Historie
Chinese promotie Siemens
- René R
- [René R]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
05 apr 2011 13:17 - 05 apr 2011 13:34 #3404
door René R
Chinese promotie Siemens werd gestart door René R
Hoi
Eén van mijn favoriete stripboeken is zonder meer Kuifje en de Blauwe Lotus.
De reden is voor enkelen wel duidelijk.
En het is gewoon een fraai boek met de juiste historische achtergrondsituaties
in 1945/46. Hergé maakte hiermee zijn enige boek met een politieke statement.
Hij maakte hier de overheersers van China (Japan vooral, maar ook de Engelsen en de
Amerikanen die daar niet blij mee waren en het boek enige tijd verboden, over het
vrije Westen gesproken) volkomen belachelijk. Een grappig detail is bijvoorbeeld
dat Kuifje door de Engelsen gearresteerd wordt en wel even door drie potige soldaten
gemolesteerd zou worden (hetgeen wat anders afloopt). Oorspronkelijk waren dat dus
Engelse soldaten, maar na hevig protest heeft Hergé daar later Indiase soldaten van
gemaakt, in dienst bij het Engelse leger. Dat was toen kennelijk wel acceptabel...
Hij was in die tijd ook bevriend met een Chinese kunstenaar met de naam Tchang.
Deze studeerde indertijd voor beeldhouwer in België en zo hebben de heren elkaar
ontmoet.
Deze Tchang heeft Hergé ongetwijfeld beïnvloed en erg geholpen met de accuratesse
van het verhaal, maar ook bijvoorbeeld met de vele Chinese teksten die in het
boek aanwezig zijn. Vermoedelijk zijn de karakters ook door Tchang geschreven.
En dan kom ik nu op mijn punt.
Ik vond deze plaat en door de lamp raakte ik nieuwsgierig wat er bij geschreven is.
Dus heb ik het mijn partner maar even gevraagd wat er naast de lamp staat.
"Siemems Electronica Fabriek" dus zo ongeveer. Chinese karakters zijn vaak niet in
een enkel Westers woord te vangen en zeker niet te vertalen, maar te interpreteren.
Toch leuk. De karakters links staan voor Siemens.
De riksja's zijn inmiddels wel uit het straatbeeld van Shanghai verdwenen hoor.
Ps. de groene aankondiging is een typisch (inmiddels oude) Chinese reclame en valt nauwelijks nog te begrijpen voor ons. Maar het heeft iets met akkerbouw te maken.
Groet
René (R)
Eén van mijn favoriete stripboeken is zonder meer Kuifje en de Blauwe Lotus.
De reden is voor enkelen wel duidelijk.
En het is gewoon een fraai boek met de juiste historische achtergrondsituaties
in 1945/46. Hergé maakte hiermee zijn enige boek met een politieke statement.
Hij maakte hier de overheersers van China (Japan vooral, maar ook de Engelsen en de
Amerikanen die daar niet blij mee waren en het boek enige tijd verboden, over het
vrije Westen gesproken) volkomen belachelijk. Een grappig detail is bijvoorbeeld
dat Kuifje door de Engelsen gearresteerd wordt en wel even door drie potige soldaten
gemolesteerd zou worden (hetgeen wat anders afloopt). Oorspronkelijk waren dat dus
Engelse soldaten, maar na hevig protest heeft Hergé daar later Indiase soldaten van
gemaakt, in dienst bij het Engelse leger. Dat was toen kennelijk wel acceptabel...
Hij was in die tijd ook bevriend met een Chinese kunstenaar met de naam Tchang.
Deze studeerde indertijd voor beeldhouwer in België en zo hebben de heren elkaar
ontmoet.
Deze Tchang heeft Hergé ongetwijfeld beïnvloed en erg geholpen met de accuratesse
van het verhaal, maar ook bijvoorbeeld met de vele Chinese teksten die in het
boek aanwezig zijn. Vermoedelijk zijn de karakters ook door Tchang geschreven.
En dan kom ik nu op mijn punt.
Ik vond deze plaat en door de lamp raakte ik nieuwsgierig wat er bij geschreven is.
Dus heb ik het mijn partner maar even gevraagd wat er naast de lamp staat.
"Siemems Electronica Fabriek" dus zo ongeveer. Chinese karakters zijn vaak niet in
een enkel Westers woord te vangen en zeker niet te vertalen, maar te interpreteren.
Toch leuk. De karakters links staan voor Siemens.
De riksja's zijn inmiddels wel uit het straatbeeld van Shanghai verdwenen hoor.
Ps. de groene aankondiging is een typisch (inmiddels oude) Chinese reclame en valt nauwelijks nog te begrijpen voor ons. Maar het heeft iets met akkerbouw te maken.
Groet
René (R)
Laatst bewerkt 05 apr 2011 13:34 door René R.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.