Historie
Veiligheid voor alles!!
19 feb 2021 20:47 - 19 feb 2021 20:47 #88867
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Veiligheid voor alles!!
Dit doet mij denken aan de voorschakelweerstanden bestemd om radio's op een hogere netspanning te kunnen gebruiken, misschien is dit ook wel daarvoor bedoeld.
Het voordeel van het gebruik van een lamp is dat de weerstand enigszins afhankelijk is van de stroom.
Als je die tussenschakelt en het toestel trekt weinig stroom dan is de weerstand van de lamp laag. Gaat het toestel (te) veel stroom trekken, dan wordt de weerstand van de lamp hoger en begrenst zo de stroom.
Het is wel heel creatief gemaakt!
Groeten,
Peter
Het voordeel van het gebruik van een lamp is dat de weerstand enigszins afhankelijk is van de stroom.
Als je die tussenschakelt en het toestel trekt weinig stroom dan is de weerstand van de lamp laag. Gaat het toestel (te) veel stroom trekken, dan wordt de weerstand van de lamp hoger en begrenst zo de stroom.
Het is wel heel creatief gemaakt!
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 19 feb 2021 20:47 door peter1952.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
19 feb 2021 20:08 #88865
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic Veiligheid voor alles!!
Henk van 't Kruis
- Doktordirk
- [Doktordirk]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
19 feb 2021 19:54 - 19 feb 2021 20:05 #88864
door Doktordirk
Veiligheid voor alles!! werd gestart door Doktordirk
]Als men weet dat je iets met radio doet krijg nog wel eens wat.Al weer heel wat jaren terug kreeg ik een stapel (sigaren) en andere doosjes met de nodige radio en tv lampen en ook dir doosje met allerlei weerstanddraden, strijkboutelementen met mica en ook (niet verder vertellen!!) plaatjes asbest, vroeger heel normaal in oa strijkbouten ed.Ok dit hulpmiddel waar wij vaak een gloeilamp voor gebruiken zat in dit doosje.De vroegere monteurs waren ook niet gek.
Mvg. Dirk
Mvg. Dirk
Laatst bewerkt 19 feb 2021 20:05 door admin.