sloot net niet genoeg aan. Iets terug gebogen en hij selecteert nu ook alle A kantjes.
Heel blij mee.
Groetjes
Robert
Ps ik hoop dat ik nogeens een beroep op je mag doen.
Ik heb ook nog een 100R in de revisie
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Robert45rpm
- [Robert45rpm]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
01 mrt 2025 16:35 #101190
door Robert45rpm
Het is gelukt met de voltmeting. Ik meet rond de 300 v aan en uit tijdens het scannen. Bedankt voor de extra instructie.
De andere weerstand metingen waren ook goed.
Bolletje en midden plaat en omschakeling.
Tormat ook uitgelijnd.
De dunne draadje onderblok zitten echt vast.
Ik heb de manual dat is inderdaad heel handig maar helaas nog niet de oplossing.
Wat kan het nu nog zijn?
De andere weerstand metingen waren ook goed.
Bolletje en midden plaat en omschakeling.
Tormat ook uitgelijnd.
De dunne draadje onderblok zitten echt vast.
Ik heb de manual dat is inderdaad heel handig maar helaas nog niet de oplossing.
Wat kan het nu nog zijn?
01 mrt 2025 14:57 #101189
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Seeburg v200 selecteert alleen de b kanten
Zwart aan massa en met de rode meet je. Meter op spanningsbereik 300 V.
In de selectieunit zit een condensator die via een weerstand wordt opgeladen tot c.a. 300 V.
Bij het scannen wordt deze condensator telkens ontladen via de spoeltjes in de Tormat. Deze spoeltjes zitten in een rinkern geheugen.
Afhankelijk van de staat van de ringkerntjes (noord-zuid of zuid-noord gericht) wordt een puls opgewekt die versterkt wordt en waarmee het mechaniek gestuurd wordt om de plaat af te spelen.
Ik neem aan dat je de manual hebt, als je die niet hebt, moet je die zeker brstellen. Daarin staat uitgebreid hoe alles werkt en blok en volledige schema’s van kiessysteem, mechaniek enz.
Groeten,
Peter
In de selectieunit zit een condensator die via een weerstand wordt opgeladen tot c.a. 300 V.
Bij het scannen wordt deze condensator telkens ontladen via de spoeltjes in de Tormat. Deze spoeltjes zitten in een rinkern geheugen.
Afhankelijk van de staat van de ringkerntjes (noord-zuid of zuid-noord gericht) wordt een puls opgewekt die versterkt wordt en waarmee het mechaniek gestuurd wordt om de plaat af te spelen.
Ik neem aan dat je de manual hebt, als je die niet hebt, moet je die zeker brstellen. Daarin staat uitgebreid hoe alles werkt en blok en volledige schema’s van kiessysteem, mechaniek enz.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
- Robert45rpm
- [Robert45rpm]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
01 mrt 2025 14:15 #101188
door Robert45rpm
Peter hoe moet ik mijn multimeter aansluiten. Zwart en rood om deze 300 v te meten. Is 300 v niet heel veel?
01 mrt 2025 13:25 #101187
door peter1952
Peter Boin,
Beantwoord door peter1952 in topic Seeburg v200 selecteert alleen de b kanten
Je kunt het circuit met de ohmmeter doormeten vanaf de omschakelcontacten aan de voorkant van het mechaniek.
Je moet op de bolletjes van de tormat een weerstand van enkele Ohms meten t.o.v. de middenbaan op de Tormat.
Draai nu zodanig aan het vliegwiel dat het pennetje voor de A-kanten op een bolletje staat. Volg de draad vanaf het pennetje tot aan de omschakelcontacten. Je moet hier ook enkele Ohms meten t.o.v. de middenbaan op de Tormat.
Als je een selectieunit met één of twee 2050 en twee OA2 buizen hebt kun je ook nog het volgende meten:
Draai het vliegwiel zodanig dat de detend switch open staat. Je moet dan op één der contacten ervan c.a. 300 V. meten.
Als je het vliegwiel draait zodanig dat een pennetje op een bolletje staat, dan moet deze spanning weer wegvallen.
