De HiFi Club - alleen voor leden toegankelijk
Seeburg jukeboxen 1957 en 1958.
17 sep 2020 17:05 #85592
door Bert Kn
Dag René,
Zinvol was het niet en zeker niet in 1959 omdat stereo nog in de kinderschoenen stond en er amper stereo platen waren.
Seeburg was nogal vooruitstrevend wat meegespeeld zal hebben.
In de brochure werd aan het fenomeen stereo veel aandacht besteedt.
Optioneel waren de TWIN STEREO SPEAKERS.
Wel leuk voor huiskamer gebruik maar daar was een jukebox niet voor bestemd.
Zelf heb ik nooit de behoefte gehad deze te gebruiken.
Mede omdat ik de Channels wat magertjes vind klinken zijn mono voorgangers klinken, dat vind ik veel beter.
Wat ik wel deed was breedband speakers toepassen wat de weergave een stuk verbeterde.
Channels zijn mooier om naar te kijken dan naar te luisteren.
Niet dat ze echt slecht klinken maar als je verwend/gewend bent aan het mono geluid van zijn HIFI mono voorgangers vallen ze wat tegen.
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Seeburg jukeboxen 1957 en 1958.
Was de stereo versie wel zinvol? Ook wat betreft de luidsprekers zo dicht bij elkaar.
Dag René,
Zinvol was het niet en zeker niet in 1959 omdat stereo nog in de kinderschoenen stond en er amper stereo platen waren.
Seeburg was nogal vooruitstrevend wat meegespeeld zal hebben.
In de brochure werd aan het fenomeen stereo veel aandacht besteedt.
Optioneel waren de TWIN STEREO SPEAKERS.
Wel leuk voor huiskamer gebruik maar daar was een jukebox niet voor bestemd.
Zelf heb ik nooit de behoefte gehad deze te gebruiken.
Mede omdat ik de Channels wat magertjes vind klinken zijn mono voorgangers klinken, dat vind ik veel beter.
Wat ik wel deed was breedband speakers toepassen wat de weergave een stuk verbeterde.
Channels zijn mooier om naar te kijken dan naar te luisteren.
Niet dat ze echt slecht klinken maar als je verwend/gewend bent aan het mono geluid van zijn HIFI mono voorgangers vallen ze wat tegen.
Mvg.
Bert
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
17 sep 2020 09:52 #85582
door RR1957
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Beantwoord door RR1957 in topic Seeburg jukeboxen 1957 en 1958.
Hoi Bert.
Was de stereo versie wel zinvol? Ook wat betreft de luidsprekers zo dicht bij elkaar. Of konden er twee extra luidsprekers op aangesloten worden. Sowieso is stereo weinig zinvol in een café of dergelijke. Daarnaast kwamen er nauwelijks stereo singels uit, zelfs niet in de eerste jaren van de jaren zestig. Lijkt me meer dat ze mee wilden doen met de opkomst van stereo in 1958 en dat ze 'up to date' wilden meedoen.
Wel mooie machines allemaal in Borax design.
Was de stereo versie wel zinvol? Ook wat betreft de luidsprekers zo dicht bij elkaar. Of konden er twee extra luidsprekers op aangesloten worden. Sowieso is stereo weinig zinvol in een café of dergelijke. Daarnaast kwamen er nauwelijks stereo singels uit, zelfs niet in de eerste jaren van de jaren zestig. Lijkt me meer dat ze mee wilden doen met de opkomst van stereo in 1958 en dat ze 'up to date' wilden meedoen.
Wel mooie machines allemaal in Borax design.
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn
17 sep 2020 01:07 #85580
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Seeburg jukeboxen 1957 en 1958. werd gestart door Bert Kn
1957.
Na het succes van de V en VL200 (1955 1956) 200 select met tormat memory unit zette Seeburg in 1957 naast de KD 200 een 200 select de eerste 100 select met tormat memory unit de L100 op de markt.
Dit waren de eerste Seeburgs met printplaten en een transistor MD voorversterker ondergebracht in het mechaniek.
Die bedrukte printplaten hebben ze in 1958 weer losgelaten en kwamen veel later terug, de transistor in de MD VV is gebleven.
Seeburg L100.
Seeburg KD 200.
1958.
Het enige jaar dat Seeburg drie modellen uitbracht, een 100 select de L101 op kleurstelling en geen bedrukte printplaten na gelijk aan zijn voorganger de L100.
De eerste 160 select machine de 161 en de laatste 200 select de 201.
Dit waren de laatste mono jukeboxen van Seeburg opgevolgd door de Channel 220 100 select en de Channel 222 160 select.
Seeburg 161
Seeburg 201
Channel 220
Channel 222
Na het succes van de V en VL200 (1955 1956) 200 select met tormat memory unit zette Seeburg in 1957 naast de KD 200 een 200 select de eerste 100 select met tormat memory unit de L100 op de markt.
Dit waren de eerste Seeburgs met printplaten en een transistor MD voorversterker ondergebracht in het mechaniek.
Die bedrukte printplaten hebben ze in 1958 weer losgelaten en kwamen veel later terug, de transistor in de MD VV is gebleven.
Seeburg L100.
Seeburg KD 200.
1958.
Het enige jaar dat Seeburg drie modellen uitbracht, een 100 select de L101 op kleurstelling en geen bedrukte printplaten na gelijk aan zijn voorganger de L100.
De eerste 160 select machine de 161 en de laatste 200 select de 201.
Dit waren de laatste mono jukeboxen van Seeburg opgevolgd door de Channel 220 100 select en de Channel 222 160 select.
Seeburg 161
Seeburg 201
Channel 220
Channel 222
Mvg.
Bert