Skip to main content
De HiFi Club - alleen voor leden toegankelijk

Schot voor de boeg Seeburg Channel 222

Meer
23 mrt 2020 02:40 #82730 door Bert Kn

Zelf vind ik de mono machines beter klinken dan de stereo machines

Op deze reactie van Peter (1952) wil ik even terug komen.
En dan heb ik het uit ervaring enkel over de Seeburg machines die ik ken.
Mono machines met een buis (zoals de 5879) in de Phono VV klinken inderdaad veel beter dat vindt ik ook en ben ik helemaal met je eens.
Maar, als je de Seeburg mono boxen met een tor in de phono trap zoals de KD200, L100 de 161 en 201 pakt vind ik het een heel ander verhaal.
Die klinken geen spat beter dan mijn huidige AY160 Stereo box met zijn full range Philips luidsprekers en torren in de phono trap.
Hang maar eens een Seeburg HF100 of V200 versterker in een Seeburg 201 of Seeburg 161 een wereld van verschil!

Mvg.
Bert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
20 feb 2020 22:20 #82303 door Bert Kn
Dag Peter,
Met AY/DS versterkers heb ik wisselende ervaringen.
Ook hier heeft een DS gestaan die bij laag volume een veel te fanatieke basweergave had.
Ondanks de tekortkomingen houdt ik het bij de originele versterker.
Sica luidsprekers heb ik hier nog liggen.
Nadelen van die luidsprekers vind ik dat de gaten niet 100% overeen komen en wat uitgevijld moeten worden en dat de luidspreker bestemd voor het linker kanaal net niet past en er een stuk van de buitenrand afgehaald moet worden.
Ik heb hier nog 2 x de Philips AD12202 M15 speakers liggen, denk dat die het gaan worden.

Mvg.
Bert

Meer
20 feb 2020 18:57 - 20 feb 2020 19:00 #82298 door peter1952
Die versterkers zijn inderdaad nogal bewerkelijk, niet alleen condensatoren, maar er zijn ook een aantal weerstanden in die vaak verlopen zijn, zoals in de fasedraaier en het AVR gedeelte.
Wat het geluid betreft, ze klinken wat dunner dan de mono machines. Van oorsprong werden er twee losse luidsprekers bij geleverd voor het stereo effect en met die luidsprekers erbij klinkt het stukken beter. In die luidspreker zat een condensator in serie zodat de lage tonen uitgefilterd werden. In de jukebox zit een scheidingsfilter dat je in kunt schakelen zodat de eigen luidsprekers alleen het laag weergeven. Eigenlijk zijn dat geen full range luidsprekers, ze klinken wat vlak. Vaak worden er Sica luidsprekers in gemonteerd, het geluid wordt dan veel beter.
Nog een punt is dat de voortrappen overstuurd zijn door te veel versterking. Vooral als - zoveel mensen doen - je de AVR buizen er uit haalt. Je kunt in dat geval eventueel de eerste ECC83’ers vervangen door ECC82’ers.

De versterkers van de AY en DS zijn veel simpeler van opzet en geven veel meer bas.
Ik heb zelf een DS gehad, maar voor de huiskamer zat er wel erg veel bas in. Doordat het volume flink omlaag moest, was de loudness wel erg fanatiek. Ik heb het wel beter kunnen krijgen, maar echt naar mijn zin kreeg ik het niet. In een grote ruimte klonk het echt geweldig.

Ik denk dat je het beter bij de originele versterker kunt houden ondanks de tekortkomingen.

Zelf vind ik de mono machines beter klinken dan de stereo machines.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 20 feb 2020 19:00 door peter1952.

Meer
20 feb 2020 16:08 - 20 feb 2020 16:11 #82291 door Bert Kn
Dag Max,
Ivm met ziekte, een griepje heeft dat op een laag pitje gestaan.
Morgen komen de losse spullen deze kant op om het selecteren te testen.
De planning is dan om het geheel de komende week weer in te bouwen.
De box staat al klaar in de woonkamer van mijn maat.

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 20 feb 2020 16:11 door Bert Kn.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: NGG

Meer
20 feb 2020 15:50 #82290 door NGG
Beantwoord door NGG in topic Schot voor de boeg Seeburg Channel 222
Leuk project weer voor de boeg Bert. We gaan het volgen.
Wat is de status van de V200 momenteel?

Max Ramali
Nederlands Grammofoon Genootschap
www.grammofoon.com

Meer
20 feb 2020 15:18 #82289 door Bert Kn
Momenteel ben ik in onderhandeling (deze keer voor mezelf) voor deze Seeburg Channel 222.

Het is even wachten op de foto’s van het inwendige van de versterker en selectie unit wat even kan duren omdat hij bij de verkoper in het pakhuis (opslag) staat.
Als het naar mijn zin is ga ik dan tot aanschaf over.
Als het niet naar mijn zin is wat ik niet hoop is er nog een optie voor zo een zelfde, wel wat duurder.

Met de Seeburg channel 222 heb ik een liefde haat (nou ja haat is een groot woord) verhouding.

De liefde.
Stereo.
Mooi rank en strak model althans dat vind ik.
En ondanks het relatief kleine formaat toch ruimte voor 80 singels 160 selecties.

De haat.
Klankmatig vind ik die eerste en tweede generatie stereo versterkers welke in de Seeburg channels en Q’s werden gebruikt nogal bewerkelijk en wat achter blijven bij hun mono voorgangers en hun opvolgers zoals van de Seeburg AY en DS.
Een optie is dan er een AY of DS versterker in te gebruiken.

Mvg.
Bert

Gemaakt door Kunena