Skip to main content
De HiFi Club - alleen voor leden toegankelijk

Vraag over vervangend element voor mijn Mills Empress jukebox

Meer
14 okt 2022 13:33 #95894 door Cees PA1DBA
Hier een mooi verhaal over deze bijzondere jukebox :
LINK

Cees- pa1dba
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RolfM, Bert Kn, admin

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
13 okt 2022 21:25 #95885 door RolfM
Dag Rene en Peter,

Dank voor jullie input en hier kan ik zeker iets mee
Momenteel nog met het mechanisme  bezig en daarna is de versterker aan de beurt.
Het duurt nog wel even voordat ik daadwerkelijk eea kan uitproberen maar tegen die tijd laat ik mijn bevindingen weten

Groeten Rolf

Meer
13 okt 2022 15:08 #95868 door peter1952
Het kan wel eens meevallen. Als de versterker van origine voor een kristal element is, zal er geen aanpassing aan de ingang nodig zijn.
Mijn ervaring met jukebox versterkers is dat het in de regel wel goed gaat.
De gevoeligheid van de versterker is wel groter te maken door de tegenkoppeling kleiner te maken.
Soms zijn er kathodeweerstanden aanwezig die niet of gedeeltelijk ontkoppeld zijn. Als je zo’n kathodeweerstand volledig ontkoppelt, neemt ook de versterking toe.

Ik zou het gewoon proberen met het aanbevolen element van Jukebox Revival.
Je kunt dan alsnog de versterker aanpassen.
Het is dan handig als je het schema kunt plaatsen.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
13 okt 2022 13:57 #95864 door Rene Daemen
Hallo Rolf,
Daar kun je zo achterkomen als je een platenspeler heb met een keramisch element die je aan sluit op je jukebox versterker. Bvb philips GP200/204/205.
In de regel zal het niet zo’n vaart lopen dat de verstrker heel zacht zal spelen
Minimaal zal een jukebox versterker rond 20 watt output zijn in die tijd.
Anders even in een schema van een grammofoon kijken naar de ingangs weerstand..
Andere mogelijkheid is een ronette to284 monteren alleen gewicht aanpassen
Dus met lood werken aan achterzijde arm zodat je 10 gram overhoud voor 78 t platen je heb dan zo’n 1 volt output.
Ronette is wel te vinden in een oude reddeloze platenspeler.
Succes met de restauratie

René Daemen

Meer
13 okt 2022 13:05 #95863 door RolfM
Allen,

De radiohobby staat de laatste jaren op een laag pitje en dus al een tijdje geleden dat ik hier actief ben geweest. 
Maar wel druk met een andere hobby namelijk het restaureren van jukeboxen.
Momenteel ben ik bezig met de restauratie van Mill Empress 78 toeren jukebox uit 1940.
Nu loop ik tegen een probleem aan met het grammofoon element. daar zit normaal gesproken een crystal element in van Astatic (type B2) maar deze ontbreekt en zijn ook al jaren niet meer leverbaar..
Een mogelijke vervanger is de Atastic PS51-2  78rpm  (Jukebox Revival), Deze worden oa veel toegepast als vervangend element in de vooroorlogse Wurlitzers en Seeburgs maar dit is een keramisch element waarvan de afgifte maar ongeveer 600mV is .
Een crystal element geeft vlg mij 2 of 3 volt af.
Mijn vraag is nu in hoeverre gaat dit werken of wordt het volume zo laag dat  er nog een aanpassing nodig in de versterker om de 600mV op te krikken naar 2 Volt?
En kan iemand mij vertellen waar die aanpassing dan uit zou bestaan. Het schema van de versterker heb ik eventueel beschikbaar.
Op de website van Jukebox revival zag ik ook nog een ander element nl een crystal omklap element (45 /78 rpm) van Atastic type 420. Zou dit wellicht beter toepasbaar zijn of weet iemand misschien een nog beter alternatief?

Alvast bedankt voor jullie hulp en alle adviezen zijn welkom.  

Met vriendelijke groet,
Rolf

Gemaakt door Kunena