Blijft de spanning aanwezig dan zit er een onderbreking in het uitleescircuit.
Controleer ook de afstelling van het geheugen. Zorg dat de wagen ongeveer in het midden van het geheugen staat.
Draai aan het vliegwiel tot de detend switch geheel dichtgedrukt staat. Nu moet het pennetje in het blokje op het midden van het bolletje staan.
Is dat niet zo, dan de schroeven waarmee de Tormat vast zit losdraaien en de Tormat zodanig verschuiven dat het pennetje midden op het bolletje staat. Dan nogmaals alles doormeten.
Als de detend switch gesloten is en je tilt het pennetje los van het geheugen dan moet op het pennetje c,a. 300 V. staan. (alleen bij selectieunits met 2050 en twee OA2 buizen).
Zitten de dunne draadjes aan de pennetjes echt goed vast? In 90 % van dit soort gevallen zit er een draadje los.
Op deze manier moet de fout te vinden zijn.
Groeten,
Peter.
Je moet op de bolletjes van de tormat een weerstand van enkele Ohms meten t.o.v. de middenbaan op de Tormat.
Draai nu zodanig aan het vliegwiel dat het pennetje voor de A-kanten op een bolletje staat. Volg de draad vanaf het pennetje tot aan de omschakelcontacten. Je moet hier ook enkele Ohms meten t.o.v. de middenbaan op de Tormat.
Als je een selectieunit met één of twee 2050 en twee OA2 buizen hebt kun je ook nog het volgende meten:
Draai het vliegwiel zodanig dat de detend switch open staat. Je moet dan op één der contacten ervan c.a. 300 V. meten.
Als je het vliegwiel draait zodanig dat een pennetje op een bolletje staat, dan moet deze spanning weer wegvallen.
Blijft de spanning aanwezig dan zit er een onderbreking in het uitleescircuit.
Controleer ook de afstelling van het geheugen. Zorg dat de wagen ongeveer in het midden van het geheugen staat.
Draai aan het vliegwiel tot de detend switch geheel dichtgedrukt staat. Nu moet het pennetje in het blokje op het midden van het bolletje staan.
Is dat niet zo, dan de schroeven waarmee de Tormat vast zit losdraaien en de Tormat zodanig verschuiven dat het pennetje midden op het bolletje staat. Dan nogmaals alles doormeten.
Als de detend switch gesloten is en je tilt het pennetje los van het geheugen dan moet op het pennetje c,a. 300 V. staan. (alleen bij selectieunits met 2050 en twee OA2 buizen).
Zitten de dunne draadjes aan de pennetjes echt goed vast? In 90 % van dit soort gevallen zit er een draadje los.
Op deze manier moet de fout te vinden zijn.
Groeten,
Peter.
Peter Boin,
- Robert45rpm
- [Robert45rpm]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
01 mrt 2025 12:41 #101186
door Robert45rpm
Ik heb het circuit nogmaals goed doorgemeten:
1) Omkeerschakelaar LS is goed
2) Bedrading van Omkeerschakelaar naar contactblok is ook goed. Zowel oranje (= a kant volgens mij) als blauw
3) punten van de pennetjes op het contactblok doorgemeten naar de omkeerschakelaar en zijn ook goed.
Pennetjes maken goed contact met bolletjes op de Tormat.
Dus dit deel lijkt goed. Wat kan ik nog meer doormeten?
Is het mogelijk om het uitlezen te meten tijdens het scannen?
Wederom bedankt voor de hulp.
Robert
1) Omkeerschakelaar LS is goed
2) Bedrading van Omkeerschakelaar naar contactblok is ook goed. Zowel oranje (= a kant volgens mij) als blauw
3) punten van de pennetjes op het contactblok doorgemeten naar de omkeerschakelaar en zijn ook goed.
Pennetjes maken goed contact met bolletjes op de Tormat.
Dus dit deel lijkt goed. Wat kan ik nog meer doormeten?
Is het mogelijk om het uitlezen te meten tijdens het scannen?
Wederom bedankt voor de hulp.
Robert